نکته هایی مهم درباره ی بسته بندی

امیر مختاری / 23 آذر 1398

در این مقاله به بیان و بسط محور هایی از بسته بندی (با تمرکز بر صنعت مواد غذایی)، می پردازیم. همان گونه که در مقاله های پیشین یاد کردیم و به آن پرداختیم، نکته های زیادی در طراحی و بسته بندی مواد غذایی وجود دارند. با این حال، نکته هایی که در این یادداشت بیان می شوند، بیشتر کلی هستند و جنبه ی عمومی دارند، بر خلاف دیگر مطلب های یاد شده که بیشتر بر جزئیات متمرکز بودند.

خرید جعبه کارتنی

بسته بندی

کالا: کالا بیش از هر چیز دیگری، زبان گویا و فصیح خود است. بحث های زیبایی شناسی، جنس جعبه و ساختار آن، از جمله المان های اثرگذار بر طراحی و بسته بندی کالا هستند. با این حال، «زیبایی شناسی» و «کاربرد»، بیش از دیگر ویژگی های کالا اهمیت دارند. متاسفانه بیشتر طراح ها تنها بر یکی از این دو فاکتور تمرکز می کنند و همین سبب زایل شدن بسته بندی و دل زدگی مشتری نسبت به آن می شود. تمرکز بیش از حد بر زیبایی شناسی، از کارکرد بسته بندی می کاهد و نپرداختن به آن، سبب یکنواخت شدن بسته بندی و ضعف آن در برابر کالای رقیب می شود. پس لازم است این دو به یک میزان مورد توجه قرار بگیرند.

پیوستگی و انسجام: اشتباه نکنید. مراد از پیوستگی، پیوستگی و انسجام در «یک» بسته بندی نیست. منظور از پیوستگی، انسجام در «مجموعه» ی بسته بندی و طرح هایی است که توسط یک سازمان عرضه می شود. آیا تا به حال به مجموعه کالا هایی که از سوی یک تامین کننده ی واحد عرضه می شود توجه داشته اید؟ اگر تامین کننده ی یاد شده، نقش مهمی در بازار دارد، یقین بدانید که انسجام و پیوستگی را می توانید در مجموعه ی کالا های برند مورد نظر بیابید. در این مورد سعی بر آن است که طراحی و بسته بندی مجموعه کالا های یک تامین کننده، بتوانند پیام، آرمان و افق واحدی را به مشتری های مختلف عرضه کنند که البته کار آسانی و چندان ساده ای نیست.

بسته بندی

به جهت معدود بودن نمونه های این مورد در کشور ایران، ناچار هستیم تا نمونه ای خارجی و از صنعتی غیر غذایی را مثال بزنیم. کافی است نگاهی به کالا های مختلف شرکت اپل (تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر شخصی و لپ تاپ) داشته باشید. آن گاه در می یابید که ساختار و طراحی همه ی کالا های این شرکت، پیام و آرمانی واحد، یعنی سادگی، ظرافت و تناسب را به ذهن کاربر القا می کنند.

بسته بندی

هرچه انسجام یاد شده بیشتر باشد، شرکت در نظر مشتری، قابل اعتماد، حرفه ای و هدفمند به نظر می رسد.

دستورالعمل: تهیه و قراردادن دستورالعمل استفاده از کالا، از جمله روش های موثر و قدرت مندی است که حس احترام زیادی به مخاطب و مشتری القا می کند. هیچ گاه دچار این فریب نشوید که مشتری و مخاطب از سازوکار استفاده از کالای شما مطلع است. حتی اگر شرایط نیز چنین نشان دهد، باز هم قراردادن دستورالعمل، می تواند احترام و وفاداری مشتری نسبت به سازمان را دو چندان کند و نشان می دهد که تامین کننده برای مشتری ارزش قائل است. لیفت لت، پم فلت، دفترچه ی راهنما و دیگر ابزار های مشابه، از جمله راه کارهای نوینی هستند که برای پوشش دادن این مهم منظور شده اند. از آن ها بهره بگیرید و نشان دهید که برای مشتری، انتخاب و اعتماد او، ارزش فراوانی قائل هستند.

با وجود همه ی آن چه که یاد شد، نباید فراموش کنیم که شرط اصلی و اساسی ماندگاری در صنعت (به ویژه صنعت دگرگون شونده و پویای بسته بندی)، نه تنها هم گام شدن با دگرگونی ها، که ایجاد دگرگونی و چشم انداز های نوین است. انتظار نداشته باشید که با اتکا بر چند نکته، بتوانید در «بلندمدت» دوام و ماندگاری سازمان را تضمین کنید. به باور نگارنده، ماندگاری در صنعت بسته بندی، بیش از هر چیز به ساختاری چابک و چالاک و البته نگرشی منعطف و خلاق نیاز دارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله