انواع تکنیک‌ های چاپ لیبل لباس چیست؟

حانیه محمدزاده / 4 بهمن 1402

چاپ لیبل لباس یک جزء حیاتی در صنعت مد و پوشاک است که به برندها این امکان را می‌دهد تا نام تجاری، اطلاعات محصول، دستورالعمل‌های مراقبت و سایر اطلاعات مهم را به مشتریان ارائه دهند. تکنیک‌های مختلف چاپ لیبل برای پاسخگویی به نیازهای متنوع در زمینه کیفیت، دوام، زیبایی‌شناسی و هزینه وجود دارد. تاریخ چاپ به 3500 سال قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که تمدن ها از قالب های استوانه ای برای تأیید اسناد نوشته شده با گل استفاده می‌کردند. با مفهوم چاپ، فن آوری های مختلف دیگر رشد کرده اند و با نیازها و خواسته های اجتماعی ما سازگار شده اند. این مقاله به اشکال مختلف فناوری چاپ و مزایا و معایب هر سبک چاپ منحصربه‌فرد برای کاربر خود می پردازد. به طور خاص، ما به روش‌های چاپ آنالوگ مانند چاپ فلکسوگرافی، چاپ روی صفحه و همچنین جدیدترین روش‌های چاپ دیجیتال نگاه می‌کنیم تا مزایا و معایب هر فناوری را برای لیبل‌ های لباس مشخص کنیم.

در اینجا به برخی از رایج‌ترین تکنیک‌ های چاپ لیبل لباس می‌پردازیم:

چاپ سیلک اسکرین (Screen Printing):

چاپ سیلک یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های چاپ است. این روش شامل انتقال جوهر از طریق یک صفحه مش‌مانند (اسکرین) به روی لیبل است. چاپ سیلک برای تولید تعداد زیادی لیبل با کیفیت بالا ایده‌آل است و قادر است رنگ‌های زنده و دوام بالا را ارائه دهد.

سفارش طراحی و چاپ لیبل لباس

تکنیک‌ های چاپ لیبل لباس

چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسوگرافی در اواخر دهه 1800 معرفی شد و اساساً نسخه اصلاح شده چاپ لترپرس بود. چاپ فلکسوگرافی برای تولید بزرگ مقرون به صرفه است و برای چاپ بر روی انواع مختلفی از مواد مناسب است. این روش از قالب‌های لاستیکی یا پلاستیکی برای انتقال جوهر به لیبل استفاده می‌کند و می‌تواند برای تولید لیبل‌های با دوام و مقاوم در برابر سایش و رطوبت استفاده شود. چاپ فلکسو، همانطور که معمولاً در دنیای لیبل از آن یاد می‌شود، یک سبک چاپ چرخشی را اجرا می‌کند، که در آن صفحات چاپ به صورت سفارشی از قالب های لاستیکی ساخته می‌شوند تا روی سیلندرها قرار بگیرند. چاپ فلکسوگرافی به دلیل سرعت و قابلیت های بزرگ در خط تکامل چاپ لیبل لباس بوده است. فلکسو امکان چاپ هزاران لیبل را در خط با سرعت بالا فراهم می‌کند. در چاپ فلکسوگرافی قالب ها باید قبل از فرآیند چاپ ساخته شوند. به دلیل این عیب، اکثر چاپگرهای فلکسوگرافی تمایل دارند از کارهای کوتاه یا کارهای کوچک دوری کنند.

چاپ حرارتی (Heat Transfer Printing):

چاپ حرارتی شامل انتقال یک تصویر از کاغذ خاص به لیبل لباس توسط حرارت و فشار است. این روش برای طرح‌های پیچیده و رنگارنگ مناسب است و امکان چاپ دقیق و تمیزی را بر روی لیبل فراهم می‌کند.

طراحی و چاپ لیبل لباس

چاپ صفحه‌ نمایش

چاپ روی صفحه از این نظر منحصربه‌فرد است که هر چاپ اساساً با دست انجام می‌شود. چاپ صفحه شامل انتقال طرحی است که بر روی شابلون ساخته شده است، با استفاده از جوهر. چاپ اسکرین جایگاه خود را در صنعت پوشاک پیدا کرده و به‌سرعت تبدیل به ابزاری برای برندسازی پارچه شده است. مانند فناوری‌های چاپی که قبلاً ذکر شد، چاپ روی صفحه زمان تنظیم طولانی دارد. تنظیم شابلون‌ها زمان بر است، همین‌طور هر رنگ به‌صورت جداگانه اجرا می‌شود. هرچه رنگ‌های بیشتری در طراحی اجرا شود به معنای افزایش زمان در نصب و تولید است. هر صفحه‌نمایش از این نظر منحصربه‌فرد است که اجازه می‌دهد مقدار مشخصی جوهر از صفحه عبور کند، بنابراین برای طرحی با 4 رنگ، 4 صفحه برای برنامه مورد نیاز است که هر کدام منحصر به رنگی است که قرار داده شده است. چاپ صفحه زمانی که طرح ها فقط به یک یا دو رنگ نیاز دارند عالی می‌شود، اما زمانی که رنگ ها و لایه های بیشتری به طرح اضافه شود، هزینه ها و نیروی کار افزایش می یابد.

چاپ دیجیتال

به تکنیک چاپ تصاویر یا متون در رسانه‌های دیجیتال بر روی مواد مختلف از جمله لیبل لباس، چاپ دیجیتال می‌گویند. چاپ دیجیتال تنها یکی از روش‌های مختلفی است که می‌توانید روی لیبل چاپ کنید. چاپ دیجیتال که عموماً برای کارهای چاپی کوچک ترجیح داده می‌شود، روشی پرهزینه اما سریع است. تفاوت‌های زیادی بین چاپ دیجیتال و سایر روش‌های چاپ وجود دارد. این باعث ایجاد علامت سؤال‌های زیادی در ذهن مردم می‌شود. چاپ لیبل دیجیتال در پایان قرن بیستم محبوبیت پیدا کرد و در بین چاپگرهای لیبل به دلیل هزینه اولیه پایین و سفارشی‌سازی سریعی که ارائه می‌دهد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چاپ لیبل دیجیتال فناوری دیگری به نام چاپ لیزری یا سیستم‌های تونر را در برمی‌گیرد. سیستم‌های تونر از فرایند چاپی به نام چاپ دیجیتال الکترواستاتیک استفاده می‌کنند. 

چاپ داغ (Hot Stamping):

چاپ داغ یک فرایند خشک است که در آن طرح‌ها از طریق حرارت و فشار بر روی لیبل منتقل می‌شوند. این روش برای ایجاد طرح‌های متالیک و براق بر روی لیبل‌ها مناسب است و برای برجسته‌سازی و افزودن جلوه لوکس به لیبل‌ های لباس استفاده می‌شود.

انتخاب تکنیک چاپ لیبل مناسب بستگی به نیازهای خاص کسب‌وکار، نوع لباس، تیراژ تولید و بودجه دارد. هر تکنیک ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند به ایجاد برند، ارتباط با مشتری و ارائه اطلاعات ضروری کمک کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

مقایسه لیبل چاپی و بافت، کدامیک بهتر است؟
مقایسه لیبل چاپی و بافت، کدامیک بهتر است؟

استفاده از لیبل های مختلف می‌تواند نتایج مختلفی را ایجاد کند؛ بنابراین بسیار مهم است که برای محصولات خود لیبل مناسب انتخاب کنیم. ما در این مقاله به مقایسه و بررسی لیبل چاپی و بافت پرداختیم.

مطالعه مقاله
نکات مهم برای طراحی برچسب لباس (توضیح جامع)
نکات مهم برای طراحی برچسب لباس (توضیح جامع)

در این مقاله به نکات مهمی که باید قبل از سفارش طراحی برچسب لباس به آن دقت کنید، اشاره کردیم. لطفا جهت خواندن این مقاله کلیک کنید.

مطالعه مقاله
معرفی انواع لیبل لباس
معرفی انواع لیبل لباس

در این مقاله به معرفی انواع لیبل لباس پرداختیم و ویژگی ها و مزایای هرکدام آن ها را بررسی کردیم. اگر شما صاحب یک برند لباس هستید، کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لیبل لباس برای شما یک امر ضروری است.

مطالعه مقاله