تاریخچه اختراع کاغذ چیست و کاغذ چگونه به ایران رسید؟

زینب علیجانی / 9 شهریور 1399

در این مقاله به سوالاتی مانند چه کسی کاغذ را اختراع کرد؟، چه کسی کاغذ را پیدا کرد؟، چه زمانی کاغذ اختراع شد؟  پاسخ خواهیم داد. در واقع در این مقاله به تاریخچه کاغذ خواهیم پرداخت.

نحوه تولید کاغذ

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ بسته بندي

 خلاصه ای مختصر از اختراع کاغذ - تاریخچه کاغذ

 کاغذ اولین بار در تاریخ جهان در چین اختراع شد. اگرچه تاریخ دقیق اختراع آن مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که این اختراع در قرن دوم یا سوم قبل از میلاد باشد. قبل از کاغذ، مردم از مواد مختلفی برای نوشتن استفاده می‌کردند، مانند لوح‌های گلی، پاپیروس،پوست حیوانات، لاک پشت، لوح‌های چوبی، چوب‌های بامبو، برگ‌های خرما و پارچه ابریشم.

اختراع کاغذ

قدیمی ترین سند کاغذی یافت شده در تحقیقات باستان شناسی مربوط به قرن دوم قبل از میلاد است.  به گفته مورخان، اختراع کاغذ ممکن است در قرن دوم یا سوم قبل از میلاد اتفاق افتاده باشد.
 کای لون احتمالاً نوآوری‌های مهمی را معرفی کرد که تکنیک کاغذسازی را بهبود بخشید. او کاغذی با کیفیت بهتر و کم هزینه اختراع کرده بود.  این ممکن است باعث شود که از او به عنوان مخترع کاغذ یاد شود. با این حال، طبق یافته های‌باستان شناسی، او اولین مخترع کاغذ نیست.  نام فردی که برای اولین بار کاغذ را اختراع کرد مشخص نیست.

انتشار کاغذ

پس از اختراع کاغذ در چین، تکنیک‌های کاغذسازی به تدریج در کشورهای دیگر گسترش یافت.  انتشار کاغذ عمدتاً به کشورهای اطراف چین مانند ویتنام، کره و ژاپن گسترش یافت. مسلمانان در قرن هشتم با آموختن از چینی‌ها تولید کاغذ را توسعه دادند. از این پس تکنیک‌های جدیدی در تولید کاغذ در جهان اسلام به کار گرفته شد. آسیاب‌های خمیر کاغذ با نیروی آب، ابزارهای حیوانی برای خرد کردن خمیر تولید شدند. کاغذ در سراسر جهان اسلام رواج یافت. این امر باعث گسترش کتاب و افزایش رشد علمی شد.
 

چه کسی کاغذ را اختراع کرد؟

بر اساس نوشته‌های باستانی اولین کاغذ توسط شخصی در دربار امپراتور چینی «هو تی» ساخته شد. گفته می‌شود که او از پوست درخت توت استفاده کرد. قدیمی‌ترین کاغذی که تا به امروز همچنان وجود دارد قدمتش به 150 سال بعد از میلاد برمی‌گردد. چین تا مدت‌ها تنها کشوری بود که کاغذ در آن ساخته می‌شد تا اینکه راه و روش ساختش کم‌کم به ژاپن و سپس به آسیای میانه رسید. مصری‌ها 900 سال بعد از میلاد مسیح شروع به ساختن کاغذ کردند. در قرن دوازدهم میلادی یک کارخانه کاغذسازی در اسپانیا شروع به کارکرد و کم‌کم صنعت کاغذسازی به بقیه جاهای اروپا رسید. انگلیس اولین کارخانه‌ی کاغذسازی‌اش را در سال 1495 ساخت. تقریبا 200 سال بعد طول کشید تا اولین کاغذ در آمریکا تولید شود.

تاریخچه کاغذ چیست؟ صنعت کاغذ

در سال 1690 اولین کارخانه کاغذسازی در ایالت پنسیلوانیا توسط آقای «ویلیام ریتن هاوس»، یک کاغذ ساز تعلیم‌دیده در آلمان و جزو اولین آلمانی‌هایی که در آمریکا ساکن شدند، ساخته شد. هدف آقای ریتن هاوس این بود که بهترین کیفیت کاغذ سفید را از مواد خام تولید کند. در طول انقلاب آمریکا بین سال‌های 1775 تا 1783، کارخانه کاغذسازی ریتن هاوس، کاغذهایش را برای ساختن روزنامه و اعلامیه اهدا می‌کرد.
کارخانه‌های کاغذسازی به خاطر رشد بازار در همه‌جا پخش شدند. در ادامه تولیدی‌های کاغذی موفق شدند که نزدیک‌تر به شهرهایی بودند که مواد اولیه و مواد خام کاغذ بیشتر در دسترس آن‌ها بود. تا سال 1810 حدود 185 کارخانه کاغذسازی در آمریکا ساخته شد. در تاریخ 14 ژانویه 1863 روزنامه هفتگی بوستون، تبدیل به اولین روزنامه‌ی رسمی تاریخ آمریکا شد.
با بیشتر شدن جمعیت جهان، صنعت کاغذسازی هم پیشرفت کرد. تکنولوژی کاغذسازی همگام با نیاز به تولید بیشتر روزبه‌روز بهتر شد. اولین ماشین کاربردی کاغذسازی در سال 1798 توسط یک شخص فرانسوی به نام «نیکولاس لوئیس رابرت» ساخته شد. «هنری و سیلی فوردنیر»، برادران بریتانیایی، مدل پیشرفته‌تر ماشین چاپ کاغذ را در سال 1803 ساختند. اولین ماشینی که کاغذ به‌هم‌پیوسته تولید می‌کرد در ایالت دلور توسط آقای «توماس گیلپین» استارت خورد. دیگر کم‌کم مواد اولیه‌ای مثل خمیر چوب و کاه وارد صنعت کاغذسازی شدند و کاغذهایی بلندتر و پهن‌تر با سرعت بالاتر تولید شدند.

از تاریخچه کاغذ چه می دانید؟ صنعت کاغذ

بعد از سال 1990 آمریکا و کانادا به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های پالپ، خمیرکاغذ و کاغذ در دنیا تبدیل شدند و صنعت کاغذسازی آمریکا یک درصد درآمد ملی این کشور را بر عهده داشت. در اواخر قرن بیستم طرفداران حفظ منابع طبیعی نگران تاثیرات مخرب صنعت تولید کاغذ روی محیط‌زیست شدند. متاسفانه کارخانه‌های تولید کاغذ مسئول آلوده کردن منابع آب و از بین بردن حیات‌وحش بودند. بعدازاین مجادلات صنعت کاغذسازی هدفی تعیین کرد که تا پایان قرن بیستم 50 درصد تولید کاغذ را با بازیافت کاغذهای باطله انجام دهد. تا سال 1999 معلوم شد که درواقع تخمین این هدف عدد پایینی بوده و صنعت تولید کاغذ توانست تقریبا دو برابر مقدار کاغذی که در طول این سال‌ها دور ریخته شد، کاغذ بازیافت شده تولید شد. یکی دیگر از مشکلات اقتصادی که در طول این سال‌ها صنعت کاغذ را تهدید کرد، جنبش «دنیای بدون کاغذ» بود. افراد زیادی اعتقاد داشتند که با پیشرفت تکنولوژی و دنیای ماشینی نیاز به تولید کاغذ از بین می‌رود اما آمار نشان می‌دهد همراه با پیشرفت تکنولوژی درخواست تولید کاغذ هم افزایش پیدا می‌کند. یکی از دلایل قابل‌درک این آمار این است که کاغذ یک کالای جهانی و ارزان‌قیمت است و جایگزین کردن آن لوازم الکترونیکی گران‌تر تمام می‌شود به همین علت هنوز روش‌های مکاتبه و ارتباطات با کاغذ سر جای خودشان هستند.

تاریخچه‌ی کاغذ

از شروع اختراع نوشتن، مردم همیشه دنبال پیدا کردن چیزی بودن که نوشتن روی آن راحت‌تر از کاغذ پوستی و پاپیروس باشد و همین‌طور ساختن آن راحت‌تر باشد و ارزان‌تر تمام شود. تقریبا 3000 سالی طول کشید تا بشر به چیزی به نام کاغذ دست پیدا کند. همان‌طور که در بالا اشاره شد اولین کاغذ در دربار امپراتور «هو تی» ساخته شد. شخصی که برای اولین بار کاغذ را ساخت یکی از افراد دولت چین بود که «تسای لون» نام داشت. تسای لون با مخلوط کردن پوست خردشده‌ی درخت توت و کیسه‌های پاره‌پاره شده‌ی کنفی در آب، له کردن آن‌ها در یک سطح صاف، خارج کردن آب اضافه‌ی آن با ایجاد فشار و سپس خشک‌کردن محصول نهایی در نور آفتاب، اولین کاغذ را ساخت.

از تاریخچه کاغذ چه می دانید؟ صنعت کاغذ، تاریخچه کاغذ چیست

رسیدن کاغذ به ژاپن، کره و ایران

بااینکه مردم در چین شروع به استفاده از کاغذ کردند اما هزار سالی طول کشید تا کاغذ به سراسر اوراسیا رسید. تا 400 سال بعد از میلاد مسیح مردم در هند شروع به ساخت کاغذ کردند و تا 600 سال بعد از میلاد مسیح تولید کاغذ در ژاپن و کره هم آغاز شد. 700 سال پس از میلاد مسیح و در دوران خلافت عباسیان و با گسترش سرزمین‌های اسلامی تا پاکستان، صنعت تولید کاغذ وارد ایران هم شد. صنعت کاغذ به‌سرعت توسط تاجران جاده‌ی ابریشم استفاده شد و به‌جاهای دیگر رسید چون کاغذ جوهر را جذب می‌کرد و از بین بردن آن ممکن نبود اما جوهر فقط روی سطح پاپیروس و کاغذهای پوستی قرار می‌گرفت و با شستن به‌راحتی پاک می‌شد و جعل مدرک را راحت می‌کرد. وقتی کاغذ کاملا در سرزمین‌های اسلامی و آسیای غربی پخش شد مردم از آن برای ساختن کتاب استفاده کردند و تا قبل از آن نزدیک‌ترین حالتی که کاغذ در کتاب استفاده‌شده بود طومارهایی بود که در آسیای شرقی و چین وجود داشت.

تاریخچه کاغذ چیست؟ کاغذ چگونه وارد ایران شد؟

تاریخچه‌ی کاغذ در اروپا

در تمام این زمان‌ها اروپایی‌ها همچنان از کاغذهای پوستی استفاده می‌کردند یا کاغذ را با قیمت گزافی از تاجران مصری می‌خریدند؛ اما در سال 1250 میلادی راه و روش تولید کاغذ مصری‌ها به ایتالیا راه پیدا کرد و ازآنجا به بقیه اروپا رسید تا اینکه اولین کارخانه‌ی کاغذسازی در اسپانیا ساخته شد.

تاریخچه کاغذ چیست؟ تاریخچه کاغذ در ایران، کره و ژاپن

کاغذ در مکزیک و قاره‌ی آمریکا

مردم کشور آزتک یا همان مکزیک امروزی به‌طور مستقل کاغذی با الیاف گیاه آگاوه اختراع کرده بودند و از آن برای ساختن کتاب استفاده کردند. بعدازاینکه تکنولوژی تولید کاغذ به آمریکا رسید کم‌کم صنعت کاغذ در سراسر جهان شکل گرفت تا به شکل امروزی که ما آن را می‌شناسیم درآمد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
شایان ،

عالی بود واقعا مفید بود


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله