برنج قهوه ای بخوریم یا نه؟

تورنگ / 13 آبان 1397

در کشور ما برنجی که رایج است، برنج ایرانی ست که سفید رنگ است و در مناطق شمال کشور کشت می‌شود. اما موضوعی که از قدیم رایج بوده این است که آیا برنج قهوه ای را باید مصرف کرد؟ چه خواصی دارد؟ چقدر باید مصرف کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد این برنج صحبت کنیم و به سوالات بالا پاسخ دهیم.

برنج قهوه ای یکی از غلاتی ست که به طور کامل تصفیه نشده است. این به این معناست که برنج ها چندین لایه دارند و اگر شما فقط لایه بیرونی آن را جدا کنید، چیزی که بدست آورده اید، برنج قهوه ای است. جدا نشدن لایه های دیگر از این برنج باغث سبوس دار شدن و اضافه کردن خواص زیادی به این برنج می‌شود.

برخی شاید آن را به خاطر رنگ آن مصرف نکنند اما باید بدانند این برنج عطر و طعم بهتری نسبت به برنج سفید دارد و خواصی که دارد قابل چشم پوشی نیست. داشتن کربوهیدرات، ویتامین های گروه بی، فیبر، فولیک اسید، ویتامین ای و ویتامین کا خواصی ست که این برنج را محبوب می‌کند و ارزش تغذیه ای آن را بالا می‌برد.

برنج قهوه ای

آیا مصرف برنج قهوه ای برای کسی مضر است؟

هنوز گزارش هایی مبنی بر این که این برنج برای کسی مضر است، به دست نرسیده است اما ثابت شده است که این برنج برای اقشار زیادی مفید است که در ادامه به آن می پردازیم.

دیابتی ها

این برنج به دلیل منیزیمی که دارد، باعث می‌شود در بدن نوعی حساسیت به نام حساسیت انسولینی ایجاد شود و از بروز مقاومت انسولینی در بدن جلوگیری می‌کند و گفته شده اگر طولانی مدت در مصرف غذایی افراد دیابتی باشد، به مرور زمان این این بیماری در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این برنج انسولین را کاهش می‌دهد و باعث تثبیت قند خون می‌شود. انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده است که مصرف این برنج به جای برنج سفید بیشتر به دیابتی ها توصیه می‌شود چون نیازهای آن‌ها را در طول روز تامین می‌کند.

بیماران قلبی

گزارش های بدست آمده نشان می‌دهد که بیماران قلبی باید برنج قهوه ای مصرف کنند چون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. سلنیم یکی از مواد تشکیل دهنده این برنج است که برای سلامت قلب مفید است. بافت های این برنج در برابر آنژیوتانسین که یک پروتئین غدد درون ریز است و باعث افزایش فشار خون و تصلب شرایین قلبی می‌شود، مقاومت می‌کند.

رژیمی ها

رژیمی ها می‌توانند به جای حذف برنج از سبد غذایی خود، از برنج قهوه ای استفاده کنند. برنج قهوه ای عوارض حاصل از رژیم که افتادگی پوست، ریزش مو و تیره شدن پوست است را به حداقل می رساند و به دلیل داشتن فیبر مناسب، اشتهای افرادی که رژیم دارند را کاهش می دهد و به حفظ کلسترول خوب کمک می‌کند.

افسرده ها

وجود اسید آمینه های ضروری مانند گلوتامین، گلیسیرین و گابا باعث می‌شود که خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطرابی داشته باشد. این مواد باعث کاهش فعالیت انتقال دهنده های عصبی می‌شود و پیام های استرسی و افسردگی کمتر به مغز منتقل می‌شوند. به همین دلیل افراد با آرامش نسبی روبرو می‌شوند. خاصیت ملاتونین (هورمون خواب) هم در این برنج باعث می‌شود بی خوابی درمان شود و کیفیت خواب افزایش یابد.

خواص برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای در دنیا شناخته شده است و توصیه می‌شود افراد با بیماری های بالا حتما از این برنج استفاده کنند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله