نقش مقوا در صنعت بسته بندی

تورنگ / 3 دی 1397

توجه به بسته بندی محصول و حفاظت از محصول تولید شده حتی در زمان های قدیم هم وجود داشته است و تولید کنندگان برای این که محصول را سالم به دست مصرف کننده برسانند، آن را بسته بندی می کردند. صنعت بسته بندی از زمان ظهور تا به حال همیشه در حال پیشرفت بوده است اما برخی مواد اولیه در این صنعت هستند که هر چقدر هم این صنعت با پیشرفت همراه باشد، آن ها نقش اساسی را در این صنعت بازی می کنند و عوض نمی شوند. مقوا یکی از این مواد اولیه ست. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع مقوا ها در صنعت بسته بندی صحبت کنیم.

کارتن شیار دار معمولی

معمول ترین کارتن در بسته بندی که برای اقلام کوچک مانند بسته بندی فنجان و لیوان استفاده می‌شود. در این جعبه مقوایی طول تمام فلاپ ها تا مرکز یکسان است. مناسب ترین جعبه برای حمل و ارسال بسته بندی های کوچک است.

مقوای بسته بندی

کارتن نیمه شیاردار

شبیه به کارتن شیار دار معمولی ست که یک طرف آن کاملا باز است و به راحتی می‌توان کالا های مختلف را درون آن قرار داد. این بسته بندی بیشتر برای لوازم بزرگ کاربرد دارد. مثلا بسته بندی یخچال، لباسشویی و امثال این ها از کارتن نیمه شیاردار استفاده می کنند.

مقوای موج دار

در سال ١٨٩٠ روبرت گید که در شهر بروکلین زندگی می کرد، در زمینه ساخت ساک‌های کاغذی و چاپ فعالیت داشت، از مقوای موج‌ دار برای ساخت جعبه استفاده کرد. او جعبه‌ای را طراحی کرد که از تکه‌های صاف و از پیش برش خورده مقوا ساخته شده بود.

یک مقوای سه لایه که هم سبک است و هم محکم. این مقوا در برابر ترک خوردن، پاره شدن یا متلاشی شدن مقاوم است. این مقوا کاربرد های بسیار متنوعی دارد و سالانه میلیون ها تن از آن مصرف می‌شود. راز استحکام و قدرت جالب توجه مقوای موج دار در لایه‌های پیچ خورده و مواجی نهفته است که در میان دو لایه صاف و مسطح قرار گرفته‌اند و با استفاده از نشاسته ذرت و برخی موادشیمیایی به‌هم چسبیده اند. در صنعت بسته بندی، به هنگام ساخت جعبه، لایه‌های موج دار مقوا در  یک راستا قرار می‌‌گیرند و این امر استحکام و قدرت جعبه را تا حد زیادی افزایش می‌‌دهد.

 

مقوای موج دار

جعبه های هم پوشانی شونده

جعبه هایی بسیار محکم و برای جا به جا کردن اقلام سنگین بسیار مناسب است. این جعبه ها از یکسری فلاپ تشکیل شده اند که این فلاپ ها روی یکدیگر قرار می گیرند و عمق همه آن‌ها با هم برابر است. از این جعبه ها برای بسته بندی یخچال، ماشین لباسشویی و بسته بندی اشیا سنگین استفاده می‌شود.

این جعبه دلیل سادگی کاربرد زیادی دارند و برای بسته بندی آن ها نیازی به چسب نیست و به راحتی تا می‌شوند. در ابعاد کوچک تر هم از این جعبه ها برای بسته بندی چای و دمنوش و ویتامین ها استفاده می‌شود.

جعبه های با برش اختصاصی

این نوع از جعبه های مقوایی بر اساس نیاز مشتری طراحی می‌شوند و به همین دلیل کاملا خاص و دقیق هستند. از این جعبه ها معمولا برای بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی و بسته بندی اسباب بازی استفاده می‌شود. جعبه های کادویی هم از این مقوا استفاده می‌کنند. در طراحی بسته بندی مواد غذایی هم در موارد خاص استفاده می‌شود یعنی زمانی که مواد غذایی برای صادرات باشد و در بسته های بزرگ قرار بگیرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل

بسته ‌بندی پاستیل نه‌تنها نقش مهمی در حفظ تازگی و کیفیت این محصول دارد، بلکه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی نیز عمل می‌کند. طراحی‌های رنگارنگ و جذاب بسته ‌بندی می‌توانند...

مطالعه مقاله
ایده و نکات مهم برای بسته بندی زرشک
ایده و نکات مهم برای بسته بندی زرشک

بسته ‌بندی زرشک، همانند سایر محصولات خشک و خوراکی، نقش حیاتی در حفظ کیفیت، طول عمر و جذابیت محصول برای مصرف‌کننده دارد. زرشک به دلیل طعم ترش و مزایای تغذیه‌ای خود...

مطالعه مقاله