همه چیز درباره ی پیشبند

مهسا موسوی / 26 بهمن 1398

به طور حتم همه ی ما دست کم یک بار تجربه ی برخورد و مشاهده پیشبند را داشته ایم. فرقی ندارد کجا و در چه حالی. شاید در زمان پخت و پز، شاید هنگام تعمیر خودرو و سر زدن به انباری، شاید در زمان آشپزی مادر، همسر یا دیگر افراد، و در بدبینانه ترین حالت، شاید در فیلم ها و سریال های مختلف، افرادی را با پیشبند و در حال انجام فعالیت، دیده باشیم. با این همه، کم تر نگاهی عمیق درباره ی آن داشته ایم و چندان از کاربرد و چیستی آن آگاه نیستیم. تا در این مقاله به تحلیل و بررسی چیستی پیشبند و کاربرد آن بپردازیم.

مشاهده و خريد آنلاين پیشبند پارچه ای

پیشبند و کاربرد آن در فعالیت های مختلف

پیش بند نوعی محافظ بیرونی برای پوشاک است که در درجه اول جلوی بدن را پوشش می‌دهد. پیش بند معمولاً از زیر گلو به پائین یا از کمر به پائین و حداکثر تا قوزک پا را می‌پوشاند. استفاده از پیش بند ممکن است به دلایل بهداشتی و همچنین به منظور محافظت لباس‌ها از فرسودگی، ساییدگی و پارگی و مانند آن‌ها باشد یا ممکن است از آن برای معنایی نمادین بهره برده شود پیشبند در شغل و جایگاه های کاری مختلف، کاربرد های گوناگونی دارد. گاهی اوقات ممکن است پیشبند را به عنوان لباس و یونیفرم اشخاص مختلف، هم چون پرستار ها، پیشخدمت ها و خدمت کار های مختلف دیده باشید. در شغل های یاد شده، پیش بند بیشتر نقش عایق و محافظت کننده در برابر عفونت، باکتری، خطر های ناشی از تماس با ابزار های سخت و نمونه هایی از این دست دارد. هم چنین برخی از کارگاه ها و شرکت های فنی، هم چون شرکت های عمران، سازمان های فنی و گروه های الکترونیکی، برای ایمنی بیشتر کارکنان خود، از آن ها می خواهند تا از پیشبند استفاده کنند. قشر آهنگر و نعلبند، از دیگر قشر های اجتماعی هستند که در حین فعالیت و کار، از پیشبند استفاده می کنند.

پیشبند

از دیگر نمونه های آشنا و معروف استفاده از پیشبند، می توانیم به استفاده از پیشبند برای آشپزی اشاره کنیم. استفاده از پیشبند به خانم ها و شاید آقایان خانه دار کمک می کند تا با تمرکز بیشتر و بدون نگرانی از خیس شدن و کثیف شدن لباس های شان، به شستن ظرف و هم چنین نظافت منزل بپردازند. حال شاید این پرسش مطرح شود که پیشبند چگونه ساخته و ایجاد شده است که چنین مقاومت و ویژگی هایی دارد؟ پیشبند ها مختلف و متفاوت هستند و از ماده و جنس های مختلفی ساخته و پرداخته شده اند. پیشبند های لاستیکی، از جمله پیشبند های مقاوم و با دوام هستند که بیشتر برای شغل هایی مثل نعل بندی و تعمیر کاری (به ویژه کار های فنی و برقی)، به کار می رود. این پیشبند معمولاً توسط افرادی که با مواد شیمیایی خطرناک کار می‌کنند پوشیده می‌شود و پیش بند سربی ویژه افرادی است که در معرض تابش پرتو ایکس قرار دارند. برخی از پیش بندها مانند پیش بندهای نجاران ممکن است جیب‌های بسیاری برای نگهداری ابزار داشته باشند. پیش بندهای ضد آب خانگی از پارچه مشمع یا پی وی سی ساخته شده که برای پخت‌وپز و شستن ظروف مناسب هستند.

چاپ پیشبند

در نهایت لازم است یاد آوری کنیم که استفاده از پیشبند، از گذشته مورد توجه و نگاه ایرانی ها بوده است و باور بر این است که در روایت و داستان های شاهنامه، درفش یا همان پرچم کاویانی که نماد و به اصطلاح لوگوی اسطوره ای و تاریخی ایران از زمان باستان تا پایان حکومت ساسانیان بوده است، از پیشبند چرمی کاوه ی آهنگر که برای ستاندن حق قشر ضعیف از حاکم های ظالم قیام کرده بود، ساخته شده است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش دوخت پیشبند آشپزخانه
آموزش دوخت پیشبند آشپزخانه

نمونه ای از الگوی دوخت پیشبند ساده آشپزخانه را در این مقاله قرار داده‌ایم، می‌توانید با اضافه کردن چین به پیشبند ساده پیشبند آشپزخانه چین دار بدوزید

مطالعه مقاله
معرفی نی های نجات‌دهنده ی محیط زیست
معرفی نی های نجات‌دهنده ی محیط زیست

نی پلاستیکی در بسیاری از سرویس های غذایی استفاده می‌شود. با اینکه نی یکبار مصرف پلاستیکی روزانه به تعداد بالایی مصرف می‌شود بد نیست جایگزین‌های آن را هم بشناسید.

مطالعه مقاله
چگونگی نگهداری از فرش در برابر کودکان
چگونگی نگهداری از فرش در برابر کودکان

خانواده‌هایی که مبلغ زیادی برای خرید فرش پرداخت کرده‌اند همیشه نگران این هستند که کودکان خردسال فرش را خراب کنند، بهتر است...

مطالعه مقاله