خواص سبوس برنج برای چاقی و لاغری و پوست و مو

مهسا موسوی / 3 اردیبهشت 1400

برنج به عنوان اصلی ترین وعده غذایی ایرانیان و بخش زیادی از کشورهای آسیایی محسوب می شود که خواص متعددی از لحاظ مواد مغذی و مواد معدنی دارد. این گیاه دارای خوشه هایی حاوی دانه های برنج بوده که سرشار از کربوهیدرات، ویتامین های گروه B و پروتئین می باشد . متاسفانه این دانه مغذی و پر فایده بخشی از خواص خود را طی مراحل آماده سازی و فرایند تولید از دست می دهد. حتما می دانید دانه های برنج قبل از رسیدن به دست مصرف کننده مراحل مختلفی را طی می کنند تا به دانه سفید برنج که مورد مصرف شما قرار می گیرند تبدیل شوند. چون در ایران بسیاری مردم به مصرف برنج سفید عادت کرده اند و برنج سفید ایرانی را ترجیح می دهند، میزان زیادی از این خواص برنج که در لایه های بیرونی آن وجود دارد هنگام طی کردن فرایند تولید از بین می روند.

بسته بندی برنج

سبوس برنج چیست؟

دانه برنج دارای سه لایه می باشد که پس از چیده شدن در مراحل شالیکوبی از هم جدا شده و روانه بازار می گردند. لایه های برنج متشکل از شلتوک، سبوس و برنج است که هر کدام دارای خواص و فواید بسیار می باشند. برای رسیدن به برنج سفیدی که مصرف می کنیم پوسته های خارجی آن را جدا می کنند. پوسته اولی که روی دانه برنج را فرا گرفته "شلتوک" نام دارد و پوسته دوم که پس از شلتوک قرار گرفته سبوس می باشد. بنابراین بر خلاف تصور خیلی از افراد شلتوک با سبوس فرق دارد.

طریقه مصرف سبوس برنج

اضافه کردن سبوس برنج به رژیم غذایی به سادگی ریختن یک قاشق چایخوری به غذا، سالاد، قهوه یا شیر است. شما می توانید سبوس برنج را به سوپ و آبگوشت هم اضافه کنید. حتی آرد سبوس را می توانید در پخت کیک، شیرینی، نان، مافین و کاپ کیک استفاده کنید تا انتخاب سالم تری شوند.

 خواص سبوس برنج برای پوست و مو

از خواص سبوس برنج برای مو می توان بهره برد. شما می توانید سبوس برنج را به طور مستقیم مصرف کنید یا از روغن سبوس برنج استفاده کنید. طبق تحقیقاتی که روی سبوس برنج انجام شده است میزان قابل توجهی از اسید لینولئیک، پلی کوزانول، گاما اورینزانول و ویتامین E یافت شده است که کمبود این مواد در بدن سبب ریزش مو می شود به همین دلیل مصرف سبوس برنج به رشد موها کمک می کند. تاثیرات سبوس برنج روی مو به خصوص روی تعداد تار مو، قطر مو و حجم مو است.

از طرفی روغن سبوس برنج نه تنها برای آشپزی استفاده می شود و قابل خوردن است بلکه خواص زیادی برای پوست و مو دارد. روغن سبوس برنج حاوی امگا 3 و امگا 6 زیادی است که به نرم کردن موهای وز و مجعد کمک می کنند. همچنین روغن سبوس برنج به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و از پوست و مو در برابر نور UV محافظت می کند. همچنین روغن برنج خاصیت سفید کننده دارد و به از بین بردن لکه های پوست و سیاهی دور چشم کمک می کند. همچنین سبوس برنج برای چاقی صورت نتایج خوبی نشان داده است.

سبوس برنج قهوه ای

از سبوس برنج قهوه ای و خواص سبوس برنج قهوه ای برای لاغری حرف های زیادی زده می شود اما واقعیت این است که سبوس برنج قهوه ای با سبوس برنج معمولی فرقی ندارد. زیرا برنج قهوه ای همان برنج سفیدی که می خوریم است که لایه بیرونی آن جدا نشده و خواص خودش را از دست نداده است به همین دلیل بعضی از متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند به جای مصرف سبوس برنج، برنج قهوه ای را جایگزین کنید که فوایدی برای لاغری و کاهش وزن هم دارد.

سبوس برنج یا گندم؟ کدام بهتر است؟

قبل از هرچیزی باید بدانیم که سبوس گندم چیست؟ سبوس گندم درست مثل سبوس برنج یکی از لایه های خارجی گندم است که حین تولید گندم و آرد گندم از آن جدا می شود و مواد مغذی زیادی دارد. یکی از مهمترین خواص سبوس گندم تاثیرش روی سلامتی دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست است. اگر میان سبوس برنج یا سبوس گندم نمی توانید انتخاب کنید میتوانید هر دو را مصرف کنید یا ببینید خواص کدام یک از آن ها می تواند بیشتر به شما کمک کند.

مضرات سبوس برنج

مصرف سبوس برنج از طریق دهان برای اکثر مردم بدون مشکل است هرچند مصرف زیاد سبوس برنج به طور ناگهانی ممکن است باعث حرکات غیرقابل پیش بینی سیستم گوارشی، باد روده و احساس ناراحتی در شکم در چند هفته اول مصرف شود.

اگر از مشکلات گوارشی مثل چسبندگی روده، زخم های گوارشی یا مشکلاتی که باعث مسدود شدن لوله گوارشی می شوند رنج می برید نباید از سبوس برنج استفاده کنید. فیبر موجود در این ماده باعث مسدود شدن لوله گوارشی شما می شود.

اضافه کردن سبوس برنج به وان آب و حمام کردن با آن یکی دیگر از روش هایی است که مردم از خواص سبوس برنج برای پوست بدن بهره می برند. حمام کردن با سبوس برنج مشکلی برای پوست ایجاد نمی کند اما در مواقعی باعث ایجاد خارش و قرمزی در پوست های حساس می شود.

خواص سبوس برنج

خواص سبوس برنج

یکی از خواص سبوس برنج تاثیر آن در جوانسازی پوست و مو می باشد. به دلیل وجود ویتامین B5 موجود درآن باعث تحریک پیاز مو می شود و از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می کند.

و به دلیل وجـود ویتامین E وخاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد ضمن حفظ رطوبت پوست از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می کند. به همین خاطر در صنعت مواد آرایشی و بهداشتی در موارد زیادی مثل تولید صابون، شامپو، کرم و روغن جهت شادابی و جوانسازی پوست از سبوس برنج استفاده شده است.

بسته بندی سبوس برنج

در کشورهای شرق آسیا مخصوصا چینی ها که برنج را با سبوس آن می خورند عموما از پوست و موی سالم و شادابی برخوردار بوده و و دیرتر دچار سفیدی و ریزش مو می شوند.

از دیگر خاصیت های سبوس برنج این است که برای پاکسازی بدن و رژیم غذایی افراد چاق بسیار مناسب است و چون دارای فیبر فراوانی است یبوست را نیز درمان می کند.

 چاپ و بسته بندی سبوس برنج

سبوس برنج برای درمان دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی استفاده می شود. حتی برای جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ؛ برای جلوگیری از بیماری قلب و عروق و بهبود عملکرد کبد نیز مصرف سبوس برنج توصیه شده است.

فواید سبوس برنج برای چاقی و لاغری

چاقی در سراسر جهان به یک اپیدمی تبدیل شده است. این یک اختلال متابولیک پیچیده است که با بسیاری از عوارض جدی و عوارض بالا همراه است. سبوس برنج شاید نتواند به‌تنهایی معجزه کند اما مصرف آن در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد و برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن را تأمین کند و می‌توان از آن به‌عنوان یک مکمل غذایی سالم استفاده کرد که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، فشارخون و غلظت کلسترول را کاهش می‌دهد.

سبوس برنج در درمان اسهال و بیماری‌های گوارشی نیز مؤثر است.

روغن سبوس برنج

 

روغن‌ها یک عنصر مهم در رژیم غذایی روزانه ما هستند. به‌خصوص، در ایالت‌های هند، روغن‌ها در هنگام تهیه بسیاری از مواد غذایی، یک کالای ضروری را تشکیل می‌دهند. روغن‌های آشپزی می‌توانند جنبه‌های مختلف سلامتی مانند حفظ سطح کلسترول، سلامت پوست، حفظ سطح قند خون و غیره را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، انتخاب روغن آشپزی بد می‌تواند بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد. یک روغن پخت‌وپز خوب نه‌تنها در طعم و مزه را مؤثر است، بلکه ارزش غذایی آن را نیز مشخص می‌کند. در مورد انتخاب روغن پخت‌وپز خوب، امروزه روغن‌های تصفیه‌شده زیادی در بازار موجود است. یکی از این روغن‌ها روغن سبوس برنج است.  این روغن به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. قبل از اینکه در مورد مزایای استفاده از روغن سبوس برنج تصفیه‌شده صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم روغن سبوس برنج از چه چیزی ساخته ‌شده است.

روغن سبوس برنج چیست؟

روغن سبوس برنج از پوسته بیرونی دانه برنج به نام چف استخراج می‌شود. سبوس برنج به پوشش نازکی از مغز برنج گفته می‌شود که در طی فرآیند آسیاب برداشته می‌شود. نقطه دود بالایی دارد و ازنظر طعم خنثی است و برای بسیاری از کاربردهای آشپزی مناسب است. روغن سبوس برنج حاوی بسیاری از مواد مفید مانند ویتامین E، توکوفرول ها و توکوترینول ها، آنتی‌اکسیدانی معروف به اوریزانول، مقادیر زیادی فیتواسترول، پلی فنل ها و غیره است.

حالا بیایید در مورد فواید استفاده از روغن سبوس برنج و اینکه چرا باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید صحبت کنیم.

روغن دوستدار قلب

روغن سبوس برنج حاوی مقدار بهینه اوریزانول، یک آنتی‌اکسیدان است که به شما در حفظ سطح کلسترول سالم در بدن کمک می‌کند. روغن سبوس برنج در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی دارای مقدار کاملاً متعادلی از چربی‌های اشباع و غیراشباع است. برای کسانی که مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، قرار دادن روغن سبوس برنج در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به از بین بردن انواع بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. طعم خنثی یا ملایم دارد روغن سبوس برنج طعم ملایم یا خنثی دارد و آن را برای بسیاری از غذاهای هندی استفاده می‌کنند. طعم آن با طعم دلخواه شما در تضاد نیست و برای تهیه بسیاری از مواد غذایی مناسب است. می‌توانید از آن برای سرخ کردن و کباب کردن استفاده کنید.  طعمی سبک و بافت شفافی دارد.

به کاهش وزن کمک می‌کند

روغن سبوس برنج به شما کمک می‌کند سطح کلسترول را در بدن حفظ کنید و می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. وجود آنتی‌اکسیدانی منحصربه‌فرد به نام اوریزانول متابولیسم را افزایش می‌دهد و به برنامه کاهش وزن شما کمک می‌کند.

به شما کمک می‌کند تا سلامت پوست خود را حفظ کنید

وجود اسکوالن در روغن سبوس برنج به شما کمک می‌کند پوست خود را نرم و صاف نگه دارید و حتی به تأخیر در پیری پوست کمک می‌کند. سطح پوست را صاف می‌کند و لکه‌های تیره و حتی سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. خواص مرطوب‌کنندگی روغن به درمان خشکی پوست و اگزما کمک می‌کند. این روغن حاوی اسید اولئیک و اسید لینولئیک به مقدار مناسب است و

می‌تواند به شما در درمان آکنه کمک کند.

روغن سبوس برنج همچنین به شما در مبارزه با سایر مشکلات پوستی مانند درماتیت، روزاسه و بثورات کمک می‌کند. هندی‌ها غذاهای سرخ‌شده را دوست دارند و روغن سبوس برنج ترکیبی عالی برای سرخ کردن است. نقطه دود آن در حدود 250 درجه سانتی‌گراد یا 490 درجه فارنهایت است که به حفظ ارزش غذایی آن حتی در دماهای بالا کمک می‌کند. رشد مو را تقویت می‌کند روغن سبوس برنج حاوی یک ترکیب کربوهیدراتی است که رشد مو را تقویت می‌کند، شوره سر را کاهش می‌دهد. حاوی اسیدهای چرب امگا است که از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می‌کند.

منبع خوبی از ویتامین E است

روغن سبوس برنج سرشار از ویتامین E است. ویتامین E یک جزء ضروری در حفظ سلامت پوست، تقویت ایمنی، تقویت سلامت قلب، مبارزه با علائم آرتریت، ارتقای سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. مصرف روزانه روغن سبوس برنج می‌تواند به شما در حفظ ویتامین E در بدن کمک کند، کمبود آن می‌تواند باعث مشکلات بینایی، ضعف عضلانی و انتقال ضعیف تکانه‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی شود.

دارای خواص ضدالتهابی است

روغن سبوس برنج دارای خواص ضدالتهابی قوی است و مصرف روزانه آن می‌تواند اثرات یائسگی مانند گرگرفتگی را کاهش دهد. نتیجه باوجود انواع روغن‌های موجود در بازار، نوع روغنی که استفاده می‌کنید کاملاً به ترجیح شما بستگی دارد. اما با توجه به فواید روغن، استفاده از  روغن سبوس برنج تصفیه شده برای پخت و پز توصیه می شود مزایای ذکرشده در بالا به ما نشان می‌دهد که روغن سبوس برنج می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. باید راه‌های مختلفی پیدا کنید و سعی کنید این روغن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

روغن سبوس برنج حاوی سطوح غنی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند گاما اوریزانول (اسید فرولیک)، ویتامین B، ویتامین E است. روغن سبوس برنج به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن در آسیا موردتوجه است. به تغذیه و آب‌رسانی پوست، کاهش لکه‌ها، پاک‌سازی منافذ، بهبود رنگ پوست و کم شدن خطوط و چین‌وچروک کمک می‌کند. روغن سبوس برنج همچنین به محافظت در برابر آلودگی محیطی و اشعه ماوراءبنفش کمک می‌کند.  روغن سبوس برنج یک درمان عالی برای مو و پوست سر است.  فولیکول‌های مو را تغذیه و تقویت می‌کند. سرشار از اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که از الیاف مو محافظت می‌کند. آسیب‌هایی مانند خشکی و شکنندگی مو را احیا می‌کند بدون اینکه احساس کنید موی شما چرب است.

چربی موجود در سبوس برنج تثبیت‌شده بسیار قابل‌هضم است  


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله