بسته بندی ساده بهتر است یا شلوغ؟ مینیمال در برابر ماکسیمال

تورنگ / 23 شهریور 1399

یکی از چالش‌هایی که برندهای مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند انتخاب بین بسته بندی ساده و بسته بندی رنگی و شلوغ است. هر دو نوع بسته بندی (مینیمالیسم و ماکسیمالیسم) مزایا و معایب خودشان را دارند و می‌تواند برای بعضی بسته بندی ها انتخاب خوب و برای بعضی دیگر انتخاب نامناسبی باشند.
اگر در این زمینه طراحی بسته بندی اطلاعات خاصی ندارید این مقاله به شما کمک می‌کند فرق ماکسیمالیسم و مینیمالیسم را متوجه شوید و با مزیت‌های هر دو سبک آشنا شوید. همین‌طور متوجه می‌شوید بسته بندی خوب چقدر روی فروش و تبلیغات برند شما تأثیر می‌زارد و اینکه بین سبک مینیمال یا ماکسیمال کدام را برای برندتان انتخاب کنید. خلاصه کردن همه‌ی این اطلاعات کار آسانی نیست ولی در ادامه تلاش می‌کنیم تا باهم به یک نتیجه‌ی خوب برسیم.

مینمیمالیسم چیست؟

به‌طور خلاصه مینیمالیسم یا ساده گرایی رها شدن از اضافات زندگی و نگه‌داشتن چیزهایی واقعاً به آن نیاز دارید است. از این سبک در هنر، معماری و طراحی داخلی زیاد استفاده می‌شود.
مینیمالیسم از باور زیبایی در سادگی است نشئت می‌گیرد. قرار دادن مهم‌ترین وسایل در یک فضا (مثل اتاق) باعث می‌شود بیشتر به چشم بیایند و چیز اضافه‌ای وجود ندارد تا از توجه به آن‌ها جلوگیری کند. بعضی افراد فکر می‌کنند مینیمالیسم یعنی کم استفاده کردن یا اما ایده‌ی پشت این سبک درواقع استفاده از چیزهایی است که واقعاً به آن‌ها نیاز است.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

سبک مینیمالیسم تنها به طراحی و دیزاین ختم نمی‌شود و افرادی که سبک زندگی مینیمال را دارند ازلحاظ روانی یاد می‌گیرند تا به چیزهای مهم‌تر در زندگی اهمیت بدهند و از دغدغه‌های بی‌جهت زندگی ماشینی خلاص می‌شوند.
سبک مینیمالیسم بیشتر از سمت مخالفش ماکسیمالیسم معروف و شناخته‌شده است. البته سبک ماکسیمال هم چند وقتی است که راهش را به قسمت‌های مختلف جامعه‌ی مدرن بازکرده است. سبک مینیمال با استفاده از خطوط صاف، رنگ های خنثی و مواد ساده انعطاف‌پذیری این را دارد که برای طراحی انواع چیزها استفاده شود.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

سفارش چاپ و بسته بندی

ماکسیمالیسم چیست؟

کاملاً واضح است که ماکسیمالیسم در سمت مخالف مینیمالیسم قرار دارد. این سبک درواکنشی در برابر مینیمالیسم به وجود آمد و می‌توان گفت ایده‌ی پشت آن هر چه بیشتر بهتر است. مینیمالیسم اجازه می‌دهد خود خطوط، نوشته‌ها و رنگ ها بی‌ سر و صدا جلب‌توجه کنند اما ماکیسمالیسم تقریباً بقیه‌ی شمارا می‌گیرد و می‌گوید به من حتماً باید به من توجه کنید.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

درست مثل مینیمالیسم، ماکسیمالیسم هم در هنر، معماری و طراحی داخلی استفاده می‌شود. مردم به‌صورت ناخودآگاه بیشتر سبک زندگی ماکسیمالیسم دارند و دوست دارند فضای اطرافشان را با انواع و اقسام وسایل پر کنند. اگر به خانه‌ی شخصی که زیاد مسافرت می‌رود رفته باشید می‌بینید که در همه جای خانه پر از وسایل کوچک و بزرگ است که با خودشان از جاهای مختلف به‌عنوان سوغاتی آورده‌اند و پشت هرکدام از آن‌ها داستان یا خاطره‌ای وجود دارد. ماکسیمالیسم از توانایی اشیاء برای داستان‌گویی در طراح استفاده می‌کند.

مینیمالیسم و ماکسیمالیسم در طراحی بسته بندی

خب چطور این سبک‌های طراحی در بسته بندی استفاده می‌شوند؟ آیا هرکدام از این سبک‌ها انتخاب بهتری برای همه‌ی برندها و شرایط مختلف است؟
مسلماً نه.
به‌عنوان یک کسب و کار احتمالاً تا الآن وقت و هزینه صرف برندینگ خودکرده‌اید؛ و چیزهایی مثل لوگو، پالت رنگ برند، کارت ویزیت و طراحی وب‌سایتان را انجام داده‌اید. برای اینکه بفهمید برای برند شما انتخاب ماکسیمالیسم بهتر است یا مینیمالیسم باید به برندینگی که تا به اینجا انجام دادید نگاه کنید.
آیا برندینگ شما آرامش‌بخش، ملایم یا شاید کمی جدی است؟

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

یا اینکه برندینگ شما بیشتر انرژی‌بخش، شاد و شاید کمی همراه با زیاده‌روی خوب است؟

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

پس برای انتخاب بهترین سبک طراحی بهتر است به چیزی که تا الآن به سمتش متمایل بودید توجه کنید؛ و ازآنجا به بعد سعی کنید بسته بندی ها را طوری طراحی کنید که با فضای برند شما و سلیقه‌ی مشتری‌هایتان سازگار باشد. توجه به سلیقه‌ی مشتری‌های محصولات یا خدماتتان بسیار مهم است اگر می‌دانید مشتری‌های شما به برندهایی مثل اپل یا ایکیا (ایکایا یک کمپانی بزرگ اسباب و لوازم‌خانگی است) علاقه‌مند هستند پس دنبال کردن سبک مینیمال مسیر بهتری برای برند شما خواهد بود.

هدف برند شما چیست؟

یکی از مهم‌ترین چیزها در انتخاب سبک بسته بندی توجه به هدف و هویت برند شما است. هدف برند شما هر چیزی که هست می‌توان آن را بیشتر به مینیمایسم نسبت داد یا ماکسیمالیسم؟
برندهایی که سعی دارند ازلحاظ اجتماعی ارزش‌آفرینی کنند مثلاً محصولات ارگانیک یا بدون ضرر به محیط‌زیست است بیشتر به سبک مینیمال کشیده می‌شوند؛ اما برندهایی که محصولات شادتر مثل شکلات یا اسباب‌بازی تولید می‌کنند معمولاً از رنگ های زیاد و روشن در بسته بندی هایشان استفاده می‌کنند.

آیا مینیمالیسم و ماکسیمالیسم می‌توانند انتخاب بلندمدت باشند؟

اگر به‌عنوان یک صاحب کسب و کار می‌خواهید نگران این هستید که وقت و هزینه صرف ترندی کنید که دو ماه بعد از دور خارج می‌شود، سبک مینیمالیسم یا ماکسیمالیسم انتخاب بهتری برای شما است. می‌پرسید چرا؟
سبک مینیمالیسم بیشتر از یک دهه است که وارد بازار شده و یک جورایی ول کن قضیه نیست! و حالا حالا قرار است این ترند را ببینیم. ماکسیمالیسم هم همیشه برای جلب‌توجه سریع مخاطب استفاده‌شده است. هردوی این ترند ها اگر درست در طراحی استفاده شوند می‌توانند شمارا کاملاً در بازار کالا متمایز کنند.
بااین‌حال ممکن است انتخاب بهترین سبک برایتان کار سختی باشد. فقط شما نیستید که برایتان سخت است که جای خود را میان این دو سبک پیدا کنید. اگر در این شرایط قرار دارید و گیج شده‌اید بهترین کار این است که فقط و فقط به برندینگ توجه کنید.
اگر دوست دارید که برندتان یک تصویر مدرن‌تر و امروزی‌تر داشته باشد، مینیمالیسم سبک بهتری برای شما است. خطوط صاف و رنگ های خنثی و زیاد بودن فضای خالی در این سبک یک حس مدرن بودن به مخاطب می‌دهند.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

و هر برندینگی که می‌خواهد احساسات شادی، لوکس بودن، سرزندگی را به مخاطب القا کند بهتر است از سبک ماکسیمالیسم در بسته بندی استفاده کند.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

این سبک با استفاده از رنگ های مختلف نوشته‌هایی که به چشم می‌آیند و جزئیات زیاد احساس اعتبار و شکوه خاصی به کالا می‌دهد.

استفاده از مینیمالیسم یا ماکسیمالیسم در شرایط خاص

اگر شما هرکدام از این سبک‌ها را انتخاب کردید هیچ ایرادی ندارد که برای مواقع خاص برندینگ ماکسیمال یا مینیمال را برای جشن‌ها و تعطیلات جمعی انتخاب کنید. به‌عنوان مثل بسیاری از شرکت‌های خارجی در سال نو بسته بندی هایشان را با استایل کریسمس بسته بندی می‌کنند تا خریداران نیازی به کاغذ کادو نداشته باشند. درواقع کریسمس زمانی از سال است که بسیاری از برندها به سمت بسته بندی ماکسیمال می‌روند. هر جشن و تعطیلاتی که مثل کریسمس شامل ولخرجی و خوردن غذاهای زیاد می‌شود درکل می‌تواند در سبک ماکسیمالیسم قرار بگیرد.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

اما برندهای زیادی هم هستند که حتی در زمان تعطیلات هم باکمی خلاقیت از سبک مینیمالیسم استفاده می‌کنند.

بسته بندی مینیمالیست، بسته بندی ماکسیمالیست

با تمام توضیحات بالا، درنهایت بهترین انتخاب چیزی است که کاربرد بیشتری برای شما دارد و شما بیشتر به آن علاقه‌مند هستید. هیچ خط مشخصی بین این دو سبک وجود ندارد که رد شدن از آن غیرقانونی باشد! شما می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان این دو سبک را ترکیب کنید مثلاً از رنگ های زیاد و شاد استفاده کنید اما خطوط و نوشته‌های ساده‌ روی آن پیاده کنید. قوانین طراحی هرروز شکسته می‌شوند و خلاقیت همین‌جا شکل می‌گیرد. پس بهتر است با توضیحات بالا بسته بندی انتخاب کنید با سبک شما بیشتر همخوانی دارد و اگر خواستید چند تا جزئیات را بر اساس سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید هیچ ایرادی ندارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
Shamila،

سلام مقاله خوبی بود فقط یه سوال این جعبه های تزعینی و ماکتهای فوم از کجا باید خریداری کرد؟


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

اصول و نکات مهمی که باید در طراحی بسته بندی رعایت کنید
اصول و نکات مهمی که باید در طراحی بسته بندی رعایت کنید

طراحی بسته ‌بندی نقش حیاتی در موفقیت تجاری یک محصول دارد و اغلب به‌عنوان "لباس" محصول در نظر گرفته می‌شود. این طراحی نه‌تنها باید محافظت از محصول...

مطالعه مقاله
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟

اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم میلادی، نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود که به طور چشمگیری بر جهان مدرن تأثیر گذاشت. پیش‌ازاین...

مطالعه مقاله
ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله