تاریخچه لیوان کاغذی چیست و چه نقشی در انتقال بیماری ها دارد؟

تورنگ / 1 مهر 1399

لیوان کاغذی اوایل قرن بیستم ساخته شد و تا به امروز به‌عنوان یک کالای بهداشتی استفاده می‌شود. هم‌زمان بااینکه دنیا در حال کنار آمدن با ویروس کرونا است و مردم سعی می‌کنند با شرایط کنار بیایند، تمیز و بهداشتی بودن اولین چیز در ذهن هر انسانی است. در نگاه اول ممکن است این‌طور به نظر رسد که لیوان‌های کاغذی هیچ ربطی به شرایط حاضر ندارند اما اگر نگاهی به تاریخچه‌ی لیوان کاغذی و اینکه اصلاً چرا ساخته شد بیندازیم متوجه می‌شویم که لیوان کاغذی در شرایط مشابه ساخته شد و تبدیل به یک انتخاب بهداشتی شد.
ریشه‌ی کاغذ مدرن امروزی که با آشنا هستیم به اواخر جنگ داخلی آمریکا برمی‌گردد. در اوایل قرن بیستم نوشیدن آب با شروع جنبش مخالفت با الکل یا تیتوتالیسم، افزایش پیداکرده بود و به‌عنوان یک جایگزین سالم برای آبجو و نوشیدنی‌های الکلی معرفی می‌شد. آب آشامیدنی در آبخوری‌های مدرسه، فواره‌ها و به‌صورت بشکه در قطارها در دسترس مردم قرار گرفت و از لیوان‌های عمومی از جنس فلز، چوب یا سرامیک برای آشامیدن استفاده می‌شد.

خرید لیوان کاغذی

این مسئله باعث انتقال بسیاری از میکروب‌ها و بیماری‌ها شد به همین دلیل یک وکیل اهل بوستون به نام لارنس لولن (Lawrence Luellen) در جواب ابراز نگرانی مردم نسبت به آسیب زدن لیوان‌های عمومی به سلامت مردم یک لیوان کاغذی در سال 1907 ساخت. در همین حین دکتر ساموئل کرامبین (Dr. Samuel Crumbine)، پدر بهداشت عمومی امروزی، شروع به اجرای کمپینی علیه لیوان‌های عمومی به‌عنوان بخشی از مبارزه با بیماری سل کرد. گفته می‌شود آقای کرامبین در حال سفر با قطار در ایالت کانزاس بود که متوجه شد افرادی که بیماری سل دارند همراه با افراد سالم از لیوان‌های عمومی در قطار آب می‌خورند. بعدازاینکه یک دختربچه کوچک از لیوان عمومی آب خورد دکتر کرامبین به‌سرعت لیوان را از دستش گرفت و همان‌جا اعلام کرد که قرار است لیوان‌های عمومی در این ایالت ممنوع شوند و این اتفاق هم افتاد.
آقای هیو مور (Hugh Moore)، باجناق آقای لارنس لورن، کسی بود که نمونه‌ی اولیه لیوان کاغذی را به دکتر کرامبین نشان داد. درنهایت این قضیه به افتتاح شرکت تأمین آب آمریکا در نیو اینگلند منجر شد. بخش بزرگی از تبلیغات این شرکت مربوط به بهداشتی بودن لیوان‌ های یک بار مصرف کاغذی بود. کلمن های آبی که در همه ی مکان های عمومی می بینیم که یک ردیف لیوان یک بار صرف در کنارش است از ابداعات شرکای این شرکت بود.

مشاهده و خرید آنلاین لیوان های کاغذی

در سال 1918 آنفولانزای اسپانیای باعث مرگ 50 تا 100 میلیون از جمعیت جهان شد. در آمریکا تقریبا از هر سه نفر یک نفر به این بیماری مبتلا شد و تقریبا جان نیم میلیون نفر را گرفت. این مسئله باعث ترس مردم از میکروب‌های قابل‌انتقال شد که درنهایت به محبوب شدن بیشتر لیوان یک بار مصرف کاغذی کمک کرد.
در سال‌های 1930 اختراع لیوان کاغذی پیشرفته‌تر شد و لیوان کاغذی دسته‌دار برای نوشیدنی‌های داغ ساخته شد. سولو کاپ (لیوان‌های یک بار مصرف قرمز که جزئی از فرهنگ آمریکایی شده‌اند) و قیف کاغذی هم از نتایج ابداع لیوان کاغذی بوده‌اند.

 

خرید لیوان کاغذی

در سال 1942 تحقیقی از دانشگاه ایالت ماساچوست نشان داد که استفاده از لیوان یک بار مصرف کاغذی از شستن و ضدعفونی کردن لیوان‌های شیشه‌ای در بیمارستان‌ها هزینه‌ی کمتری دارد. نتایج این تحقیق همراه با کم کردن ریسک انتقال بیماری‌های واگیردار به استفاده از ظروف یک بار مصرف در بیمارستان‌ها منجر شد.
در سال‌های 1980 ترند ها غذایی نقش زیادی در طراحی لیوان یک بار مصرف داشت زیرا قهوه و نوشیدنی‌هایی مثل کاپوچینو، لاته و موکا (تقریبا هر چیزی که رویش پر از کف بود!) بین آمریکایی‌ها بسیار محبوب شدند. امروزه لیوان کاغذی نه‌تنها برای نوشیدنی‌های گرم و سرد مثل چای، قهوه و نوشابه به کار می‌رود بلکه برای خوردن بعضی غذاها مثل سوپ و بستنی هم استفاده می‌شود. لیوان کاغذی در صف نذری، اداره‌ها، رستوران، غذای فوری و بسیاری از مکان های مختلف دیده می‌شود. در بازار و اقتصاد نوظهور، بیشتر شدن درآمد، زندگی پرمشغله و ساعت‌های زیاد کاری باعث شده که مصرف‌کننده‌ها به لوازم یک بار مصرف مثل لیوان کاغذی روی بیاورند تا هدر رفتن وقت صرفه‌جویی کنند.

خرید لیوان کاغذی

مثل هر بسته بندی غذایی دیگر، تأثیرات مخرب کربن ساختن لیوان کاغذی نسبت به تولید خود غذا بسیار کم‌تر است. راه و روش‌های جدید که به‌طور قابل‌توجهی وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کم می‌کنند و همین‌طور حق انتخاب بیشتری به مصرف‌کننده می‌دهند در حال حاضر وجود دارند. به‌عنوان‌مثال لیوان کاغذی شرکت چاپ تورنگ از 100 درصد کاغذ تجدید پذیر ساخته می‌شوند. این لیوان‌های کاغذی می‌توانند برای نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده شوند و هر دو لیوان کاغذی بزرگ و کوچک مناسب سرو انواع غذا هستند. لیوان‌های کاغذی قابل بازیافت هستند و به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کنند و به‌راحتی تجزیه می‌شوند. مردم در سراسر دنیا نسبت به مشکلات زیست محیطی آگاه شده‌اند و روز به روز درخواست برای بسته بندی پایدار و انتخاب‌هایی که تأثیرات مخرب کربن کمتری دارند و گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند افزایش می‌یابد. از طرفی با شروع بحران جهانی کرونا پیشنهاد می‌شود به‌جای شستن ظرف‌ها بعد از تمام شدن مهمانی‌ها از ظروف یک بار مصرف و لیوان کاغذی استفاده شود که بعد از استفاده دور ریخته می‌شوند چون انتخاب بهداشتی تری است و خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار را کم می‌کند.

مشاهده و خرید آنلاین لیوان یکبار مصرف


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)