کاغذ مومی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (لینک خرید کاغذ مومی)

مهسا موسوی / 26 فروردین 1401

کاغذ مومی چیست؟

این کاغذ که با کاغذ وکس یا کاغذ پارافین هم شناخته می‌شود، یک نوع کاغذ است که با فرایند پخش شدن موم روی آن ضد آب شده است. فرآیند روغنی کردن کاغذ برای اینکه ضد آب یا نیمه شفاف شود قدمت زیادی دارد و استفاده از آن حداقل به قرون‌وسطی برمی‌گردد. در قرن نوزدهم کاغذ پوشانده شده و روکش شده از موم خالص برای نگه‌داری از رطوبتّش، یا جلوگیری از رطوبت گرفتن و بسته بندی کالاهای خوشبو به فراوانی استفاده می‌شد. آقای گوستاو لا گری برای اولین بار در سال 1851 از کاغذ مومی در عکاسی نگاتیو استفاده کرد. موم های طبیعی که در فرآیند وکس زدن کاغذ استفاده می‌شد بعد از سال 1876 که آقای هرمان فراش روشی پیدا کرد که با آن توانست پارافین خالص برای پوشاندن کاغذ تولید کند، جایگزین شدند. این کاغذ با خاصیت غیر چسبندگی در آشپزی و کیک پزی استفاده می‌شود و در صنعت بسته بندی غذا به خاطر اینکه می‌تواند رطوبت را بیرون و داخل نگه دارد بسیار محبوب است. همچنین از آن در صنایع‌دستی هم استفاده می‌شود.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ مومی

کاغذ مومی چاپ شده، کاغذ مومی طرح دار

 

آیا می‌توان از کاغذ مومی برای بسته بندی غذا استفاده کرد؟

استفاده از کاغذ مومی برای پخت‌وپز در فر توصیه نمی‌شود ازآنجایی‌که دود می‌دهد و ممکن است آتش بگیرد. کاغذ روغنی برای این مصارف انتخاب مناسب‌تری است؛ اما کاغذ مومی می‌تواند در مایکروفر برای پوشاندن یا بسته بندی غذا و جلوگیری از ریخته شدن استفاده شود و هیچ مشکلی ندارد. کاغذ مومی برای استفاده در ماکرویو انتخاب بهتری نسبت به بسته بندی های پلاستیکی است که ممکن است آب شوند یا فویل‌های آلومینیومی که خطر زیادی دارند.
این کاغذ بعد ازاینکه پوشیده از وکس می‌شود، سطحش نرم و شفاف می‌شود. برخلاف کاغذهای دیگر هیچ‌چیزی به آن نمی‌چسبد. وکس روی کاغذ مومی به آن اجازه می‌دهد تا جلوی هرگونه انتقال رطوبت را بگیرد برای همین از این نوع کاغذ در بسته بندی غذاهایی مثل ساندویچ استفاده می‌کنند تا رطوبتش به بیرون انتقال پیدا نکند و همین‌طور در بسته بندی غذاهای خشک هم استفاده می‌شود تا از ورود رطوبت و نم گرفتگی جلوگیری شود.

بسته بندی شیرینی با کاغذ مومی

 

انواع کاغذ مومی

دو نوع کاغذ مومی روغنی در بسته بندی مواد غذایی وجود دارد: کاغذ مومی خشک و کاغذ مومی خیس.
کاغذ مومی خشک درواقع همان کاغذ کرافت سفید شده است که تحت فرآیند وکس کردن خشک، وکس استفاده‌شده به داخل بافت های کاغذ انتقال پیدا می‌کند و هیچ اثری از آن روی سطح کاغذ نیست. ازآنجایی‌که وکس استفاده‌شده در کاغذ مومی خشک به داخل بافت کاغذ رفته و ممکن نیست که به محصول انتقال پیدا کند، از این نوع کاغذ می‌شود در بسته بندی غذاهای داغ مثل ساندویچ‌ها و کاغذ زیر پیتزا استفاده کرد.
همانند کاغذ مومی خشک، کاغذ مومی خیس هم از کاغذ کرافت سفید شده ساخته می‌شود اما این نوع کاغذ تحت فرآیند وکس کردن خیس ساخته می‌شود. محصول نهایی در هر دو طرف یک حالت به‌اصطلاح شیشه‌ای و ضد آب دارد. ازآنجایی‌که این نوع کاغذ رطوبت را انتقال نمی‌دهد برای بسته بندی غذاهایی خیس و بسته بندی های یخچالی مثل مرغ، گوشت، ماهی و سبزی‌ها مناسب است. از این کاغذ در صنعت شکلات‌سازی برای بسته بندی داخلی شکلات‌ها هم استفاده می‌کنند.

بسته بندی با کاغذ مومی

 

فواید کاغذ مومی در بسته بندی

این کاغذ مزایای زیادی برای مصرف‌کننده‌ها دارد و به همین دلیل در بسته بندی های مختلفی استفاده می‌شود. به‌طور خلاصه مردم بیشتر به سمت بسته بندی های کاغذی جذب می‌شوند زیرا ازلحاظ بصری زیباتر هستند، متفاوت از هزاران بسته بندی پلاستیکی هستند و به چشم می‌آیند، جنس خاصی دارند و به مصرف‌کننده حس خوبی می‌دهند و از اکثر آن‌ها می‌شود چند بار استفاده کرد. هر نوع بسته بندی کاغذی مزایای مربوط به خوش را دارد و فواید کاغذهای مومی عبارت‌اند از:

  •  سازگار با محیط زیست است.
  • به مواد غذایی شیرین (کیک، شیرینی، شکلات و غیره) نمی‌چسبد.
  • باز و بسته کردن این کاغذ بی‌صدا و راحت است.
  • جنس نرم و دلپسندی دارد.
  • به‌راحتی پاره نمی‌شود.
  • روی مارکتینگ تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

پاکت مومی

 

کاربردهای دیگر کاغذ مومی

از قدیم تیغ‌های ریش‌تراش را در کاغذهای مومی بسته بندی می‌کردند تا خطر استفاده از آن‌ها کم شود. در بسته بندی انواع شکلات‌ها و آدامس از کاغذ مومی استفاده می‌شود. از کاغذ روغنی مومی در خیاطی استفاده می‌شود به این صورت که الگوهای که با این کاغذ ساخته‌اند را به پارچه می‌چسبانند و برش می‌زنند. از این کاغذ در کاور کردن توالت‌های فرنگی و برای مایت بهداشت شخصی استفاده می‌کنند. در عکاسی از این کاغذ به‌عنوان پخش‌کننده‌ی نور استفاده می‌کنند. دفعه‌ی بعد هم که خواستید قایق کاغذی بسازید از این کاغذ استفاده کنید چون مدت‌زمان طولانی‌تری روی آب می‌ماند!

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ مومی

کاغذهای مومی استفاده‌های خانگی متنوعی هم دارند و مرز استفاده از آن‌ها به خلاقیت خودتان برمی‌گردد. بسیاری از افراد برای حافظت از بالای کابینت‌ها که همیشه ‌گردوخاک و روغن زیادی روی آن‌ها می‌نشیند از کاغذهای مومی استفاده می‌کنند، به این صورت که دیگر نیازی نیست پروسه‌ی سخت تمیز کردن قسمت‌های بالای کابینت که دسترسی به آن‌هم سخت است طی شود و فقط کاغذهای مومی عوض می‌شوند. از این روش می‌توانید برای بالای یخچال یا مکان‌های غیرقابل‌دسترس دیگر هم استفاده کنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مهم نیست چه چیزی را توی ماکرویو گرم‌کنید و همیشه مواد غذایی به اطراف می‌پاشند می‌توانید یک‌لایه کاغذ مومی روی ظرف غذایتان بزارید تا دیگر مجبور نباشید هرروز ماکرویو را تمیز کنید. استفاده‌های این کاغذ به همین چند مورد ختم نمی‌شود، این کاغذهای باکیفیت و ارزان‌قیمت چه در مصارف خانگی و چه در صنعت‌های مختلف کاربردهای زیادی دارند که در این مقاله سعی کردیم به پراستفاده‌ترین آن‌ها اشاره‌کنیم.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش کامل طرز تهیه همبرگر خانگی حرفه ای به روش رستورانی
آموزش کامل طرز تهیه همبرگر خانگی حرفه ای به روش رستورانی

در این مقاله طرز تهیه همبرگر خانگی را با توضیحات کامل آموزش دادیم. جهت مطالعه کلیک کنید.

مطالعه مقاله
7 مشکلی که با کاغذ مومی به راحتی حل می شوند
7 مشکلی که با کاغذ مومی به راحتی حل می شوند

کاغذ مومی استفاده های زیادی در خانه و آشپرخانه دارد و نگه داری تعدادی ورق کاغذ مومی در خانه می تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد ...

مطالعه مقاله
تفاوت کاغذ روغنی و کاغذ مومی چیست؟
تفاوت کاغذ روغنی و کاغذ مومی چیست؟

درست است که این دو کاغذ از لحاظ شکلی شبیه به هم هستند اما برای هدف یکسان در آشپزخانه ساخته نشده‌اند. کاربرد کاغذ روغنی بسیار متنوع است، اغلب از کاغذ مومی...

مطالعه مقاله