کدام بسته بندی مفید و مقرون به صرفه است؟

امیر مختاری / 27 آذر 1398

همه روزه می بینیم که به لطف تکنولوژی، ماده های جدید، بسته بندی ها نوین و مختلف و طرح های رنگارنگ و متنوعی به بازار و صنعت بسته بندی عرضه می شوند. با عرضه شدن بسته بندی، طرح، جنس و مواد مختلف، این پرسش پیش می آید که کدام بسته بندی مقرون به صرفه و مناسب تر است؟ کدام بسته بندی بیشتر عمر و ماندگاری دارد؟ کدام بسته بندی بهتر می تواند از جنس و محتوای درونش نگه داری کند؟

آیا لزومی دارد که از بسته بندی های مختلف استفاده کنیم؟ خیر. هیچ لزومی ندارد که همه ی بسته بندی های مختلف و گوناگون را مورد استفاده قرار دهیم. حال شاید این پرسش مطرح شود که بسته بندی مناسب کدام است و چگونه می توانیم بسته بندی مناسب را تشخیص دهیم و تهیه کنیم؟

بسته بندی

هم چون هر فرآیند خرید و تبادل کالا، پاسخ این پرسش نیز به مصرف کننده و شخص خریدار مربوط است. این شخص خریدار و مصرف کننده است که تشخیص می دهد کدام بسته بندی مناسب و کدام نا مناسب است و این به معنای آن است که گزینش بسته بندی، با توجه به نوع کالا و مصرف کننده، متفاوت خواهد بود.

با این حال نکته و محور هایی هستند که اگر آن ها را در نظر بگیریم، می توانند به انتخاب بهتر نوع بسته بندی کمک کنند. در ادامه به عامل های کلیدی در گزینش و انتخاب بسته بندی مناسب برای خریدار و مصرف کننده می پردازیم.

عامل های زیاد و متعددی در بسته بندی کالا اهمیت دارند که نگارنده از میان آن ها، چهار مورد را اساسی و مهم تر می داند:

مسیر و روش خرید کالا: مسیر و روش خرید کالا عاملی مهم و تعیین کننده در گزینش نوع بسته است. این که محل و فروشگاه مورد نظر برای خرید کالا به خانه ی شما نزدیک است یا نه، می تواند در تعیین نوع بسته بندی اثر گذار باشد. برای نمونه، شما قصد خرید نان دارید و نانوایی در فاصله ی 5 دقیقه ای از خانه ی شما قرار دارد و هوا مناسب است. پس ضرورتی ندارد که از نایلون و نایلکس برای حمل نان به خانه استفاده کنید. در این مورد می توانید با عدم استفاده از بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در مصرف پلاستیک صرفه جویی کنید که در نهایت به صرفه جویی در تولید پلاستیک، صرفه جویی در اقتصاد و البته حفظ سلامت محیط زیست منتهی می گردد.

بسته بندی

حمل و نقل: حمل و نقل کالا نیز بسیار مهم است. شاید شما قصد خرید ماهی از فروشگاهی در نزدیکی منزل داشته باشید. این مورد نیز هم چون مورد قبل است ولی چون نوع کالا و به طبع آن بسته بندی کالا متفاوت است، پس نمی توان هم چون مورد پیشین از بسته بندی استفاده نکرد. در این خصوص پیشنهاد می شود از کاغذ کرافت استفاده کنید. چرا که هم سالم تر و هم مقرون به صرفه است. ولی اگر از پلاستیک هم استفاده کردید، آن را برای مصرف های بعدی کنار بگذارید.

نگه داری: نگه داری کالا در منزل، خود می تواند نقشی مهم در انتخاب بسته بندی داشته باشد. اگر بنا دارید کالای مورد نظرتان را برای مدتی طولانی درمنزل نگه داری کنید یا برای مصرف طولانی مدت آن را خریده اید، از بسته بندی های سالم و ماندگار هم چون کیسه های پارچه ای و پلی پروپیلن استفاده کنید.

استفاده ی دوباره از بسته بندی پس از مصرف آن: بهتر است هنگام گزینش و انتخاب بسته بندی، در نظر داشته باشید که آیا بنا دارید پس از مصرف نیز از بسته بندی مورد نظر استفاده کنید یا نه. همین مورد می تواند در تعیین نوع و گونه ی بسته بندی، شما را یاری دهد. برای نمونه اگر می دانید که در آینده برای مصرف های دیگر (خرید، نگه داری و حمل و نقل) به بسته بندی نیاز خواهید داشت، پس بهتر است که برای بسته بندی از ابزار هایی چون کیسه های پلی پروپیلن که ماندگاری و دوام بیشتری دارند استفاده نمایید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله