تکنیک چاپ UV چیست؟ کاربردها و مزایای آن چیست؟

مهسا موسوی / 29 مرداد 1401

چاپ UV چیست؟

چاپ UV چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در حالی که چاپ سنتی نوعی چاپ است که از خشک شدن جوهر روی کاغذ حاصل می‌شود، چاپ UV نوعی چاپ است که ویژگی های کاملا منحصر به فردی دارد.
چاپ UV که با پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر وارد زندگی ما شده و نام آن را به کرات شنیده ایم، نوعی چاپ دیجیتال است که مورد پسند بسیاری از حوزه ها و شرکت ها قرار گرفته است. روش چاپ UV تقریباً در هر بخش و محصولی قابل استفاده است. با توجه به مزایای زیادی که ارائه می‌کند، روشی چاپی است که بیش از روش های چاپ سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

چاپ UV چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک چاپ UV چیست؟

چاپ UV یا چاپ فرابنفش فرآیند منحصر به فردی دارد. بر خلاف جوهرهای سنتی مبتنی بر حلال، جوهرهای UV ویژه در چاپ UV با کمک نور ماوراء بنفش استفاده می‌شود. با جوهرهای مبتنی بر حلال، حلال ها در هوا تبخیر می‌شوند، در حالی که کاغذ جوهر را جذب می‌کند. چاپ UV مزایای زیادی نسبت به چاپ سنتی دارد.
چاپ UV در مقایسه با سایر روش های چاپ، چاپی با دوام تر و البته با کیفیت تر است. در چاپ UV، ذرات رنگ در اندازه میکرو محصول را پردازش می‌کنند و به محض تماس رنگ ها با سطح محصول، با خشک کردن با اشعه ماوراء بنفش، چاپ به دست می‌آید. به لطف چاپ UV، زمان خشک شدن رنگ ها کمتر از 1 ثانیه طول می‌کشد. رنگ های مخصوص uv  که برای این نوع چاپ استفاده می‌شوند؟ از آنجایی که تحت تأثیر عوامل خارجی مانند نور خورشید و باران قرار نمی گیرند، برای سالیان متمادی مناسب هستند. در نتیجه افزایش کیفیت عکس و تصویر امروزی، مطلوب است که چاپ ها دارای کیفیت یکسانی باشند. در مقایسه با فرآیند چاپ سنتی، چاپ uv تکنیکی است که نزدیکترین امکان چاپ را با وضوح و کیفیت عکاسی ارائه می‌دهد.
چاپ UV ترجیح داده می‌شود زیرا کاربردهای گسترده ای دارد و می‌توان آن را روی سطوح مختلف اعمال کرد. زمینه های استفاده از چاپ uv را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

 سطوح شیشه ای
 سطوح چوبی
 سطوح سرامیکی و سنگی
 سطوح پلکسی
 سطوح الکترونیکی مانند گوشی یا تبلت
 سطح برچسب

چاپ uv بر روی تمام سطوح ذکر شده در بالا استفاده می‌شود و تکنیک چاپ UV را می‌توان بر روی تمامی محصولات دارای این سطوح استفاده کرد. از آنجایی که دارای چنین حوزه کاربری متنوعی است، چاپ UV در بسیاری از زمینه ها از دکوراسیون گرفته تا صنعت تبلیغات، از صنعت ساختمان تا صنعت خودرو استفاده می‌شود.

تکنیک چاپ UV چیست؟

روش چاپ UV چیست

چاپ UV اجازه می‌دهد تا رنگ در چند ثانیه پس از چاپ خشک شود. اما این تنها ویژگی تکنیک چاپ UV نیست. از آنجایی که مواد شیمیایی موجود در رنگ در هنگام خشک شدن رنگ ها نیز خشک می‌شوند، این امکان را نیز فراهم می‌کند که آسیب به محیط زیست به حداقل برسد.
در تکنیک چاپ UV از دو روش چاپ استفاده می‌شود. اولین مورد از آنها چاپ رول است. چاپ رول UV؛ این تکنیکی است که در آن چاپ محصولات رول مانند چاپ پارچه، چاپ فویل یا چاپ کاغذ دیواری انجام می‌شود. روش دیگر چاپ، چاپ تخت نام دارد. این روش چاپ uv؛ برای چاپ تمام مواد سطح صاف مانند شیشه، کاغذ، پلاستیک، چوب استفاده می‌شود. با توجه به محصول مورد چاپ، این تکنیک توسط شرکت چاپ تعیین می‌شود و تکنیک چاپ مناسب برای محصول انجام می‌شود. اسامی مختلف در حین چاپ هیچ فرقی نمی‌کند و محصولاتی با همان کیفیت به دست می‌آید.

مزایای چاپ UV

مزایای چاپ UV چیست

 • امکان چاپ بر روی مواد مختلف فراهم می‌کند:

از نظر ما یکی از مهم ترین ویژگی های چاپ uv این است که نوع چاپ بهتری برای محیط زیست و طبیعت است. از آنجایی که هیچ حلالی در هوا منتشر نمی‌شود، این امر برای شرکت چاپ بسیار مهم است. مزیت دیگر امکان چاپ بر روی مواد غیر متخلخل مانند پلاستیک، شیشه و فلز است.  

 • سریعتر از چاپ سنتی است.

 جدای از موارد فوق، این فرآیند منحصر به فرد چاپ UV چند مزیت مهم دیگر نیز دارد. اولین مورد این است که زمان پردازش آن بسیار سریع تر از چاپ سنتی است. از آنجایی که جوهر UV با یک فرآیند فوتومکانیکی خشک می‌شود، دیگر نیازی به صبر کردن برای خشک شدن جوهر روی مواد نیست. این امر خشک کردن تقریباً فوری را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانید در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهید.

 • هزینه کمتری دارد و نیازی به پردازش اضافی ندارد.

چاپ UV چیست و چگونه انجام می‌شود؟

چاپ uv روشی فوق العاده مقرون به صرفه است. زمان خشک شدن سریع تری نسبت به روش های چاپ سنتی دارد. با این حال، صرفه جویی زیادی نیز با حذف نیاز به پوشش های آبی مورد نیاز برای خشک کردن و لکه دار کردن جوهر معمولی سریع تر حاصل می‌شود. چاپ UV نیازی به پوشش ندارد.

در این مقاله سعی کردیم تا نکات مفید و جامعی در رابطه با تکنیک چاپ UV را توضیح دهیم. حتما نظرات و پیشنهادات خود را برایمان بنویسید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله