آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

زینب علیجانی / 23 فروردین 1401

آب برنج (آبی که بعد از پخت برنج باقی می‌ماند) از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مو یی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت اولین استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد. امروزه هم استفاده از آب برنج برای پوست صورت و درمان لک صورت همچنان محبوب است زیرا این باور وجود دارد که پوست را صاف و شفاف می‌کند و می‌تواند برای حالت‌های مختلف پوست استفاده شود. آب برنج برای مو بسیار مفید است، باعث رشد و درخشش موها می شود، برای درمان موخوره استفاده می شود و مهم‌تر از همه آب برنج را می‌توان به‌راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای در خانه استفاده کرد. آب برنج شامل موادی می‌شود که که خواص جوان کننده، ضد چروک و ترمیم کننده ی پوست صورت را دارند. البته علاوه بر همه‌ی این‌ها، فواید زیادی به آب برنج در مقالات زیبایی نسبت داده می‌شود که علم هنوز نتوانسته آن‌ها را کاملاً اثبات کند. در ادامه به فواید آب برنج برای مو و پوست از نگاه علمی می پردزیم.

آب برنج برای پوست

خواص آب برنج برای روشن کردن پوست

منابع زیادی آب برنج را برای روشن کردن پوست صورت و از بین بردن لکه‌های تیره معرفی می‌کنند. درواقع بسیاری از محصولات تجاری درمانی و دارویی زیبایی (مانند صابون، تونر، ماسک صورت و کرم‌های روشن‌کننده) شامل آب برنج می‌شوند. بعضی مردم حاضرند روی معجزه‌های روشن کننده‌ پوست صورت توسط آب برنج قسم بخورند. بااینکه مواد موجود در آب برنج خاصیت روشن‌کنندگی دارند اما هنوز مدرکی برای اثبات میزان تأثیرگذاری آن‌ها وجود ندارد. بااین‌حال بر اساس تجربه، افراد زیادی هستند که نتایج خوبی از این روش گرفته‌اند. یک‌تکه پنبه را در آب برنج بگزارید و صبح‌ها و شب‌ها آن را به پوست خود بزنید. گفته‌شده خوابیدن با آب برنج تازه روی پوست تأثیرش را چند برابر می‌کند و همانند یک ماسک طبیعی برای پوست صورت عمل می کند.

فواید آب برنج برای پوست صورت

مقاله‌ای در سال 2013 نشان داد که سرکه‌ی برنج (آب تخمیر شده‌ی برنج) می‌تواند باعث بهبودی آسیب پوستی بعد از آفتاب‌ سوختگی شود. سرکه‌ی برنج کلاژن پوست را افزایش می‌دهد و پوست صورت را سفت می‌کند و به جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک کمک می‌کند. سرکه‌ی برنج همین‌طور یک ضد آفتاب طبیعی محسوب می‌شود. مقاله‌های دیگری هم خواص ضد پیری و ضد چروک آب برنج تخمیر شده را به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در آن نشان داده‌اند.

 

خواص آب برنج برای پوست خشک

آب برنج حساسیت‌های پوستی ایجادشده توسط سدیم لورت سولفات، ماده‌ای که در بسیاری از محصولات مراقبت‌های پوستی به کار می‌رود را برطرف می‌کند. شواهد حاکی از آن است که روزی دو بار استفاده از آب برنج به پوست‌هایی که توسط سدیم لورت سولفات آسیب‌دیده‌اند یا خشک‌شده‌اند را ترمیم می‌کند. آب برنج به بازگشت سلامتی پوست های آسیب دیده کمک می کند.

 

فواید آب برنج برای مو های آسیب دیده

موهایی که با دکلره و رنگ شدن آسیب‌دیده‌اند می‌توانند با ماده‌ای به نام اینوزیتول که به‌وفور در آب برنج یافت می‌شود ترمیم شوند. آب برنج کمک به تارهای مو کمک می‌کند که از داخل به بیرون‌ترمیم شوند و همین‌طور درمان خوبی برای دوشاخه شدن انتهای مو (به‌اصطلاح موخوره) است. آب برنج مقدار زیادی از آمینواسیدها، ویتامین ب، ویتامین ای، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های برنج را در خودش دارد. برای همین باعث از بین بردن گره‌های مو، نرم شدن، براق شدن، درخشش مو، قوی شدن و افزایش رشد مو می‌شود.

 

آب برنج برای موهای آسیب دیده

خواص درمانی آب رنج برای اگزما، آکنه و التهاب‌های پوستی و خواص آب برنج برای جوش صورت

افراد زیادی گزارش کرده‌اند که استفاده از آب برنج به‌صورت موضعی باعث تسکین پوست، از بین بردن لکه‌های قرمز ناشی از مشکلات پوستی مانند اگزما و کمک به درمان آن‌ها می‌شود. بر اساس خواص اثبات‌شده‌ی آب برنج که امروزه در دسترس است می‌توان حدس زد که این گزارش‌های صحت دارند اما همچنان شواهد مکتوبی در این زمینه ارائه نشده است. همچنین استفاده از آب برنج به تنظیم چربی پوست و درمان جوش های ناشی از پوست چرب کمک می کند.

استفاده از آب برنج برای آفتاب سوختگی

مواد موجود در آب برنج می‌توانند از پوست در برابر اشعه‌ی خورشید محافظت کنند. مقاله‌ای که در سال 2016 ارائه شد نشان داد می‌توان با استفاده از آب برنج و مواد گیاهی دیگر یک ضد آفتاب بسیار مؤثر ساخت. فقط کافی است آب برنج را منطقه‌ی آفتاب سوخته‌ ی پوست بزنید و بعد آرام آب بکشید.

فواید آب برنج برای بیماری های چشمی

 از خواص آب برنج، خوردن آب برنج است که می‌تواند به‌ سلامت چشم کمک کند و گفته‌شده که می‌توانند به درمان بیماری‌های چشمی مثل تباهی لکه‌ی زرد، بیماری که بیشتر افراد مسن را  درگیر می‌کند و می‌تواند به کوری منجر شود، کمک کند. بعضی منابع هم پیشنهاد می‌کنند برای مشکلات گوارشی یا مسمومیت‌های غذایی آب برنج مصرف کنید. ولی نباید در خوردن آب برنج زیاده‌روی کنید چون شواهدی مبنی بر وجود آرسنیک در برنج هست و تجمع زیاد آرسنیک در بدن عوارض بدی در پی دارد.

چندین روش مختلف برای آماده کردن آب برنج وجود دارد؛ اما مرحله‌ی مشترک همه‌ی آن‌ها شستن و آب کشیدن برنج قبل از استفاده است. بسیاری این باور رادارند که نوع برنجی که استفاده می‌کنید اهمیتی ندارد؛ اما استفاده از هر چیز ارگانیکی همیشه بهتر است.

جوشاندن برنج

برنج را خیلی خوب بشورید و آب بکشید. تقریباً چهار برابر برنجی که می‌خواهید استفاده کنید آب بریزید. آب و برنج را باهم هم بزنید تا وقتی به جوش بیاید. شعله را خاموش‌کنید و با استفاده از یک قاشق برنج را در ظرف فشار دهید تا مواد مفید آن آزاد شود. با استفاده از یک آبکش، آب برنج را جدا کنید می‌توانید این آب برنج را در یک ظرف دردار تا یک هفته در یخچال نگه‌داری کنید. فقط قبل از هر بار استفاده آب برنج را با مقداری آب معمولی رقیق کنید.

آب برنج برای مو

خیس دادن برنج

شما می‌توانید آب برنج را با خیس دادن آن‌هم بگیرید. تمام مراحل بالا را کاملاً طی کنید و فقط به‌جای جوشاندن برنج را حداقل سی دقیقه در آب خیس دهید و بعد با قاشق آن را فشار دهید و بعد از آبکش رد کنید. در آخر آن را در یخچال نگه‌داری کنید.

 

تخمیر کردن برنج

برای تهیه‌ی آب برنج تخمیر شده تمام مراحل خیس دادن برنج را تا انتها انجام دهید اما به‌جای اینکه از آب برنج در یخچال نگه‌داری کنید (بعد از فشار دادن با قاشق و آبکش کردن) آن را در یک ظرف شیشه‌ای دربسته ریخته و دو روز در دمای اتاق نگه‌داری کنید. وقتی ظرف شروع به آزاد کردن یک بوی ترشیدگی کرد آن را در یخچال بگذارید و حتماً قبل از استفاده با مقداری آب معمولی مخلوطش کنید.

آب برنج را می‌توانید به‌طور مستقیم به پوست یا مو بزنید. حتی می‌توانید آن را با روغن‌های طبیعی و مواد دیگر بر اساس سلیقه‌ی شخصی مخلوط‌کنید. این نکته را فراموش نکنید که همیشه قبل از استفاده از آب برنج تخمیر شده یا جوشانده شده آن را با آب معمولی رقیق کنید.

 

شست و شوی مو با آب برنج

می‌توانید مقداری روغن و عرق‌های گیاهی به آب برنجی که درست کرده‌اید اضافه کنید تا عطر بهتری بگیرد. بعد آب برنج را روی ریشه‌ی مو ها تا نوک آن بریزید و مقداری ماساژ دهید. بزارید حداقل 10 دقیقه بماند و بعد آبکشی نمایید. اگر می‌خواهید آب برنج را در حمام استفاده کنید بعدازاین کارتان با شامپو و نرم‌کننده تمام شد، آب برنج را روی موهای خود بریزید و بعد از مدتی آب‌کشی کنید. حواستان باشد که نباید آب برنج نباید بیشتر از 25 دقیقه روی مو بماند زیرا می‌تواند پروتئین مو را جذب کند و باعث خشکی مو شود.

 

شامپوی آب برنج

شما می‌توانید شامپوی خانگی با آب برنج درست کنید، فقط کافی است مقداری صابون مایع کاستیل را با آب برنج و هر مدل عرق گیاهی یا روغن گیاهی دلخواهتان مخلوط‌کنید. طرز استفاده‌ی آن با شامپوهای معمولی فرقی نمی‌کند.

 

تونر آب برنج

تونر موادی است که بعد از پاک‌سازی و شست و شوی پوست برای تنظیم ph پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد تونر آب برنج نیز یک تونر ارگانیک محسوب می‌شود. ازآنجاکه تونر آب برنج، یک تونر طبیعی پوست است. سبب می‌شود تا پوستی سالم، صاف و شفاف داشته باشید، یک‌ تکه پنبه را با مقدار کمی آب برنج آغشته کنید و به پوستتان بمالید که این امر سبب بسته شدن منافذ پوست و تحریک جریان خون می‌شود. مقدار کمی از آب برنج را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و به‌آرامی روی صورت و گردنتان ماساژ دهید و اگر دوست داشتید می‌توانید آبکشی نمایید. آب برنج خاصیت آنتی باکتریال دارد، پوست صورت را سفت می‌کند و منافذ صورت را کوچک‌تر می‌کند برای همین یک تونر طبیعی عالی است. تونر آب برنج در دسترس و کاربردی است.

آب برنج برای از بین بردن لک های پوستی

اسکراب برنج

برای تهیه‌ی اسکراب آب برنج کافی است مقداری نمک دریا و روغن گیاهی دلخواهتان را به آب برنج اضافه کنید. بعد آن را به پوست بدن یا صورت به حالت دورانی بمالید و بعدازاینکه کاملاً پوستتان لایه‌برداری شد، اسکراب را آبکشی کنید.
استفاده از آب برنج یک روش زیبایی سنتی با قدمت بالا است که از شرق آسیا به بقیه مناطق دنیا انتقال یافت. امروزه روش‌های زیادی برای استفاده‌های مختلف از آب برنج در سایت‌های آنلاین وجود دارد. بعضی فواید و روش‌های مثال زده‌شده ازنظر علمی اثبات‌شده‌اند درصورتی‌که بعضی دیگر همچنان بر پایه‌ی شواهد تجربی هستند. درهرصورت شما می‌توانید خودتان در خانه بدون هیچ هزینه‌ای این روش‌ها را امتحان کنید و از تأثیرش مطمئن شوید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
بهترین پاکت بسته بندی زرشک، کشمش، مویز، نقل و نبات
بهترین پاکت بسته بندی زرشک، کشمش، مویز، نقل و نبات

معرفی بهترین پاکت بسته بندی زرشک، کشمش، نقل و نبات و مویز به همراه لینک خرید

مطالعه مقاله