ترام در صنعت چاپ

تورنگ / 21 آذر 1397

یکی از عنصر های مهم در صنعت چاپ ترام است. زمانی که شما تصمیم دارید یک تصویر را به رنگ خاکستری یا به صورت رنگی چاپ کنید، نیاز به ترام دارید تا رنگ های به درستی در کنار هم قرار گیرند. اما ترام چیست؟ نقطه‌ های ریزی که روی فیلم لیتوگرافی زینک یا یک سطح چاپ شده ایجاد می‌شوند و از تراکم یا شدت آن ها، سایه روشن‌های تصویر شکل می‌گیرد ترام می‌گویند. ترام یک جزء از چاپ است و باعث وضوح تصویر می‌شود. ترام در چاپ مانند تار و پود در پارچه یا قالی هستند و باعث می‌شوند تصویر به وضوح برسد و به نمایش دربیاید. اگر شما یک تصویر را ببینید از نقاط کوچکی تشکیل شده اند و این نقاط کوچک در یک فاصله مشخص و در یک ساختار شبکه ای مانند قرار می‌گیرند که به آن شبکه ترام می‌گویند.

ترام در چاپ

برای این که شما اشکالات چاپی و خرابی ها را تشخیص دهید، باید ترام را بشناسید. ترام دو نوع دارد:

کاربرد ترام

ترام باعث بالا رفتن کیفیت چاپ می‌شود. مثلا شما می‌توانید یک تصویر ترام دار چاپ شده را با ذره بین ببینید. تصویر از مجموعه نقاطی تشکیل شده است که هر جا رنگ روشن تر است، نقطه ها ریز تر هستند و فاصله آن ها از هم دیگر زیاد است و زمانی که قسمت های تیره تر را ببینید، نقطه ها درشت تر هستند و به هم نزدیک ترند.

اندازه ترام

هر چقدر خط های ترام در یک سانتی متر یا در یک اینچ بیشتر شود، تصویر از ظرافت بیشتر و دقت بالاتری برخوردار خواهد بود و زمانی که شما می‌خواهید تصویر با کیفیت و چاپ مرغوبی داشته باشید، باید از خطوط بیشتری استفاده کنید. البته کیفیت کاغذ های چاپی برای یک مجله یا کیفیت پارچه مورد استفاده برای بسته بندی هم تاثیر دارد.

ترام در صنعت چاپ
 

این ترام بسیار ظریف تر از ترام های معمولی ست و همین موضوع سبب می‌شود تا جزییات دقیق تری را نشان دهد. در این نوع ترام به صورت تصادفی و اتفاقی و بدون نظم نقاط از هم فاصله دار می‌شوند. وضوح چاپ در ترام بالاتر است و با حساسیت کمتری که نسبت به جابجایی رنگ ها دارد، می‌تواند سرعت چاپ را بیشتر کند و مشکلات فراوانی که در اثر تغییرات آب و هوا بر چاپ ظاهر می‌شود را بسیار کم کند. وجود نقاط با ضخامت مساوی در ترام باعث می‌شود این مدل ترام در فاصله تن های میانی زودتر دچار مشکل شود.

ترام

در این ترام فاصله نقاط از هم یکسان است و فقط زمانی فاصله نقاط تغییر خواهد کرد که ارزش رنگی جا به جا شود. این مدل نسبت به ترام FM وضوح کمتری دارد  ولی از سمت دیگر راحتی و تقدم استفاده از آن در مراحل زینک و چاپ باعث شده که کاربرد زیادی داشته باشد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل

بسته ‌بندی پاستیل نه‌تنها نقش مهمی در حفظ تازگی و کیفیت این محصول دارد، بلکه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی نیز عمل می‌کند. طراحی‌های رنگارنگ و جذاب بسته ‌بندی می‌توانند...

مطالعه مقاله
ایده و نکات مهم برای بسته بندی زرشک
ایده و نکات مهم برای بسته بندی زرشک

بسته ‌بندی زرشک، همانند سایر محصولات خشک و خوراکی، نقش حیاتی در حفظ کیفیت، طول عمر و جذابیت محصول برای مصرف‌کننده دارد. زرشک به دلیل طعم ترش و مزایای تغذیه‌ای خود...

مطالعه مقاله