چگونه محیط کار و خانه را ضدعفونی کنیم؟

تورنگ / 31 شهریور 1399


بااینکه اکثر قسمت‌های جامعه به فعالیت‌های عادی قبل از شیوع ویروس کرونا برگشته است، این باز شدن‌ها و فعالیت‌ها بسیار با چیزی که قبلاً متداول بود فرق می‌کنند. همه‌ی ما دوست داریم تا هر چه زودتر به حالت عادی و زندگی معمولی برگردیم، دراین‌بین صاحبان کسب‌وکار خانگی، آنلاین یا مغازه‌دارها با چالش‌های سخت بلندمدتی روبه‌رو شدن‌اند که تابه‌حال فکرش را هم نمی‌کردند.
نه‌تنها قوانین جدیدی برای فاصله‌گذاری اجتماعی به وجود آمدند که باید در فضای بسته رعایت شوند بلکه کسب‌وکارها با افرادی سروکار دارند که کمی ترس و شک همراه باکارهای معمولی روزانه دارند و دیگر اعتماد قبلی میان خریدار و فروشنده مثل قبل نیست. چه مردم برای قرارهای دوستانه از خانه بیرون بیایند، چه خرید کردن یا اصلاً قدم زدن و هواخوری به مسائل بهداشتی بیشتر از قبل دقت می‌کنند و اگر وارد مکان جدیدی شوند تنها اگر به تمیز بودن و رعایت نکات بهداشتی آن مکان اعتماد کنند، دوباره به آنجا بر می گردن‌اند. 

خرید ضدعفونی کننده، روش های ضدعفونی کردن

حالا چگونه باید این اعتماد را بین مشتری و کسب‌وکارها به وجود آورد؟ باید قوانین و استانداردهای جدیدی برای ضدعفونی کردن درست و رعایت بهداشت در محیط به وجود آورد تا یک مکان دوباره امن و بی‌خطر به نظر برسد. در ادامه در مورد این صحبت می‌کنیم که چگونه محیط را ضد عفونی کنیم تا مردم در امنیت باشند.

 

حفاظت از کسب‌وکار در برابر ویروس و باکتری

درحالی‌که همه‌ی مردم دنیا از ویروس کرونا و خطرهایی که برای سلامتی عموم دارد باخبرند، موارد خطرناک دیگری برای سلامتی هم وجود دارند که در محیط‌های صنعتی، مغازه‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین نادیده گرفته می‌شوند.
بر اساس آماری از سازمان بهداشت جهانی، وسایل ساده‌ای مثل دسکتاپ تقریباً 21000 میکروب در هر سانتی‌متر مربع دارند. وسایل دیگری مثل تلفن، دستگاه چای‌ساز و قهوه ساز در محیط‌های اداری محل رشد انواع میکروب‌ها هستند. بااینکه تعداد میکروب‌ها به نظر زیاد می‌رسد(که واقعاً هم همین‌طور است!)، بیشترشان با یک ماده‌ی ضد عفونی کننده ساده از بین می‌روند.

خرید ضدعفونی کننده، روش های ضدعفونی کردن

از یک ضدعفونی کننده مناسب استفاده کنید

دیگر دوران ضدعفونی کردن با روش‌های خانگی مثل اسپند دود کردن، مخلوط کردن سرکه و جوش‌شیرین برای تمیز کردن سطوح یا قاطی کردن چند قطره ماده‌ی ضد عفونی کننده با چند لیتر آب برای تمیز کردن زمین در محیط‌های اداری به پایان رسیده است زیرا تمام این روش‌ها بسیاری از میکروب‌ها ازجمله ویروس کرونا را از بین نمی‌برند. به همین دلیل باید روی مواد ضدعفونی کننده خوب سرمایه‌گذاری کنید و ضدعفونی کردن بسته بندی و محیط کاری را در اولویت قرار دهید.

چگونه یک ضدعفونی کننده باکیفیت را از یک ضدعفونی کننده بی‌کیفیت تشخیص دهیم؟

بااینکه اکثر مواد ضدعفونی کننده در یک گروه قرار می‌گیرند اما هرکدام از آن‌ها قابلیت‌ها و معایب خودشان رادارند. به‌این‌علت که همه مواد ضدعفونی کننده از پایه‌هایی مثل کلر، فنول و الکل ساخته‌شده‌اند؛ این مواد پایه و دیگر مواد شیمیایی که به آن‌ها اضافه می‌شوند در کمیت و قدرت شیمیایی بر اساس نتیجه‌ی نهایی که موردنیاز است فرق می‌کنند.
بااینکه همه‌ی ضدعفونی کننده ها ممکن است شکل و بوی یکسان داشته باشند بعضی از ضدعفونی کننده‌های ارزان‌قیمت تنها برای کشتن باکتری‌هایی مثل توبرکلوزیس مناسب هستند. درست مثل آنفولانزا و سرماخوردگی، کرونا هم در خانواده‌ی ویروس‌ها قرار می‌گیرد و با ضدعفونی کننده‌های باکتریایی از بین نمی‌روند. هنگام خرید ضدعفونی کننده بهتر است حتماً مطمئن شوید که برای از بین بردن باکتری و ویروس مناسب است. اگر روی محصولی نوشته است که 99.99% ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد، به خاطر احتمال میکروب‌های ناشناخته‌ای است که دانشمندان هنوز کشف نکرده‌اند.

خرید ضدعفونی کننده، روش های ضدعفونی کردن

آیا می‌توان از مواد تمیزکننده به جای ضدعفونی کننده استفاده کرد؟

یکی از اشتباه‌هایی که مردم انجام می‌دهند استفاده از مواد تمیزکننده به جای ضدعفونی کننده است. به‌عنوان‌مثال شیشه‌شور شیشه را تمیز می‌کند اما نمی‌تواند کاملاً ضدعفونی کند. بااینکه بعضی از تمیزکننده‌ها تا حدودی باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برند اما قدرت کافی به‌اندازه‌ی ضدعفونی کننده ها ندارند. بهتر است از  مواد تمیزکننده برای از بین بردن لکه‌های رو سطوح و کثیفی‌ها استفاده کرد و در کنارشان از مواد ضدعفونی کننده در محیط‌های عمومی و کاری برای نتیجه‌ی بهتر و از بین بردن کامل هر میکروبی استفاده کرد.

تمام سطوح و قسمت‌های مختلف محیط را ضدعفونی کنید

وقتی ضدعفونی کننده ی درست را پیدا کردید قدم مهم بعدی این است که بدانید دقیقاً کجا باید از آن استفاده کنید. حتماً مکان‌های پر رفت‌وآمد و جاهایی که مردم زیاد به آن دست می‌زنند را در محیط کارتان شناسایی کنید و آن قسمت‌ها را هنگام ضدعفونی کردن در اولویت قرار دهید. چند مکانی که محل انتقال میکروب‌ها هستند عبارت‌اند از:
دستشویی و ظرف‌شویی
دکمه‌های آسانسور
دستگیره‌ی پنجره و در
کیبورد و دیگر لوازم الکترونیکی
لوازم مربوط به غذا و نوشیدنی مثل یخچال یا دستگاه چایی ساز
صفحه‌های لمسی
کیف‌ها و جعبه‌ها
با شناسایی کردن سطوحی همانند مثال‌های بالا و دیگر محیط‌های پرخطر از قبل می‌توانید بهتر و کاربردی‌تر محیط کاری را برای کارکنان و مشتری‌ها ضد عفونی کنید.

خرید ضدعفونی کننده، روش های ضدعفونی کردن

محیط را به‌طور منظم ضد عفونی کنید

برای اینکه محیط کاری برای کارکنان و مشتری‌ها در امن‌ترین حالت ممکن باشد باید عملیات تمیز کردن و ضدعفونی کردن به‌طور منظم‌تر و بیشتر از قبل انجام شود. بهتر است به رفت‌وآمدهای که در محل کار صورت می‌گیرد توجه کنید و ساعت‌های اوج شلوغی را شناسایی کنید تا روتین ضدعفونی کردن کاربردی‌تری بسازید. یک نکته‌ی مهم دیگر این است که باید  مطمئن شد که مواد ضدعفونی کننده زمان کافی برای اثر کردن داشته باشند، بعضی از ضدعفونی کننده ها ممکن است تا 1 دقیقه زمان نیاز داشته باشند تا کاملاً اثر کنند.

با رعایت موارد بالا به‌اضافه‌ی فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک و حتی در مواقع خاص محدود کردن تعداد بازدیدکننده‌ها می‌توانید محیط کاری را به یک مکان امن تبدیل کنید که در این شرایط به مردم حس اعتماد و امنیت می‌دهد.

مشاهده و خرید آنلاین ماسک و تجهیزات بهداشتی

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف
ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف

ساخت کاردستی با ظروف یکبار مصرف و وسایل دور ریختنی در خانه و مدرسه بچه ها را ساعت ها سرگرم می‌کند.

مطالعه مقاله
انواع ماسک سه لایه و کاربرد های مختلف آن ها چیست؟
انواع ماسک سه لایه و کاربرد های مختلف آن ها چیست؟

هر ماسکی به‌طورمعمول باید حداقل از سه لایه‌ یا بیشتر تشکیل‌شده باشد، ماسک جراحی، ماسک پزشکی، ماسک دندان پزشکی، ماسک تنفسی، ماسک پرستاری و ماسک اسپان باند همگی ماسک سه لایه هستند.

مطالعه مقاله
آیا گذاشتن ماسک واقعا تاثیری بر ویروس کرونا دارد؟
آیا گذاشتن ماسک واقعا تاثیری بر ویروس کرونا دارد؟

برای مدت‌زمان زیادی مدرکی مبنی بر اینکه ماسک ها چقدر در جلوگیری از انتقال بیماری‌ها مؤثر هستند وجود نداشت اما...

مطالعه مقاله