تفاوت کاغذ پوستی و مومی چیست؟

زینب علیجانی / 28 فروردین 1400

'کاغذ پوستی

برای انتخاب فویل، کاغذ و دیگر لوازم آشپزخانه که برای درست کردن غذا استفاده می‌شوند انتخاب‌های زیادی وجود دارد. کاغذ پوستی و کاغذ مومی شبیه به هم هستند و به دفعات زیادی جای یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند اما قابلیت‌های متفاوتی دارند. البته این دو کاغذ می‌توانند در چند کار مختلف جای یکدیگر استفاده شوند (به‌عنوان‌مثال برای پوشاندن اپن هنگام رول کردن خمیر شیرینی یا جلوگیری از چسبیدن مواد غذایی به یکدیگر هنگام بسته بندی در کابینت یا فریزر). با این حال مهم است که تفاوت کاغذ پوستی و مومی را بدانید تا به اشتباه از آن‌ها استفاده نکنید.

کاغذ پوستی (parchment paper)

کاغذ پوستی با لایه‌ای از سیلیکون پوشانده یا کوت شده است تا نچسب، مقاوم در برابر گرما و ضد روغن باشد. این کاغذ براق با اینکه نازک است می‌تواند تا دمای 250 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. از آن طرف کاغذ مومی با لایه از وکس (یا همان موم) پوشانده شده است و در فر آتش می‌گیرد. حتی اگر اتفاقی به این شدت رخ ندهد، موم آب شده در شیرینی مخلوط می‌شود یا دود می‌دهد که در نتیجه طعم غذا را تغییر می‌دهد. کاغذ پوستی کاربرد های زیادی در فر دارد و برای پختن ماهی و مرغ (این مواد را به همراه سبزیجات و طعم‌دهنده‌ها در کاغذ پوستی پیچیده و در فر می‌گذارند) یا پوشاندن سینی برای درست کردن شیرینی و کوکی استفاده می‌شود. همچنین از خاصیت نچسب بودن کاغذ پوستی برای پوشاندن قالب استفاده می‌شود تا کیک و غذا به ظرف نچسبد. آستر هایی هم که در بخارپز غذا استفاده می‌شوند از جنس کاغذ پوستی هستند و تنها چند سوراخ در سطح آن‌ها وجود دارد که تمیزکردن بخارپز را راحت‌تر کند. شما می‌توانید کاغذهای بخارپز را از فروشگاه خریداری کند یا با ایجاد چند پانچ روی کاغذ پوستی از آن استفاده کنید. بعضی افراد این محصول را به‌عنوان کاغذ پوستی طراحی می‌شناسند که به‌جای کاغذ کالک در نقاشی سیاه قلم، نقشه کشی، برگردان کاغذی، کاغذ الگو در خیاطی و... استفاده می‌شود.

'کاغذ پوستی برای شیرینی پزی

 

کاغذ مومی

کاغذ مومی نچسب و ضد آب است و معمولا قیمت ارزان تری نسبت به کاغذ پوستی دارد می توان از آن برای کارهایی مثل بسته بندی غذا برای گذاشتن در یخچال و فریزر به جای کاغذ پوستی استفاده کرد. حتی کاغذ مومی برای پوشاندن قالب کیک یا براونی مناسب است زیرا در این صورت به طور مستقیم با گرمای فر تماس ندارد و مشکلی پیش نمی‌آید. همچنین کاغذ مومی برای بسته بندی کفش، لباس، هدیه و... استفاده می‌شود و انتخاب خوبی برای کاغذ الگو در خیاطی است.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ 

چاپ کاغذ پوستی و مومی

چاپ روی کاغذ پوستی و مومی امکان‌پذیر است. هر دوی این کاغذ ها برای بسته بندی ساندویچ، همبرگر و به‌عنوان کاغذ کف سینی و زیر پیتزایی در رستوران ها و فست فود ها استفاده می‌شوند. همچنین نمونه‌های چاپ شده این دو کاغذ برای بسته بندی انواع محصولات به کار می‌روند و روش خوبی برای شخصی سازی کردن و متمایز کردن بسته بندی یک فروشگاه هستند. پیچیده شدن محصولاتی مثل لباس و کفش در یک ورق نازک و نرم حس لوکس بودن و گران قیمت بودن کالا را چند برابر می‌کند به همین دلیل است که برند هایی مثل نایک، گوچی، ورساچه و... از این نوع کاغذ ها در بسته بندی های خودشان استفاده می‌کنند. شما می‌توانید نمونه های چاپ شده کاغذ پوستی و مومی را از فروشگاه اینترنتی تورنگ چاپ خریداری کنید یا برای سفارش چاپ اختصاصی و چاپ طرح دلخواه روی هر کاغذ و بسته بندی با کمک تیم طراحی و فروش ما بهترین انتخاب را داشته باشید و از نتیجه نهایی رضایت داشته باشید.

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

به جای کاغذ روغنی از چه کاغذی استفاده کنیم؟
به جای کاغذ روغنی از چه کاغذی استفاده کنیم؟

کاغذر‌وغنی کاربرد‌های زیادی در خانه دارد اما گاهی اوقات نمی‌توانید به هر‌دلیلی در زمان موردنیاز کاغذ‌روغنی را تهیه کنید و این دقیقا همان وقتی است که به ...

مطالعه مقاله
ایده های خلاقانه با کاغذ پوستی
ایده های خلاقانه با کاغذ پوستی

به غیر استفاده های کاربری با کاغذ پوستی می توان کار های خلاقانه زیادی کرد که شاید تا به حال به آن ها فکر نکرده باشید.

مطالعه مقاله
چرا باید همیشه از کاغذ پوستی استفاده کنیم؟
چرا باید همیشه از کاغذ پوستی استفاده کنیم؟

هروقت صحبت از کاغذ پوستی می‌شود بسیاری هنوز بر این باورند که این کاغذ خاصیت زیادی ندارد و به‌راحتی می‌تواند جایگزین شود. افراد زیادی سعی می‌کند چرب کردن قالب کیک و شیرینی را جایگزین استفاده از کاغذ پوستی کنند اما...

مطالعه مقاله