معرفی انواع فرش ایرانی (بیجار، اردبیل، همدان، هریس، کرمان، کاشان)

زینب علیجانی / 17 مهر 1399

انواع فرش ایرانی

فرش های ایران بر اساس منطقه دسته بندی می‌شوند. در بسیاری از روستاهای ایران فرش ها توسط خانواده‌های مختلف به‌صورت گروهی بافته می‌شدند و یک منبع درآمد اضافه محسوب می‌شدند. راه و روش فرش بافی ایرانی توسط این خانواده‌ها نسل به نسل منتقل شده است و فرش ایرانی را تبدیل به یک اثر هنری غنی از فرهنگ تاریخ در دنیا کرده است.

قالی بیجار

استادان فرش بافی بیجاری تعصب خاصی روی قالی بیجار دارند. تمام روستا در مراحل بافتن فرش درگیر هستند. مردم روستا مثل یک تیم پشم‌ها را رنگ می‌کنند و نخ درست می‌کنند و بعد آن را تبدیل به یک اثر هنری فوق‌العاده می‌کنند. بعضی افراد معتقدند فرش بیجار بادوام‌ترین فرش ایرانی است و لقب شاه فرش ها را به آن می‌دهند. دلیل محکم بودن فرش بیجار این است که بافنده ها از شانه‌های چوبی و فلزی سنگین برای کوبیدن پود استفاده می‌کنند. این فرش ها در رنگ‌های قرمز، آبی و خاکی بافته می‌شوند و طرح هراتی بسیار در این فرش ها دیده می‌شود.

فرش بیجار

 

قالی اردبیل

در بافت فرش اردبیل بیشتر از ترکیب رنگی کم‌رنگ استفاده می‌شود. یکی از طراحی های معروف فرش اردبیل طرح ماهی نام دارد که شامل طرح مرکزی الماس شکل می‌شود که با ماهی های کوچک احاطه شده است. علاوه بر ماهی طرح های دیگری مثل شیروان، باغ معلق و گنجینه می‌شود و متقارن بودن این طرح ها جذابیت خاصی به فرش می‌دهد. فرش اردبیل بسیار نازک است و برای استفاده در محیط‌های پر رفت‌وآمد نیست.

فرش اردبیل

 

فرش همدان

همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و یکی از بهترین تولیدکننده‌ها فرش است. فرش همدان از ترکیب رنگ‌هایی مثل قرمز و آبی غلیظ با رنگ‌های کرمی استفاده می‌کند.
بااینکه فرش همدان بیشتر طراحی هندسی دارد اما از نقوش گل هم استفاده می‌کند و طرح هراتی یکی از معمول‌ترین طرح در فرش همدان است. فرش های همدان ازلحاظ دوام و محکم بودن با فرش های بیجاری مقایسه می‌شوند.

فرش همدان

 

فرش هریس

فرش هریس بسیار بادوام است و دلیل جالبی هم دارد. روستای هریس واقع در کوه سبلان است که زیرش این کوه یک معدن مس قرار دارد و در آبی که دام‌های این منطقه می‌نوشند مس وجود دارد که باعث می‌شود پسم دام‌ها بسیار بادوام شود. جنس زبر قالی هریس و محکم بودنش یکی از ویژگی‌های اصلی آن است. قالی سرام، قالی مهربان، قالی گراوان و قالی افشار از انواع دیگر فرش هریس هستند که در روستا های اطراف بافته می‌شوند.

فرش هریس

 

فرش کرمان

فرش کرمان شامل انواع متنوعی از طرح ها می‌شود. قالی کرمان جنس نخ بسیار مرغوب و محکمی دارد و بعضی از فرش های کرمان مخصوصاً برای کلکسیون دار هایی که هزینه‌ی زیادی برای این فرش ها پرداخت می‌کنند بافته می‌شوند. بعضی دیگر از قالی های کرمان برای بازارهای محلی بافته می‌شوند برای همین قالی کرمان طرح های متفاوتی دارد. ترکیب اصلی رنگی فرش کرمان رنگ قرمز است و شامل طراحی دایره‌ای وسط می‌شود. نقوش گل محمدی، دیگر گل‌ها و حیوانات در فرش کرمان دیده می‌شود.

مشاهده و خرید آنلاین کاور فرش ایرانی

فرش کاشان

فرش کاشان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین فرش های ایرانی است و خرید فرش کاشان به تازه‌واردها درزمینهٔ خرید فرش پیشنهاد می‌شود چون به‌هیچ‌وجه امکان ندارد اشتباهی رخ دهد یا ارزش و زیبایی کمی داشته باشد. بافت ابریشم فرش کاشان فوق‌العاده است اما قالی کاشان با بافت پشم و پنبه هم موجود است. خرید فرش کاشان از قرن نوزدهم شروع شد و همچنان در سراسر دنیا به فروش می‌رود.
قالی آباده، قالی سنندج، قالی مشهد و قالی مود از دیگر فرش های روستایی ایرانی هستند که به روش خودشان خاص هستند.

فرش کاشان


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله