آیا کیسه برنج پلاستیکی، بسته بندی مناسبی برای برنج است؟

امیر مختاری / 25 خرداد 1399

کیسه برنج پلاستیکی یا نایلونی

عدم آگاهی، از عوامل استفاده از کیسه های پلاستیکی است. به‌همین‌دلیل، در این مقاله بر آن شدیم تا به تحلیل ضرر و آسیب‌های این کیسه ها بپردازیم تا خواننده به استفاده از کیسه پارچه ای و کیسه برنج صنعتی، تشویق شود.

خرید کیسه اسپان

 

بسته بندی برنج با کیسه برنج پلاستیکی

 

سوزاندن کیسه برنج پلاستیکی از عوامل تولید گاز سمی

کیسه برنج پلاستیکی، هنگام سوخته شدن و حرارت دیدن، گاز سمی تولید می‌کند این نوع کیسه ها، به دلیل بافت شیمیایی و به‌کارگیری مشتق‌های نفتی در تولید آن‌، هنگام حرارت دیدن رفتار دیگر فرآورده‌های نفتی را از خود نشان می‌دهند و گاز سمی تولید می‌کنند که نه‌تنها برای کسانی که در مجاورت آن قرار دارند، که برای محیط زیست و هوا نیز مضر و آسیب رسان است.

بازیافت طولانی کیسه برنج نایلونی

کیسه برنج پلاستیکی در زمان طولانی باز یافت می‌شود بر خلاف کیسه برنج پارچه ای، این کیسه ها چون از جنس پلاستیک و فرآورده های نفتی هستند، در مدت زمان طولانی تری بازیافت و تجدید می‌شوند. کافی است میلیون‌ها کیسه پلاستیکی که هر روز توسط بشر در جهان مصرف می‌شود را در هزار (حالت خوش بینانه)، ضرب کنید تا به مدت زمان تقریبی و البته کوتاهی که برای بازیافت کیسه ها صرف می‌شود، پی ببرید. حال محدودیت زمانی، مکانی و نیروی انسانی را نیز به آن اضافه کنید تا به عمق فاجعه آگاه شوید. برای نمونه، می‌دانیم که روزانه میلیون‌ها کیسه پلاستیکی در جهان تولید می‌شود و میلیون‌ها کیسه پلاستیکی دور انداخته می‌شوند از سویی می‌دانیم که گرچه تولید کیسه پلاستیکی همه روزه انجام می‌شود، اما زمین و محل مورد نیاز برای بازیافت این کیسه ها محدود است و به میزان مشخصی زباله از جمله کیسه پلاستیکی می‌توان در آن جا داد و همین سبب می‌شود تا بشر از نظر مکانی، زمانی و نیروی انسانی برای بازیافت کیسه های پلاستیکی نیز در محدودیت باشد.

 بسته بندی برنج با کیسه برنج نایلونی

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی

استفاده از کیسه برنج نایلونی از عوامل تولید گاز گلخانه ای

کیسه برنج پلاستیکی وقتی در معرض پرتو فرابنفش قرار بگیرد، گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند، کیسه برنج پلاستیکی، به محض برخورد با پرتو فرابنفش، از خود گاز گلخانه ای تولید می‌کند و گاز گلخانه‌ای که می‌دانیم از عامل های گرم شدن زمین است، در نهایت سبب تخریب محیط زیست و اکوسیستم می‌شود.

کیسه برنج پلاستیکی هیچ فایده‌ای برای طبیعت ندارد و برخلاف کیسه پارچه ای، به سادگی پاره می‌شود برخلاف کیسه برنج پارچه ای که بعد از مصرف برنج نیز کاربرد و استفاده دارد، این کیسه ها به دلیل مقاوم نبودن، آسیب پذیر بودن در برابر حرارت، بوی نامطبوع ناشی از مواد شیمیایی و دیگر عواملی که پیش تر یاد شد، کاربرد طولانی‌مدت و مفیدی ندارد و باید دور انداخته شوند و جالب این است که دور انداختن این کیسه ها نیز فایده ای  ندارد هیچ، تنها سبب آسیب دیدن محیط زیست می‌شود.

تولید کیسه برنج پلاستیکی

استفاده از گونی برنج پلاستیکی از عوامل آلودگی برنج

کیسه برنج پلاستیکی سبب آلودگی برنج می‌شود، کیسه پلاستیکی، به طور عموم از مواد شیمیایی تهیه شده است که به‌تنهایی مضر است. حال این واقعیت را هم اضافه کنید که این کیسه ها، بار دیگر با مواد شیمیایی رنگ می‌شوند و در نوبتی دیگر و باز با استفاده ازمواد شیمیایی، لوگو و اطلاعات تولید کننده بر روی آن درج می‌گردد. اگر اودیسه ی پر پیچ و خم کیسه برنج از کارخانه تا خانه را به این ها اضافه کنیم، ....

 طراحی کیسه برنج 
 پلاستیکی

آری. دمای بالای هوا، شرایط حمل و نقل و دیگر مشکلات، کافی است تا رنگ‌های شیمیایی کیسه به درون برنج نفوذ کنند و کیفیت آن را تحت‌تاثیر قرار دهند. برای تشویق کردن مردم به استفاده از کیسه برنج پارچه ای و صنعتی، کافی است اندکی ذهن آن‌ها را با مضرات و آسیب‌های ناشی از استفاده کیسه برنج پلاستیکی آشنا سازیم و آن‌ زمان است که خود درمی‌یابند با هر بار مصرف کیسه پلاستیکی (نه تنها برای مصرف برنج)، چه آسیب و زیان‌های جبران‌ناپذیری نخست برای سلامتی خود و سپس برای محیط زیست ایجاد می‌کنند. پس اگر خواهان سلامتی خود، خانواده، نسل آینده و جهان هستید، کمتر از کیسه و البته فرآورده‌های پلاستیکی استفاده کنید.

 کیسه برنج پلاستیکی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله