کاغذ های شفاف پوستی، مومی و روغنی چه هستند؟

زینب علیجانی / 29 فروردین 1400

کاغذ های شفاف

زمانی که نام و اسم کاغذ می‌آید، عموم مردم به یاد نگارش، نوشتن، دفتر، کتاب، ورق، روزنامه و دیگر کالا و فرآورده‌های کاغذی که البته بیشتر آن‌ها نیز با تحریر، رسانه و نگارش در ارتباط است، می‌افتند. بااین‌حال، کاغذ کاربردهای گسترده، متنوع و مهم دیگری نیز دارد که بیشتر در صنعت چاپ و بسته‌بندی مواد غذایی و البته کالاهای مختلف معنا و کاربرد می‌یابد.
کاغذ یک ماده نازکی است که با پرس‌شدن الیاف مرطوب سلولز و خمیرکاغذ نشئت می‌گیرد و از چوب گرفته می‌شود و با خشک‌کردن آن‌ها در ردیف‌های قابل‌انعطاف به وجود می‌آید. کاغذ یک ماده همه‌کاره است که از آن استفاده‌های زیادی مثل نوشتن، چاپ‌کردن، تمیزکردن می‌شود و در تعداد زیادی از ساخت‌وسازهای صنعتی کاغذ کاربرد دارد.

'کاغذ پوستی رولی

کاغذ در ابتدا توسط یک تاریخ‌نگار و باستان‌شناس چینی، در کشور چین پدید آمد که تاریخ آن به ابتدای قرن دوم میلادی می‌رسد. پس از آن فرایند تولید خمیرکاغذ ایجاد و یاد گرفته شد و سپس تا قرون‌وسطی، به خاورمیانه و دیگر کشورهای همسایه و اطراف چین گسترش یافت. با پیشرفت تکنولوژی و در دنیای مدرن کاغذ های پوستی، مومی و روغنی ساخته شدند که کاربردهای متنوعی دارند و تنها به یک هدف مثل نوشتن یا بسته‌بندی محدود نمی‌شوند. در ادامه این کاغذ ها را معرفی می‌کنیم تا ایده بهتری در مورد کارکردهای آن‌ها داشته باشید.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ بسته بندی

کاغذ مومی

با ریختن لایه‌ای موم (همان وکس یا پارافین) روی یک کاغذ نازک به طور تمام سطح آن را بپوشاند کاغذ مومی (wax paper) ساخته می‌شود. کاغذ شفاف مومی است و بین رنگ‌های سفید، شیری و کرمی متغیر است. این کاغذ در بسته‌ بندی و صنعت چاپ کاربردهای زیادی دارد. از کاغذ مومی در بسته‌بندی مواد غذایی مثل شیرینی، نان؛ بسته‌بندی مواد فریزری مثل همبرگر، گوشت، مرغ؛ بسته‌ بندی لباس، کیف، کفش و... استفاده می‌شود. همچنین کاغذ شفاف مومی به علت نیمه شفاف‌بودن به‌عنوان کاغذ الگو خیاطی یا کاغذ برگردان در طراحی و نقشه‌کشی کاربرد دارد. کاغذ مومی به علت ضد چربی و ضد آب بودن دربسته بندی میوه‌ها هم استفاده می‌شود تا جلوی پوسیدگی آن‌ها را بگیرد و عمر میوه را طولانی‌تر کند. همچنین این کاغذ گزینه مناسبی برای دور پیچ ساندویچ و همبرگر است؛ زیرا از ریختن روغن غذا به بیرون جلوگیری می‌کند. در رستوران‌ها و فست‌فودها از کاغذ مومی برای پوشاندن کف سینی یا زیر پیزا هم استفاده می‌کنند.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ ساندویچ

کاغذ شفاف پوستی

کاغذ پوستی نازک و سفید رنگ است و ظاهری نیمه شفاف دارد. در نگاه اول ممکن است این کاغذ کاملا مشابه با کاغذ مومی به نظر بیاید اما کاغذ شفاف پوستی تنها یک طرف آن با لایه ای از سیلیکون پوشانده شده است و سمت دیگر آن مات است. کاغذ پوستی کاملا نچسب است و در برابر گرما مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل به‌عنوان کاغذ سینی فر برای درست کردن شیرینی و کاغذ کف قالب برای درست کردن کیک به کار می‌رود. کاغذ شفاف پوستی دمای بالای فر را تحمل می‌کند و بدون اینکه خراب شود یا بسوزد کمک می‌کند تا غذا به ظرف نچسبد و راحت جدا شود. خاصیت شفاف بودن کاغذ پوستی هم این محصول را برای استفاده به‌عنوان الگو خیاطی یا کاغذ طراحی برای نقاشی کشیدن و سیاه قلم مناسب کرده است. بسیاری از طراحان، مهندسان و نقشه کشان به جای کاغذ کالک از کاغذ پوستی استفاده می‌کنند زیرا در دسترس تر و ارزان تر است.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ پوستی

'کاغذ روغنی شیرینی پزی

کاغذ روغنی

کاغذ روغنی ظاهری براق دارد و معمولاً ضخیم‌تر از کاغذ پوستی و مومی است. این کاغذ با یک‌لایه روغنی پوشانده می‌شود که آن را ضد آب و شفاف می‌کند. انواع کاغذ رنگی روغنی و مقوا روغنی هم وجود دارند که به‌خاطر ضخامت بیشتر شفاف نیستند و نور را عبور نمی‌دهند. کاغذ روغنی معروفی که به‌عنوان کاغذ شیرینی‌پزی شناخته می‌شود در واقع همان کاغذ پوستی است که در بالا توضیح دادیم. در زبان عامه این دو کاغذ به‌جای هم معرفی می‌شوند؛ اما به‌صورت علمی با هم تفاوت دارند. کاغذ روغنی برای درست‌کردن کاردستی، بسته بندی و چاپ استفاده می‌شود درصورتی‌که کاغذ پوستی بیشتر کاربردهای خانگی دارد.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ مومی

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا دقیقا فرق کاغذ های شفاف پوستی، مومی و روغنی را متوجه شوید و بتوانید از آن‌ها درست استفاده کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ NCR چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن
کاغذ NCR چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

کاغذ NCR (No Carbon Required)، یا کاغذ بدون کربن، نوعی کاغذ خاص است که برای ایجاد کپی‌های دست‌نویس یا ماشینی بدون نیاز به استفاده از کاغذ کربنی طراحی شده است.

مطالعه مقاله
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله