آیا گذاشتن ماسک واقعا تاثیری بر ویروس کرونا دارد؟

تورنگ / 27 شهریور 1399

آیا پوشیدن ماسک واقعاً تأثیر دارد؟

برای مدت‌زمان زیادی مدرکی مبنی بر اینکه ماسک ها چقدر در جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مؤثر هستند وجود نداشت؛ اما امروزه پژوهش‌های زیادی انجام‌شده است که تأثیر ماسک را اثبات می‌کند.
یک پژوهش در سال 2013 انجام شد و بررسی کرد که چقدر ماسک می‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری‌های ویروسی توسط افرادی که آلوده‌شده‌اند تأثیرگذار باشد. این پژوهش به این نتیجه رسید که استفاده از ماسک پخش کردن ویروس در هوا را توسط افراد آلوده تا سه برابر کاهش می‌دهد.
یک پژوهش دیگر با آماری که از تعداد زیادی دانش آموزان ژاپنی به دست آورد به این نتیجه رسید که «پوشیدن ماسک احتمال مبتلا شدن به آنفولانزای فصلی را کاهش می‌دهد»
پژوهشگران دیگر هم دریافتند که پوشیدن ماسک به همراه رعایت بهداشت و تمیزی دست‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی را بسیار کم می‌کند.
در مواجه با هر نوع بیماری واگیردار و ویروسی بهترین روش درمان، جلوگیری از ابتلا است. برخلاف فواید اثبات‌شده بر اساس آمار، شواهد و پژوهش‌ها هیچ مدرکی مبنی بر ضررهای احتمالی پوشیدن ماسک وجود ندارد.

 

خرید ماسک جراحی، خرید ماسک سه لایه

 

چگونه ماسک بزاریم؟

ماسک ها تنها در صورتی به انتقال و مبتلا شدن به بیماری‌ها کمک می‌کنند که درست و به‌طور مکرر پوشیده شوند. در اینجا به دستورالعمل‌های صحیح پوشیدن ماسک دقت کنید:

-در فاصله‌ی دو متری شخص بیمار حتماً ماسک بزنید.
-ماسک را طوری روی صورت تنظیم کنید که بدون فشار زیاد تمام قسمت‌های روی بینی، دهان و چانه را پوشیده شود. سعی کنید تا وقتی‌که می‌خواهید ماسک را دربیاورید به آن دست نزنید.
-اگر بیمار هستید، حتماً نزدیک افراد دیگر ماسک بزنید. حتی اگر آن‌ها ماسک دارند.
-اگر احتمال می‌دهید بیمار هستید و نیاز دارید به پزشک مراجعه کنید حتماً ماسک بزنید تا افراد دیگر که با شما در اتاق انتظار هستند آلوده نشوند.
-در هر مکان عمومی حتماً ماسک بزنید زیرا احتمال ابتلا در مکان‌های شلوغ بسیار بالا است.
-اگر از ماسک‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید حتماً بعد از استفاده آن را دور بی اندازید و دست‌هایتان را بشورید. اگر از ماسک‌هایی که قابلیت استفاده دوباره دارند استفاده می‌کنید حتماً قبل از شستن حداقل به مدت یک روز آن را در فضای آزاد قرار دهید.
-ماسک‌هایی که قابلیت استفاده‌ی دوباره دارند را حتماً بعد از هر بار استفاده بشورید.

 

از چه ماسک‌هایی استفاده کنیم؟

کمبود جهانی ماسک باعث شده مصرف‌کننده‌ها با روش‌های خلاقانه ماسک‌های خودشان را بسازند و بعضی تولیدکننده‌ها هم تغییر مسیر داده‌اند تا با تولید ماسک به این کمبود کمک کنند. شاید ماسک‌های ساخته‌شده‌ی خانگی برای اینکه مردم یک سر به مغازه‌ها بزنند تا لوازم ضروری را تهیه کنند مناسب باشد اما ماسک‌های جراحی و اِن 95 نیازمند استانداردهای خاصی هستند تا در شرایط پرخطر و توسط کادر درمان استفاده شوند.
آمار سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هرماه به 89 میلیون ماسک جراحی نیاز است تا بتوان با این بحران مقابله کرد و از تولیدکننده‌ها خواسته که تا 40 درصد این نیاز را پاسخ بدهند. شما می‌توانید برای خرید ماسک به تولیدکننده‌های داخلی و محلی در صورت رعایت استانداردهای جهانی مراجعه کنید.

 

خرید ماسک جراحی، خرید ماسک سه لایه

 

تفاوت بین ماسک‌های جراحی وN 95

ماسک‌های جراحی طوری طراحی‌شده‌اند که شخص را در مقابل ذرات و قطرات موجود در هوا محافظت می‌کنند. همچنین باعث جلوگیری از اسپری شدن ذرات به بیرون هنگام سرفه، عطسه و حرف زدن می‌شوند. حالت شل پارچه‌ی این ماسک باعث ایجاد یک سد فیزیکی بین بینی و دهان شخصی که آن را می‌گذارد می‌شود و گوشه‌های ماسک کاملاً دور دهان را بسته نگه نمی‌دارند. این ماسک ها توسط سازمان غذا و دارو تائید شده‌اند و دکترها، دندان‌پزشکان و پرستاران در هنگام مواجه با بیماران از این ماسک ها استفاده می‌کنند.
ماسک n 95 به‌طور کامل دور دهان و بینی و بینی را می‌گیرد و آن‌ها را در یک فضای بسته قرار می‌دهد و هدفش جلوگیری از ورود هرگونه ذرات موجود در هوا است. عدد 95 در اسم این ماسک به‌این‌علت به‌کاررفته که باید حداقل 95 درصد ذرات موجود در هوا را فیلتر کند. این ماسک ها یک وسیله‌ی پزشکی کلاس دو محسوب مشوند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهادشده‌اند و فقط باید یک‌بار از آن‌ها (بعد از هر بار استفاده باید دور ریخته شوند) و در شرایط خاص (هنگام مواجه کادر درمان با بیماران قرنطینه شده و شرایط صنعتی پرخطر) استفاده کرد.
بر اساس معیارهای سازمان غذا و دارو یک ماسک n 95 باید به‌صورت زیر عمل کند:
قابلیت تصفیه ذرات بالا
داشتن دریچه
زیست سازگاری
قابلیت اشتعال
ضد آب بودن

 

ماسک‌های جراحی چگونه ساخته می‌شوند

ماسک‌های جراحی باید 85 تا 99 درصد جلوی انتقال یک بیماری را بگیرند. این ماسک ها چندلایه هستند و باید حداقل سه یا چهار لایه داشته باشند. لایه‌ی داخلی آن‌ها از پروسه‌ی ذوب و دمیدن پلاستیک ساخته می‌شود که این پروسه‌یک لایه‌ی فیلتر دارد می‌سازد که هم بتوان راحت با ماسک نفس کشید. این پروسه این‌طور عمل می‌کند که اول پلاستیک ذوب می‌شود و بعد با دمیده شدن به حالت رشته‌ای درمی‌آید. پارچه‌های اسپان باند توسط همین پروسه ساخته می‌شوند و از این پارچه در ساخت ماسک‌های موردنیاز کادر درمان استفاده می‌شود.
تولیدکننده‌ها اجزای جدیدی مثل یک نوار فلزی که می‌توان با آن ماسک را روی بینی تنظیم کرد به این ماسک ها اضافه کردن‌اند. این ماسک ها حتماً باید ضد آلرژی و ضد حساسیت‌های پوستی و سازگار با معیارهای جهانی تولید شوند.

 

 خرید ماسک جراحی، خرید ماسک سه لایه

 

بهترین مواد برای ساخت ماسک‌های جراحی

بر اساس مجله ی علمی و پژوهشی صنعتی، موادی که معمولاً در تولید ماسک‌های جراحی به کار می‌روند پلی پروپیلن (20 گرم بر مترمربع از فنّاوری اسپان باند استفاده می‌شود و 25 گرم بر مترمربع از فنّاوری ذوب و دمیدن استفاده می‌شود تا پارچه‌های پلی پروپیلنی ساخته شوند) است. پلی استایرن، پلی کربنات، پلی اتیلن و پلی استر هم برای تولید ماسک مناسب است.
پارچه‌های اسپان باند به علت خاصیت نرم بودن، انتقال هوا، جلوگیری از پخش ذرات و خاصیت فیلتر بالا در ماسک‌های جراحی استفاده می‌شوند.

 

مشاهده و خرید آنلاین ماسک های سه لایه و تجهیزات بهداشتی

 

استفاده از پارچه‌های اسپان باند در ماسک

فنّاوری‌های جدید استفاده از پلاستیک بخش عظیمی از تولیدات ماسک‌های امروزی را تشکیل می‌دهند. پارچه‌های اسپان باند که از پلی پروپلین ساخته می‌شوند تمام خصوصیات موردنیاز برای ساخت یک ماسک که از سلامت عموم محافظت کند را دارا است. ماسک ها باید علاوه بر فیلتر کردن تمام مواد مضر موجود در هوا اجازه‌ی تنفس راحت را به شخصی که از آن‌ها استفاده می‌کند بدهند. پارچه‌های اسپان باندی که به علت اینکه هم مانع خوبی هستند و به‌راحتی ذرات را جذب می‌کنند در لوازم بهداشتی به‌خصوص ماسک ها استفاده می‌شوند و کارایی آن‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار به اثبات رسیده است. علاوه بر ماسک‌های اسپان باند خاصیت کشیدگی انعطاف‌پذیری بالایی دارند، می‌توانند در روزهای گرم و دماهای بالا استفاده شوند، عمر طولانی‌تری نسبت به ماسک‌های دیگر دارند و هیچ‌گونه خاصیت سمی و شیمیایی هم ندارند. ضروری‌ات ماسک فقط برای محافظت در برابر ذرات احتمالی موجود در هوا نیست. کادر درمان که با بیمارهای قرنطینه شده سروکار دارند و افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند حتماً باید از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک در کلان‌شهرها و در روزهایی که آلودگی به اوج خودش می‌رسید برای حفظ بسیار ضروری است.

 

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف
ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف

ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف و وسایل دور ریختنی در خانه و مدرسه بچه ها را ساعت ها سرگرم می‌کند.

مطالعه مقاله
انواع ماسک سه لایه و کاربرد های مختلف آن ها چیست؟
انواع ماسک سه لایه و کاربرد های مختلف آن ها چیست؟

هر ماسکی به‌طورمعمول باید حداقل از سه لایه‌ یا بیشتر تشکیل‌شده باشد، ماسک جراحی، ماسک پزشکی، ماسک دندان پزشکی، ماسک تنفسی، ماسک پرستاری و ماسک اسپان باند همگی ماسک سه لایه هستند.

مطالعه مقاله
چگونه محیط کار و خانه را ضدعفونی کنیم؟
چگونه محیط کار و خانه را ضدعفونی کنیم؟

درحالی‌که همه‌ی مردم دنیا از ویروس کرونا و خطرهایی که برای سلامتی عموم دارد باخبرند، موارد خطرناک دیگری برای سلامتی هم وجود دارند که...

مطالعه مقاله