بسته بندی با نایلون و نایلکس بهتر است یا بسته بندی با کاغذ کرافت؟

امیر مختاری / 5 آذر 1398

بسته بندی یک رکن مهم و بخش اساسی تولید و ارائه‌ی کالا تبدیل شده است و دیگر نمی‌توانیم آن را از مراحل مختلف تولید و عرضه کالا جدا بپنداریم.

می‌دانیم  که بسته بندی خود به صنعتی مجزا تبدیل شده و در کنار دیگر صنایع جای گرفته است. بسته بندی با کاغذ، بسته بندی با نایلون، بسته بندی با پارچه، بسته بندی با پلاستیک، بسته بندی با مواد فلزی، آلومینیومی و چوبی، بسته بندی با کاغذ های کرافت، بسته بندی با سلفون و بیش از ده ها مورد دیگر، از جمله گونه های مختلف بسته بندی هستند که هر یک زمینه های توسعه و گسترش بی شماری را پیش روی بازاریاب، تولید کننده، طراح و البته در نهایت مصرف کننده قرار می دهند.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ کرافت

کرافت

مشاهده و خرید آنلاین پاکت کرافت

از میان موارد یادشده در بخش بالا، بسته بندی با نایلون و نایلکس و بسته بندی با کاغذ کرافت، از جمله نمونه‌هایی هستند که به ظاهر تا کنون بیش از دیگر نمونه ها توجه و تمرکز تولیدکننده و مشتریان را به خود جلب کرده اند.

به همین دلیل، به تحلیل، بررسی  دو مورد از بسته بندی‌های یاد شده، یعنی بسته بندی با کرافت و بسته بندی  با نایلون و نایلکس پرداختیم.

مزیت بسته بندی با نایلون و نایلکس چیست؟

نایلون و نایلکس ارزان هستند و این مهم ترین و البته وسوسه برانگیز ترین خاصیت و ویژگی این بسته بندی است. ارزان بودن تولید، فرآوری، ساخت و استفاده در بسته بندی، از جمله عاواملی هستند که سبب شده‌اند تا نایلون و نایلکس بیش از کاغذ کرافت برای بسته بندی و استفاده مورد توجه قرار بگیرند.

مشاهده و خرید آنلاین نایلون و نایلکس

کرافت

کشور ما ایران از منابع نفتی برخوردار است و همین عامل موجب می‌شود تا منبع و مواد اولیه موردنیاز بیشتری برای تولید نایلون و نایلکس نسبت به کاغذ به‌خصوص کاغذ کرافت در اختیار داشته باشیم. 

حال به بررسی عوامل یادشده درباره‌ی کاغذ و کاغذ کرافت می‌پردازیم. 

کاغذ کرافت نسبت به نایلون و نایلکس، ماده و روش بسته بندی گران قیمتی به شمار می‌رود.

کاغذ کرافت از مواد اولیه به نام خمیر کرافت یا پالپ تولید می‌شود که همین ماده نیز از چوب تولید می‌شود. با ارزیابی و برآورد سر انگشتی می‌توانیم به این مهم دست یابیم که درخت، منبع و عامل مهمی برای تولید و فرآوری کاغذ کرافت به شمار می‌رود. همین سبب شده تا تولید کاغذ کرافت نسبت به نایلون و نایلکس، گران‌تر باشد.

نایلون

از سویی دیگر، کشور ما در شرایطی به سر می‌برد که از نظر منبع اولیه برای تولید کاغذ کرافت، با محدودیت مواجه است و همین مزید بر علت خواهد بود که چرا این نوع  بسته بندی در ایران رواج کمتری دارد.

بسته بندی با نایلون و نایلکس و کاغذ کرافت

در کاربرد هم، عوامل مهم و البته گوناگونی هستند که نشان می‌دهند چرا نایلون و نایلکس بیش از کاغذ کرافت مورد استقبال و مصرف مردم قرار می‌گیرد.

ماندگاری، دوام، نفوذ ناپذیری نسبت به رطوبت و سهولت حمل و نقل، از جمله عوامل حیاتی و تعیین کننده هستند که مصرف‌کننده را به سمت استفاده از نایلون و نایلکس سوق می‌دهند و این در حالی است که کاغذ کرافت نسبت به نم، رطوبت، پارگی و حمل‌ونقل، مقاومت و ماندگاری اندکی دارد، گزینه‌ی خوبی برای حمل‌ونقل‌های طولانی مدت و پرخطر، به‌شمار نمی‌رود.

نایلون

برخلاف نایلون و نایلکس که بیشتر بر مصرف‌کننده تمرکز دارند، استفاده از کاغذ کرافت، امتیاز هایی را برای جامعه به همراه دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 بسته بندی با نایلون یا کاغذ کرافت؟ کدام برای طبیعت مناسب تر است؟ 

 نایلون و نایلکس به دلیل ماندگاری بالا، مقاومت در برابر رطوبت، پارگی و سهولت حمل‌ونقل، به گزینه‌ی اول و مهم تولیدکننده و البته مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند.

نایلون

 دانستیم که کاغذ کرافت به دلیل محدود بودن منبع و مواداولیه‌ ی تولید (درخت و چوب)، هزینه بر بودن فرآوری و عدم مقاومت در برابر نم، پارگی و خطر های حمل و نقل، چندان نتوانسته در صنعت بسته بندی جایگاه خوبی پیدا کند.

 با وجود قیمت ارزان، مقاومت و سادگی در مصرف و استفاده از نایلون و نایلکس، به دلیل ماده ی اولیه و شیوه ی ساخت و تولید نایلون و نایلکس، این نوع بسته بندی چندان برای طبیعت و البته سلامت جامعه مفید نیست و بهتر است که شیوه‌های دیگر هم‌چون کاغذ کرافت و نمونه‌های مشابه، جایگزین این روش و ابزار بسته بندی شوند.

کاغذ کرافت

چرا کاغذ های کرافت از کیسه های نایلون و نایلکس بهتر هستند؟

 عوامل موثری که سبب شده‌اند تا کاغذ کرافت بیش از کیسه‌های نایلون و نایلکس برای طبیعت و جامعه مفید باشند، می پردازیم.

بازیافت: کیسه های نایلون و نایلکس، به دلیل استفاده از ماده های شیمیایی و پلاستیک و فرآورده های نفتی، نه‌تنها برای مصرف جامعه و انسان مضر و خطرناک هستند، که بازیافت آن‌ها نیز فرآیندی زمان‌بر، پرهزینه و مضر است که سلامت جامعه و مهم‌تر از همه طبیعت را تهدید می‌کند.

کرافت

این در حالی است که کاغذ کرافت از فرآیند بازیافت ساده‌تری برخوردار است و می‌توان به سرعت آن را به چرخه‌ی تولید دوباره باز گرداند. کاغذهای کرافت در مسیر بازیافت به خمیر تبدیل می‌شوند و می‌توانند برای فرآوری دیگر سازه‌های کاغذی، به‌کار گرفته شوند.

نگهداری مواد غذایی: همه می‌دانیم که استفاده از مواد شیمیایی، پلاستیک و مشتق‌های نفتی، نه‌تنها برای بازیافت، که برای مصرف نیز مضر است و سبب می‌شود تا ماده ای که درون ظرف پلاستیکی قرار می‌گیرد، از ناحیه‌ی این مشتق‌ها دچار آسیب شود. برای نمونه می‌توانیم به استفاده از مواد غذایی در نایلون و نایلکس اشاره کنیم. قرار دادن نان در نایلون از جمله مواردی است که با انتقال گرما به نایلون، بر روی آن اثر می‌گذارد و بخشی از مواد مضر نایلون را به نان نیز منتقل می‌کند. همین موضوع برای دیگر مواد غذایی نیز صحت دارد. ماهی، سبزیجات و میوه نیز (به میزانی کمتر)، در معرض این آسیب و زیان قرار دارند. با این حال کاغذ کرافت شرایط مساعد و مناسبی را برای نگهداری و حمل و نقل نان و دیگر مواد غذایی فراهم می‌کند و همین سبب حفظ سلامتی و ایمنی افراد و جامعه می‌گردد.

کیسه پارچه ای

درنهایت لازم است یادآوری کنیم که به دلیل وارداتی بودن تکنیک و فن ساخت کاغذ کرافت و البته گران بودن مواد اولیه‌ی آن نسبت به پلاستیک (نایلون و نایلکس)، این نوع بسته بندی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. امید داریم تا در آینده و با گسترش تکنیک، منابع مالی و حمایت دولت، شاهد پیشرفت و رشد این تکنیک بسته بندی در کشورمان باشیم.

مشاهده و خرید آنلاین پلاستیک بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله