بسته بندی چگونه باعث افزایش فروش محصول ما می شود؟

زینب علیجانی / 29 مرداد 1399

اولین چیزی که هر مصرف‌کننده‌ای در مواجه با هر کالایی می‌بیند بسته‌بندی آن است. میزان رقابت در بازار روزبه‌روز بیشتر می‌شود و کسب‌وکارها به خلاقیت زیادی نیاز دارند تا بتوانند توجه مصرف‌کننده‌ها را جلب کنند و در چشم آن‌ها باارزش به نظر بیایند.
بسته‌بندی یکی از ابزار مهم برای مارکتینگ یک کالا است که کمک می‌کند تا با مصرف‌کننده‌ها ارتباط برقرار کنید و روی تصمیم و رفتارشان تاثیر بگذارید. اولین چیزی که در هر کالایی دیده می‌شود، بسته‌بندی است که می‌تواند پیام برند شمارا ارائه دهد و نشان دهد که چرا این کالا از بقیه محصولات مشابه بهتر است.
به همین دلیل کسب‌وکارهای موفق توجه به‌خصوص روی ساختن جذاب‌ترین، خاص‌ترین و در چشم ترین بسته‌بندی برای هر محصولی می‌کنند. شما هم بعد از خواندن این مقاله و فهمیدن تاثیری که بسته‌بندی روی رفتار مصرف‌کننده‌ها می‌گذارد به همین نتیجه می‌رسید.

تاثیر بسته بندی خلاقانه بر افزایش فروش

تاثیر بسته بندی بر افزایش فروش

در میان هزاران محصول مشابه روی طبقات سوپرمارکت‌ها هر شخص جلوی یک محصول به‌خصوص می‌ایستد تنها به خاطر اینکه توجه اش به بسته‌بندی جلب شده است. افرادی که تابه‌حال از محصول شما چیزی نشنیده‌اند اولین تصویری که از برند شما دریافت می‌کنند بسته‌بندی آن است. این اولین تصویر دریافتی چیزی نیست که شما بتوانید از ذهن خریداران پاک‌کنید.
بعضی از مردم بر اساس تصویری که یک محصول خوب و بد در ذهنشان دارند خرید می‌کنند و بعضی دیگر که باعجله به سوپرمارکت آمده‌اند همان‌جا باید بر اساس اولین تصاویری که دریافت می‌کنند انتخاب کنند که چه کالایی بهتر است. درهرصورت در اولین برخورد، تصویری که برند شما از خودش با بسته‌بندی ارائه می‌دهد می‌تواند باعث شود کالا در دسته‌بندی عالی، متوسط یا بد قرار بگیرد.

تاثیرات مهم نوع بسته بندی بر افزایش فروش

دلایل زیادی وجود دارند که چرا بسته‌بندی می‌تواند مشتری‌ها را جذب کند. مواردی مثل رنگ‌ها، تصاویر، تایپوگرافی، نوع چاپ و طراحی می‌توانند خریداران را جذب کنند. به همین دلیل مردم هنگام خرید ممکن است کالایی را بخرند که اصلا به آن نیازی نداشتند یا به فکر خریدش نبودند.
به‌عنوان‌مثال محصولاتی که رنگ‌بندی زیبایی دارند، در محفظه‌ی خاصی بسته‌بندی‌شده‌اند و نوشته‌های جالبی رویشان چاپ‌شده است توجه بیشتری نسبت به یک بسته‌بندی معمولی جذب می‌کنند. این موارد روی یک بسته‌بندی به این هدف قرار داده می‌شوند که مردم را وادار کنند به کالا نگاه کنند و بعد به اهمیت آن فکر کنند که درنهایت می‌تواند باعث فروش بیشتر شود.
 

چگونه بسته بندی باعث افزایش تمایل افراد به خرید می شود؟

بسته‌بندی می‌تواند باعث به وجود آمدن یک نیاز ناگهانی برای خرید کالاهایی شود که ممکن است حتی خریداران به آن نیازی هم نداشته باشند. احتمالا بچه‌هایی را دیده‌اید که ناگهان مغازه را روی سرشان می‌گذارند چون یک اسباب‌بازی معمولی که در یک بسته‌بندی بزرگ و رنگارنگ هست را می‌خواهند. یا ممکن است خودتان برای خرید یک پاکت شیر به سوپرمارکت رفته باشید و با اقلام دیگری برگشته باشید.
همه‌ی این موارد مثال‌هایی از نیاز ناگهانی برای خرید یک کالا است که توسط بسته‌بندی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات بسته‌بندی یک محصول آن‌قدر جذاب و دوست‌داشتنی است که شخص فقط برای این محصول را می‌خرد که بتوانند آن را به اعضای خانواده نشان دهد.

یک بسته‌بندی جذاب روی قفسه‌ی سوپرمارکت باعث به وجود آمدن یک جاذبه‌ی مبهم در مصرف‌کننده می‌شود. یک بسته‌بندی خوب باعث ایجاد توقع از خوب بودن محصول می‌شود. درست مثل یک تیزر یا پیش‌پرده از یک فیلم که باعث می‌شود مردم فکر کنند قرار است فیلم جالبی از آب دربیاید، بسته‌بندی هم همین کار را می‌کند.
یک بسته‌بندی عالی و هوشمندانه باعث می‌شود این باور در مردم به وجود بیاید که محصول هم قرار است کیفیت بالایی داشته باشد. انسان‌ها معمولا تمایل دارند تا بفهمند حدس‌هایشان درست است یا نه و به همین خاطر حتما کالا را یک‌بار هم که شده خریداری می‌کنند. اینجاست که کیفیت خود محصول به کار می‌آید و اگر کالای داخل به‌اندازه‌ی بسته‌بندی بیرون خوب باشد باعث جذب مشتری ثابت می‌شود. نقطه‌ی شروع تمام این مراحل یک بسته‌بندی خوب است.

چگونه بسته بندی باعث افزایش تمایل افراد به خرید می شود؟

بعضی از کسب‌وکارها مواردی را به بسته‌بندی‌هایشان اضافه می‌کنند که به ایجاد ارتباط احساسی بین کالا و خریدار کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال یک خانم باردار کالایی مرتبط به لوازم بچه را به‌این‌علت می‌خرد که نوشته یا عکس روی آن احساسات مادرانه‌ی او را برانگیزد. این نوشته‌ها می‌توانند چیزی مثل «بهترین را برای کودک خود انتخاب کنید» یا «انتخاب بهترین مادران دنیا» باشد.
مردم روی احساساتشان زیاد فکر نمی‌کنند. خریداران ممکن است یک کالای بسیار گران‌قیمت را بدون اینکه حتی اهمیتی به قیمتش بدهند خریداری کنند فقط به خاطر اینکه یک حس قدیمی یا خوشایند را در آن‌ها برانگیخته است. کمپانی‌های بزرگ دنیا از این حقه به بهترین شکل استفاده می‌کنند تا با استفاده از بسته‌بندی احساست مخاطب‌هایشان را درگیر کنند.

بسته بندی باید منطبق با نیازهای فوری خریدار باشد

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده است که بسیار تشنه یا گرسنه بودید و بعد محصولی دیدید که تشنگی و گرسنگی شمارا چند برابر کرد؟ در این موارد شما مجبور می‌شوید سریعا آن محصول را خریداری کنید تا تشنگی یا گرسنگی‌تان برطرف شود بدون اینکه به قیمت یا برندش اهمیتی بدهید. این مسئله همان منطبق بودن با نیازهای خریدار است. این مورد بیشتر مناسب محصولاتی است که قیمت زیادی ندارند و مردم برای برطرف کردن سریع نیازهایشان آن‌ها را خریداری می‌کنند. بسته‌بندی مناسب نکته‌ی مهمی درفروش این نوع محصولات است.

آمار نشان می‌دهد که 60 تا 70 درصد تصمیم مردم برای خرید در داخل سوپرمارکت‌ها صورت می‌گیرد. شاید از قبل به این فکر کنند که چه کالاهای به‌خصوص را می‌خواهند بخرند اما بیشتر آن‌ها از قبل به برند مشخصی فکر نمی‌کنند. این تصمیم نهایی کاملا به تصویری که یک کالا می‌تواند در ذهن خریدار به‌جا بگذارد بستگی دارد.

تصویری که یک کالا می‌تواند در ذهن خریداران بسازد بیشتر از هر چیزی به بسته‌بندی آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر شخصی به دنبال یک کالای لوکس است، احتمالا کالایی را می‌خرد که بسته‌بندی‌اش شبیه به یک کالای لوکس است. محصولاتی که جنس بسته‌بندی مرغوبی دارد، از فونت‌های طلایی و نقره‌ای استفاده می‌کنند و از رنگ‌هایی مثل سفید یا سیاه برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند بیشتر لوکس به نظر می‌آیند. پس رنگ‌ها، شکل‌ها، فونت و دیگر موارد یک بسته‌بندی می‌تواند روی تصمیم نهایی یک خریدار تاثیر بزارند.

تاثیر بسته بندی خلاقانه بر افزایش فروش

 

همه‌ی موارد بالا نشان می‌دهند که طراحی بسته‌بندی برای فروش و محبوبیت زیاد هر محصولی مهم است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله