به جای کاغذ روغنی از چه کاغذی استفاده کنیم؟

زینب علیجانی / 4 خرداد 1400

این مسئله ممکن است برای همه پیش بیاید که در مراحل نهایی آشپزی یا شیرینی پزی متوجه شوند که کاغذ‌‌‌روغنی ندارند. البته این تنها دلیلی نیست که شما برای یادگرفتن جایگزین های کاغذ‌‌‌روغنی نیاز دارید. ممکن است قیمت کاغذ‌‌‌روغنی برای شما زیاد باشد حتی محل خرید این کاغذ در دسترس شما نباشد. درهرصورت این مقاله برای شما نوشته شده تا بتوانید با راه حل های ارائه شده مشکل خودتان را حل کنید.

جایگزین کاغذ‌‌‌روغنی

کاغذ‌‌‌مومی

اگر شما از کاغذ‌‌‌روغنی برای کاور کابینت ها یا برای جلوگیری از کثیف شدن ماکروویو استفاده می‌کنید، کاغذ‌‌‌مومی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. حتی شما می‌توانید از کاغذ‌‌‌مومی برای پوشاندن کف قالب کیک، مافین، کاپ کیک و... استفاده کنید. این کاغذ در مقابل حرارت غیرمستقیم مقاوم است اما برای پوشاندن سینی فر یا در شیرینی پزی مناسب نیست زیرا موم روی آن می‌سوزد و علاوه بر دود کردن به غذا طعم بدی می‌دهد.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ رپینگ

آشپزی با کاغذ‌‌‌مومی

سینی سیلیکونی فر

سینی های سیلیکیونی مخصوص فر بسیار انعطاف پذیر و کاملا در مقابل گرما مقاوم هستند. این سینی سیلیکونی نه‌تنها برای شیرینی پزی بلکه برای پخت سبزیجات، مرغ، گوشت و گریل کردن هم استفاده می‌شود. قیمت این محصول از کاغذ‌‌‌روغنی یا مومی گران تر است اما تا چندین سال قابل‌استفاده است به همین علت انتخابی مقرون به صرفه هستند.

تنها مشکلی که به این نوع سینی ها وارد است غیر قابل تنظیم بودن آن‌ها است. شما می‌توانید کاغذ را با هراندازه و شکلی که می‌خواهید قیچی کنید اما این کار روی سینی سیلیکونی ممکن نیست.

سینی سیلیکونی فر

فویل آلومینیومی

ورقه آلومینیومی یکی دیگر از جایگزین های کاغذ‌‌‌مومی است اما بازهم بستگی به نیاز و نوع استفاده شما دارد. فویل به معنی یک‌لایه نازک فلزی است و مناسب پوشاندن طرف و سینی برای پخت غذا است که تمیزکردن آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. بااین‌حال برخلاف کاغذ‌‌‌روغنی و مومی، فویل آلومینیومی هیچ ماده‌ای ندارد که باعث نچسب شدنش بشود به همین دلیل ممکن است تکه هایی از مواد غذایی شما به آن بچسبد.

با اینکه این تفاوت بزرگ بین ورق آلومینیومی و کاغذ‌‌‌روغنی وجود دارد اما کاربردهای مشترک زیادی هم دارند. از این فویل برای بخارپز کردن مرغ و ماهی در فر، پوشاندن ظرف غذا برای گرم نگه‌داشتن، پیچیدن ساندویچ و بسته بندی گوشت و مرغ در فریزر استفاده می‌شود.

آشپزی با فویل آلومینیومی

 

روغن

اگر هیچ‌کدام از روش های بالا مناسب شما نیست همیشه می‌توانید از روش قدیمی چرب کردن قالب و سینی استفاده کنید. حتی نیازی نیست که اسپری روغن های گران‌قیمت بازار را خریداری کنید، کافی است یک ظرف اسپری خالی را با روغن نارگیل، زیتون، کنجد و... پر کنید تا اسپری روغن خودتان را داشته باشید. حتی می‌توانید از روش های قدیمی مالیدن کره به قالب کیک یا پخش کردن روغن با دستمال کاغذی استفاده کنید.

فوت کوزه گری در این روش پاشیدن مقداری آرد به طور مساوی روی روغن است. بعد از اینکه آرد را پخش کرد قالب را در سینک بتکانید تا مقدار اضافی آن بیرون بریزد و به همین راحتی از چسبیدن ماده کیک به ظرف جلوگیری خواهید کرد.

چرب کردن قالب کیک

همان‌طور که می‌دانید کاغذ‌‌‌روغنی کاربرد های زیادی در خانه دارد و هرچه قدر بیشتر از آن استفاده کنید به کاربرد های بیشتری پی خواهید برد! اما گاهی اوقات نمی‌توانید به هر دلیلی سریعا و در زمان موردنیاز کاغذ‌‌‌روغنی را تهیه کنید و این دقیقا همان وقتی است که به این جایگزین های کاغذ‌‌‌روغنی احتیاج پیدا خواهید کرد.

امیدواریم این پیشنهاد ها به شما ایده های جدیدی داده باشند تا تجربه بهتری در آشپزخانه و قنادی داشته باشید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که به‌هیچ‌وجه از لوازمی که در برابر گرما مقاوم نیستند استفاده نکنید تا از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

 

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ پوستی، مومی و روغنی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
ایده های خلاقانه با کاغذ پوستی
ایده های خلاقانه با کاغذ پوستی

به غیر استفاده های کاربری با کاغذ پوستی می توان کار های خلاقانه زیادی کرد که شاید تا به حال به آن ها فکر نکرده باشید.

مطالعه مقاله
چرا باید همیشه از کاغذ پوستی استفاده کنیم؟
چرا باید همیشه از کاغذ پوستی استفاده کنیم؟

هروقت صحبت از کاغذ پوستی می‌شود بسیاری هنوز بر این باورند که این کاغذ خاصیت زیادی ندارد و به‌راحتی می‌تواند جایگزین شود. افراد زیادی سعی می‌کند چرب کردن قالب کیک و شیرینی را جایگزین استفاده از کاغذ پوستی کنند اما...

مطالعه مقاله