انواع کاتالوگ چه هستند و چه کاربردی دارند؟

تورنگ / 11 مهر 1399

چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ

چاپ کاتالوگ یکی از روش‌های بازاریابی است که توسط کسب‌وکارها برای جمع‌آوری موارد مشخصی در یک کاغذ پرینت شده یا در فروشگاه آنلاین است به‌منظور اینکه حداقل یکی از مواردی که در کاتالوگ وجود دارد به دریافت‌کننده آن فروخته شود. مصرف‌کننده‌ها به‌طور مستقیم با استفاده از اطلاعات تماس نوشته‌شده روی کاتالوگ، کالا یا خدمات ارائه‌شده را خریداری می‌کنند. بعضی از بازاریاب‌ها از کاتالوگ ها به‌عنوان واسطه بین مصرف‌کننده و کسب‌وکارها استفاده می‌کنند و بعضی از کسب‌وکارها که تعدادی محصول را خودشان تولید می‌کنند کاتالوگ مخصوص به خودشان را طراحی می‌کنند. از کاتالوگ تبلیغاتی گرفته تا کاتالوگ اطلاعاتی همه‌ی آن‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها معرفی می‌کنید تا شما بتوانید بر اساس اهداف بازاریابی‌تان انتخاب کنید که کدام مورد برای شما بهتر است.

 

کاتالوگ چاپی

کاتالوگ چاپی معمولاً با یک جلد شروع می‌شود که اعلام می‌کند چه نوع محصولاتی قرار است در این کاتالوگ معرفی شوند. بعضی از کاتالوگ ها تنها شامل یک نوع محصول می‌شوند مثل لباس درحالی‌که بعضی دیگر از کاتالوگ ها شامل محصولات متفاوتی می‌شوند. در چاپ کاتالوگ باید تصاویر و توضیحاتی از محصولات وجود داشته باشد، نوشتن قیمت و اطلاعات تماس هم بسیار مهم است. بعضی از کاتالوگ ها شامل نمونه‌های کوچکی از محصولات می‌شوند مخصوصاً لوازم‌آرایشی و بهداشتی. ممکن است چاپ کاتالوگ یک روش قدیمی برای بازاریابی به نظر برسد اما بر اساس تحقیقات دانشکده بیزینس هاروارد، چاپ کاتالوگ از سال 2015 افزایش چشمگیری داشته است.

چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ

سفارش چاپ کاتالوگ

کاتالوگ آنلاین:

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ و پست و توانایی تولیدکننده‌ها برای به‌روزرسانی قیمت‌ها، کالاها و تبلیغات با سرعت بیشتر بعضی از کسب‌وکارها از کاتالوگ آنلاین استفاده می‌کنند. محصولات در کاتالوگ آنلاین درست مثل کاتالوگ چاپی درسته بندی می‌شوند و توضیح‌دارند اما مصرف‌کننده‌ها می‌توانند محصولات را بر اساس نوع، قیمت، تولیدکننده و غیره دسته‌بندی کنند. کاتالوگ آنلاین به مصرف‌کننده‌ها اجازه می‌دهد که سریعاً با استفاده از یک سبد خرید مجازی محصولات را خریداری کنند و هزینه را به‌صورت آنلاین پرداخت کنند.

چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ

کاتالوگ های تک شرکتی

بعضی از شرکت‌ها که محصولات زیادی دارند، کاتالوگ های خودشان را طراحی و چاپ می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم آشپزخانه، لوازم‌خانگی، لوازم ورزشی، کفش، لوازم‌آرایشی، دارو و غیره. این تولیدکننده‌ها ممکن است در چاپ کاتالوگ محصولات مشابه را در یک گروه قرار دهند تا مصرف‌کننده‌ها سریعاً چیزی که می‌خواهند را پیدا کنند یا محصولات را در کل کاتالوگ پخش کنند تا وقتی خریدارها دنبال یک‌چیز خاص هستند بقیه محصولات را ببیند و احتمال خرید هیجانی بالا برود. در این روش چاپ کاتالوگ خود تولیدکننده سفارش‌ها را بررسی می‌کند، آن‌ها را ارسال می‌کند و خدمات مشتریان را مدیریت می کد تا هزینه‌ی به عمده‌فروشان یا توزیع‌کنندگان پرداخت نکند.

چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ

کاتالوگ های چند شرکتی

بعضی از شرکت‌های کاتالوگ (شرکت‌هایی که درزمینهٔ چاپ و پخش کاتالوگ فعالیت می‌کنند) محصولات تولیدکننده‌های مختلف را در کاتالوگ چاپ می‌کنند تا شرکت‌هایی که محصولات کمی دارند هم بتواند از طریق چاپ کاتالوگ فروش داشته باشند. این روش به توزیع‌کننده‌ها اجازه می‌دهد تا محصولات بیشتری را در کاتالوگ هایشان ارائه دهند. گاهی در این نوع کاتالوگ ممکن است چند نوع کالایی که باهم در رقابت هستند را در یک صفحه ببینید. شرکت‌های چاپ کاتالوگ درآمد حاصل از فروش را مستقیماً از مصرف‌کننده‌ها دریافت می‌کنند و بخشی از این مبلغ را به تولیدکننده‌ها می‌دهند. بعضی از توزیع‌کننده‌ها کالاها را مستقیماً از انبارهای خودشان ارسال می‌کنند و بعضی دیگر قسمت مدیریت ارسال؛ برگشت و خدمات مشتریان را به عهده‌ی خود تولیدکننده‌ها می‌زارند.

چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تفاوت بروشور و کاتالوگ
تفاوت بروشور و کاتالوگ

بروشور و کاتالوگ از جمله ی مهم ترین و کاربردی ترین ابزار و وسیله های تبلیغاتی هستند که باهم فرق دارند با مطالعه این مقاله به تفاوت بروشور و کاتالوک پی خواهید برد

مطالعه مقاله
چگونه کاتالوگ ها را توزیع کنیم؟
چگونه کاتالوگ ها را توزیع کنیم؟

یکی دیگر از مهم‌ترین قسمت‌های بازاریابی با کاتالوگ این است که بدانید کجا، چه وقتی و چگونه باید کاتالوگ‌هایتان را توزیع کنید.

مطالعه مقاله
نقش کاتالوگ در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نقش کاتالوگ در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

افراد حرفه ای در زمینه ی بازاریابی متوجه شدنند که چاپ کاتالوگ همچنان در دیجیتال مارکتینگ امروزی نقش مهمی ایفا می‌کند.

مطالعه مقاله