آیا می توان از ماسک جراحی در محیط های صنعتی استفاده کرد؟

تورنگ / 26 شهریور 1399

از آنجایی که استفاده از ماسک صورت در ماه های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است، بسیاری از مشاغل دچار کمبود ماسک شده اند. به عنوان مثال کارگران ساختمان که بیشتر کارشان در ساختمان های نیمه کاره است و در معرض گرد و خاک و آلودگی زیادی قرار دارند که می تواند برای سلامتی خطرناک باشد، برای همین نیاز به ماسک های مخصوص و ماسک صنعتی دارند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. در حال حاضر با خرید بالای ماسک توسط مردم و تیم پزشکی برای حفاظت جانشان پیدا کردن ماسک کافی برای افرادی که در مشاغل صنعتی و ساختمانی هستند کار بسیار سختی شده است. این مشاغل به ماسک های مخصوصی نیاز دارند و این نوع ماسک ها بسیار کمیاب شده اند برای همین این افراد سعی می کنند از ماسک جراحی یک بار مصرف استفاده کنند؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا استفاده از ماسک های جراحی برای این مشاغل مناسب است و حفاظت مورد نیاز آن ها را تامین می کند یا نه؟ در ادامه در مورد اینکه چه ماسکی برای محیط کاری بهتر است و اینکه تفاوت بین ماسک جراحی و ماسک صنعتی دقیقا چیست صحبت می کنیم.

مشاهده و خريد آنلاين کلاه یکبار مصرف

ماسک جراحی

ماسک صورت یک بار مصرف که به ماسک جراحی، ماسک پزشکی یا ماسک سه لایه هم شناخته می‌شود، طراحی‌شده‌اند که توسط کادر پزشکی، دکتر ها، پرستار ها و دندان پزشک ها برای جلوگیری از انتقال بیماری های واگیردار و جلوگیری از تنفس قطرات معلق در هوا و اسپری شدن مایعات بدن استفاده شوند. این ماسک ها باید تنها یک‌ بار استفاده شوند و بعد دور انداخته شوند تا بیشترین تأثیر را در حفظ سلامت داشته باشند. ماسک جراحی بند دار دور دهان کیپ نمی‌شوند و به همین خاطر امکان دارد از بغل‌های ماسک ردوبدل شدن هوا صورت گیرد. با اینکه ماسک جراحی در محیط درمان حفاظت کافی را برای بیماران به وجود می‌آورد اما برای آلودگی‌های صنعتی و شیمیایی مناسب نیست.

مشاهده و خريد آنلاين دستکش یکبار مصرف

ماسک صنعتی

ماسک های صنعتی مثل n95 و kn 95 بیشتر در محیط های صنعتی مثل کارخانه‌های مواد شیمایی و ساختمان‌های در حال ساخت استفاده می‌شوند اما این روزها به علت شیوع ویروس کرونا استفاده از این نوع ماسک شیمیایی میان مردم و کادر درمان هم باب شده است.
ماسک صنعتی کاملاً دور دهان کیپ می‌شود و شخصی که این ماسک تنفسی را می‌پوشد کاملاً از قرار گرفتن در معرض هر ذره‌ی معلق در هوا در امان می‌ماند؛ و برخلاف ماسک های جراحی خاصیت فیلتر کردن بسیار قوی دارد. همین خاصیت فیلتر کردن بالای این ماسک های تنفسی است که آن‌ها را برای استفاده‌های صنعتی مناسب می‌کند.

مشاهده و خرید آنلاین ماسک های سه لایه و تجهیزات بهداشتی

آیا می‌توان از ماسک های جراحی در محیط های صنعتی استفاده کرد؟

بااینکه استفاده از هر ماسکی از ماسک نداشتن بهتر است اما باید در استفاده از ماسک تنفسی مناسب در شرایط مناسب دقت به خرج داد و مطمئن شد که برای شغلی که در حال انجام است مناسب است. بعضی از محیط های صنعتی می‌توانند کارگران را در معرض گازهای سمی و مواد شیمیایی خطرناک قرار دهند و بااینکه ماسک جراحی تا مقداری حافظت کافی را تأمین می‌کند، اما نمی‌تواند کاملاً این مواد سمی را فیلتر کنند تا برای سلامتی خطرناک نباشند. این روزها علاوه بر این مواد سمی باید از کارکنان در برابر شیوع ویروس کرونا هم حفاظت کرد. به‌عنوان‌مثال اگر شخصی در یک محیط صنعتی شلوغ کار می کند که در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار ندارد اما چند روزی است که مریض‌احوال است بهتر است از ماسک صنعتی استفاده کند اما در شرایط عادی ماسک جراحی حفاظت کافی را تأمین می‌کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف
ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف

ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف و وسایل دور ریختنی در خانه و مدرسه بچه ها را ساعت ها سرگرم می‌کند.

مطالعه مقاله
انواع ماسک سه لایه و کاربرد های مختلف آن ها چیست؟
انواع ماسک سه لایه و کاربرد های مختلف آن ها چیست؟

هر ماسکی به‌طورمعمول باید حداقل از سه لایه‌ یا بیشتر تشکیل‌شده باشد، ماسک جراحی، ماسک پزشکی، ماسک دندان پزشکی، ماسک تنفسی، ماسک پرستاری و ماسک اسپان باند همگی ماسک سه لایه هستند.

مطالعه مقاله
چگونه محیط کار و خانه را ضدعفونی کنیم؟
چگونه محیط کار و خانه را ضدعفونی کنیم؟

درحالی‌که همه‌ی مردم دنیا از ویروس کرونا و خطرهایی که برای سلامتی عموم دارد باخبرند، موارد خطرناک دیگری برای سلامتی هم وجود دارند که...

مطالعه مقاله