نکته های مفید و کاربردی در تهیه ی برنج

امیر مختاری / 7 مهر 1398

خرید برنج

لابد برای شما هم پیش آمده که داخل مغازه می شوید، همان جنسی که دیروز خریدید را بر می دارید و ناگهان متوجه می شوید قیمت آن افزایش یافته است. متعجب، نگران و با حیرت دلیل افزایش قیمت را از مغازه دار جویا می شوید و در می یابید که افزایش قیمت پاسخی کوبنده به افزایش قیمت ارز بوده است که از سوی تامین کننده وارد شده است. در نهایت مغازه دار هم با بیان این جمله که «نون رو باید به نرخ روز خورد»، خودش را از شر نگاه مظلومانه ی مشتری رها می کند و به شما اطمینان خاطر می دهد که افزایش قیمت منصفانه بوده است.

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی

برنج

با توجه به نوسان های بازار ارز، سیاست های اقتصادی و تجاری، تحریم ها و دیگر چالش های مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امروزه می بینیم که هر از گاهی، وضعیت بازار یکی از کالا دچار آشفتگی، بحران و ابهام می شود. برنج هم از جمله کالاهایی است که از این چالش جان سالم به در نبرده است. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در مقاله ای، به شرح و تحلیل قیمت برنج، وضعیت آن و ارائه ی رهیافتی بر کسب و کار این کالای غذایی با اهمیت، بپردازد.

در ابتدا به گزارشی جدید که از نرخ قیمت برنج منتشر شده است می پردازیم و سپس گزارشی کوتاه از وضعیت کاشت و بازار برنج در کشور و گونه ی جدید برنج به نام «راتون»، ارائه می دهیم.

برنج

بر اساس گزارش های جدید، نرخ انواع برنج گیلان در مرداد ماه سال جاری به ترتیب زیر است:

برنج هاشمی گیلان 20500

برنج دم سیاه گیلان 20900

برنج علی کاظمی گیلان 20200

گران ترین برنج کدام است:

سازمان جهاد کشاورزی گیلان، برنج صدری را گران ترین برنج گیلان و البته کشور دانست. این گونه ی برنج در بیشتر منطقه های گیلان یافت می شود ولی کاشت آن در فومن و شفت بیشتر است.

افزایش 20 درصدی تولید برنج

بر اساس داده های این گزارش، برنج هاشمی، بیشترین میزان کشت را در میان دیگر برنج های استان گیلان دارد و همین سبب شده تا هم در بازار داخل و هم بازار خارج، خوش بدرخشد.

برنج

راتون

راتون از دیگر گونه های برنجی این استان است که در گزارش وضعیت برنج استان گیلان از آن یاد شده است. راتون برنجی با کیفیت مناسب است که تنها به 35 روز زمان برای تولید نیاز دارد و اگر زمان 4 ماهه ی کشت برنج را در نظر داشته باشیم، در می یابیم که این کاشت این نوع برنج، صرفه های اقتصادی زیادی برای این استان و البته کشور خواهد داشت. با این حال، قیمت آن هم 4 هزار تومان از دیگر برنج ها بیشتر است.

حمایت برای تولید راتون

مدیر سازمان جهاد و کشاورزی گیلان در ادامه بیان کرد که برای تولید راتون، به ازای هر هکتار 50 کیلو کود به کشاورز داده می شود و همین سبب شده هم تولید داخلی رونق بگیرد، هم اقتصاد این بخش تقویت شود.

برنج

برنج و نقش تعیین کننده ی آن

برنج همواره غذای محبوب، اصلی و تعیین کننده برای ایرانی ها بوده است. با این حال نقش برنج در اقتصاد کشور چیزی از نقش آن در سبد غذایی، کم ندارد.

گرچه تحریم ها پیامد های منفی و مخربی برای کشور داشتند، ولی یکی از چند پیامد مثبت آن، توجه به تولید ملی، حمایت از نیروی کار ایرانی و داخلی و کاهش وابستگی به کالا های خارجی و واردات بوده است.

نگارنده امید دارد که با حمایت های هرچه بیشتر دولت و سیاست گزار از تولید و نیروی کار بومی، در آینده روند فزاینده ی صادرات برنج را ببینیم.

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله