انواع بسته بندی کالا

امیر مختاری / 13 مهر 1400

 چنانچه در حوز‌ه‌ای فعالیت دارید که کالا یا محصولی را برای فروش ارائه می‌دهید، جهت خرید محصولات بسته بندی کالا به فروشگاه تورنگ چاپ که لینک آن در بالای همین صفحه قرار داده شده است مراجعه کنید، اما چنانچه می‌خواهید یک بسته بندی اختصاصی با آرم و لوگوی برند خود داشته باشید جهت بهره‌ مندی از مشاوره های کاربردی تیم طراحی تورنگ چاپ و سفارش چاپ و بسته بندی با ما تماس بگیرید.

بسته بندی کالا

انواع بسته بندی کالا

 انواع بسته بندی کالا دو هدف عمده را دنبال می کند:

نگهداری از کالا تا رسیدن به دست مشتری

جذب مشتری برای خرید کالا

بالا رفتن سطح انتظار و توقع مشتری، کالا ها را مشکل‌پسند کرده و دیگر نمی‌توان حتی یک حبه قند و یا چای کیسه‌ای را بدون پوشش و بسته بندی خاص خود یافت. از سویی دیگر، اگر جایگاه تعیین‌کننده‌ی بسته بندی در جذب و اقناع مشتری را مدنظر داشته باشیم، درمی‌یابیم که هزینه کردن برای بسته بندی کالا و طراحی، می‌تواند تا میزان گسترده‌ای، هزینه‌های مربوط به بازاریابی را پوشش دهد. به‌همین‌دلیل،  بر آن شدیم تا در این یادداشت، از لنز بازاریابی و البته زنجیره‌ی ارزشی، به تحلیل بسته بندی کالا بپردازد

بسته بندی کالا

مشاهده و خريد آنلاين تگ تشکر از خرید مشتری

  1. اهمیت بسته بندی

یکی از چراهای بسته بندی کالا، نگهداری از کالا به‌ویژه در مسیر کارخانه تا فروشگاه است. بسته بندی کالا باید در تناسب کامل با شکل، حجم، کارکرد، مصرف، فروشگاه و مشتری آن باشد. هرچه بسته بندی منعطف‌تر باشد و امکان حمل‌ونقل بهتری داشته باشد، برای مشتری جذاب‌تر است. توجه به منطقه‌ی جغرافیایی و ناحیه‌ی عرضه کالا از دیگر عوامل مهمی است که باید در بسته بندی لحاظ شود. زمان حمل‌ونقل کالا تا رسیدن آن به فروشگاه و مصرف‌کننده‌ی نهایی، از دیگر نکات مهم در بسته بندی است.باور داریم که بسته بندی، خانه‌ی اول کالای شماست، پس خانه‌ی خوبی برای کالای خود بسازید و کالا را به امان خدا رها نکنید.

بسته بندی کالا

سفارش شاپینگ بگ و ساک تبلیغاتی

  1.  این کالا هست که باید خود را به فروش برساند

گرچه فرآیند یافتن فروشگاه و فروشنده‌ی مناسب بیشتر با دخالت منابع انسانی چون بازاریاب و مدیر فروش انجام می‌گیرد، ولی بر این باوریم که به‌محض ورود کالا به فروشگاه، این کالا است که باید خودش را به فروش برساند و از هیچ‌کس دیگر کاری برنمی‌آید.پس فروشگاه، خانه‌ی دوم کالا به شمار می‌رود. در این خانه است که کالا باید مدتی حضور داشته باشد تا پس از رقابتی نفس‌گیر با دیگر کالاهای مشابه، راه خود را به سمت خانه‌ی سومش، بیابد

نبرد خاموش بسته بندی ها

بسته بندی کالا

مشاهده و خريد آنلاين سلفون opp بسته بندي

از لحظه‌ای که کالای شما درون قفسه‌ی فروشگاه قرار می‌گیرد، نبردی خاموش و البته مهم و استراتژیک، میان بسته بندی و طراحی کالاها شکل می‌گیرد. هر کالایی می‌کوشد تا خود را جذاب‌تر نشان دهد و بیش از دیگر کالاها چشم و توجه مشتری را برباید. شاید در نگاه نخست این نبرد بین کالا ها رخ دهد، ولی در اصل جنگی نیابتی میان تولیدکننده‌های مختلف است. این کالا نیست که پیروز می‌شود، این برند و هویت سازمان است که بر دیگر تولیدکننده‌ها غلبه می‌کند

پس اگر به برند، کالا و هویت سازمان خود اهمیت می‌دهید، طراحی و بسته بندی قدرتمندی برای کالای خود تدارک ببینید که در نبرد با دیگر رقیب‌ها، حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند به‌تنهایی از موجودیت خود دفاع کند

اگر بسته بندی کالای شما آن‌قدر قدرتمند باشد که بتواند راه خود را به خانه‌های اول تا سوم (خانه‌ی سوم کدام خانه بود؟)، پیدا کند، دست یافتن به خانه‌ی چهارم چندان مشکل نخواهد بود. خانه‌ی چهارم به مرحله‌ای اشاره دارد که کالا مصرف‌شده و مشتری تصمیم می‌گیرد با بسته بندی کالا چه‌کار کند. بر این اساس خانه‌ی چهارم می‌تواند سطل زباله، مرکز بازیافت و یا همان خانه‌ی سوم باشد

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

امروزه با پیشرفت‌های گسترده در دانش بازیافت، شیمی و مواد، سازمان‌ها می‌کوشند تا بسته‌بندی‌های ماندگار و یا قابل بازیافت برای کالاهای خود فراهم کنند. از سویی دیگر، برخی از سازمان‌ها نیز با تعریف کردن کارکردهایی برای بسته بندی کالا، حیات و دوام بسته بندی را پس از مصرف کالا نیز تضمین می‌کنند. برای نمونه، می‌توان به کیسه‌های برنج اشاره کرد که حتی پس از مصرف برنج، کاربردهای گسترده‌ای برای مشتری به همراه دارند

بسته بندی کالا

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ کرافت

انواع بسته بندی کالا بر اساس مواد اولیه

از اهمیت بسته بندی درزمینه‌های مختلف، بسیار بحث کرده‌ایم و به آن‌ها پرداخته‌ایم. پیشتر، به ضرورت و اهمیت بسته بندی در مارکتینگ، بازاریابی، فروش و جذب مشتری پرداختیم. دانستیم که بسته بندی هم مانند بازاریاب و نماینده‌ی فروش، درفروش کالا موثر است و در صورت قدرتمند و نافذ بودن، می‌تواند تا میزان قابل‌توجهی هزینه‌ی بازاریابی را کاهش دهد.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

از سویی دیگر، به اهمیت دیدگاه و ارزیابی مشتری نسبت به طراحی و انواع بسته بندی کالا آگاه شدیم و پی بردیم که برخلاف باور رایج، بسته بندی باید بر اساس میل و سلیقه‌ی مشتری انجام شود.

بسته بندی کالا

مشاهده و خريد آنلاين نخ کنفی 

این جمله، دال بر این است که کسب دانش و آگاهی درباره‌ی بسته بندی، یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای موفقیت در این زمینه است. در راستای همین دغدغه، ما  بر آن شدیم تا در ادامه موضوع را به سمت انواع مختلف بسته بندی بر اساس مواد اولیه‌ی به‌کاررفته سوق دهیم.

بسته بندی با استفاده از مواد فلزی

بسته های فلزی، همان‌گونه که از نام و مواد به‌کاررفته در آن مشخص است، بیشتر برای کالاهای فلزی، سنگین و صنعتی به‌کار می‌رود. عمده‌ی کالاهایی که در این گروه بسته بندی قرار می‌گیرند، کالاهای صنعتی، فلزی و مواد غذایی هستند

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

این نوع بسته بندی در سال 180 میلادی، توسط شخصی به نام نیکلا اپرت و برای ساخت قوطی‌های نگه‌دارنده‌ی مواد غذایی به‌کار رفت.  رفته‌رفته این شیوه گسترش یافت و در قرن بیستم (انقلاب صنعتی)، به شیوه و نوع امروزی تبدیل شد. از ویژگی‌های این بسته بندی می‌توانیم به مدت بالای نگهداری مواد غذایی در آن و کاهش ضایعات اشاره کنیم. هم‌چنین این شیوه ی بسته بندی از جمله روش های مرسوم و رایج برای نگه‌داری غذا و میوه در موقعیت‌های بحرانی هم چون سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی، است.

بسته بندی کالا

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ بسته بندي

بسته بندی با استفاده از مواد شیشه ای

از قدیمی‌ترین روش‌های بسته بندی، می‌توان به بسته بند‌ی با استفاده از مواد شیشه‌ای اشاره کرد. قدمت این روش به هزار‌ها سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این روش برای نگه‌داری، خرید و فروش مواد غذایی هم‌چون مربا، ترشی، غذاهای پخته شده و انواع کیک و شیرینی، به‌کار می‌رفت.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

بسته بندی با استفاده از مواد سلولوزی

این روش هم از کهن‌ترین روش‌های بسته بندی است که قدمت آن به زمان تولید کاغذ از پاپیروس در مصر باستان باز می‌گردد. در کشور ایران نیز نخستین کارخانه‌ی تولید کاغذ، در دهه ی 30 خورشیدی احداث و راه‌اندازی شد. از زمان ابداع این روش، همواره از آن برای انتقال مواد کاغذی هم‌چون نامه، لباس و برخی از مواد غذایی (نان، کیک، برنج، گندم) استفاده شده است.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

بسته بندی با استفاده از مواد شیمیایی (پتروشیمی)

با گسترش یافتن صنعت پلاستیک در قرن نوزدهم، رفته‌رفته پای مواد اولیه و ماده‌ای چون اتیلن به صنعت بسته بندی باز شد. این مواد که همه از خانواده‌ی مواد پتروشیمی بودند، عایق حرارتی خوبی به شمار می‌رفتند و همین سبب شد تا کارکرد و جایگاه ویژه‌ای در صنعت بسته بندی بیابند. پلاستیک، پلی‌اتیلن، نایلون، پلی پروپیلن و دیگر فرآورده‌های نفتی، پیش‌قراول صنعت بسته بندی مواد مختلف به‌ویژه مواد غذایی به شمار می‌روند.

بسته بندی کالا

مشاهده و خريد آنلاين پاکت کرافت

با نگاهی به مطلب‌های یادشده و در نظر گرفتن شرایط امروز جامعه، درمی‌یابیم که مواد سلولوزی و پتروشیمی، هم چنان در صدر جدول مواد اولیه‌ی مورداستفاده برای بسته‌بندی هستند. کاغذ کرافت، کیسه های برنج، کاپ کیک، هد رست، کیسه نمک، کیسه و بسته بندی خشکبار، سفره‌های پلاستیکی و نایلون و نایلکس، همه گونه‌هایی از بسته بندی هستند که از فرآورده‌های سلولوزی و پتروشیمی پدید آمده‌اند. بااین‌حال فراموش نکنیم که بسته بندی با استفاده از شیشه و مواد فلزی نیز هم چنان از محبوبیت و کاربرد تعریف‌شده‌ای برخوردار است.

کدام بسته بندی کالا مفید و مقرون به صرفه است؟

همه‌روزه می‌بینیم که به لطف تکنولوژی، ماده‌های جدید، بسته بندی ها نوین و مختلف و طرح‌های رنگارنگ و متنوعی به بازار و صنعت بسته بندی عرضه می‌شوند. با عرضه شدن بسته بندی، طرح، جنس و مواد مختلف، این پرسش پیش می‌آید که کدام بسته بندی مقرون‌به‌صرفه و مناسب‌تر است؟ کدام بسته بندی بیشتر عمر و ماندگاری دارد؟ کدام بسته بندی بهتر می‌تواند از جنس و محتوای درونش نگه‌داری کند؟

آیا لزومی دارد که از بسته بندی های مختلف استفاده کنیم؟ خیر. هیچ لزومی ندارد که همه‌ی بسته بندی های مختلف و گوناگون را مورداستفاده قرار دهیم. حال شاید این پرسش مطرح شود که بسته بندی مناسب کدام است و چگونه می‌توانیم بسته بندی مناسب را تشخیص دهیم و تهیه کنیم؟

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

هم‌چون هر فرآیند خرید و تبادل کالا، پاسخ این پرسش نیز به مصرف‌کننده و شخص خریدار مربوط است. این شخص خریدار و مصرف‌کننده است که تشخیص می‌دهد کدام بسته بندی مناسب و کدام نامناسب است و این به معنای آن است که گزینش بسته‌بندی، با توجه به نوع کالا و مصرف‌کننده، متفاوت خواهد بود.

بااین‌حال نکته و محورهایی هستند که اگر آن‌ها را در نظر بگیریم، می‌توانند به انتخاب بهتر نوع بسته بندی کمک کنند. در ادامه به عوامل کلیدی در گزینش و انتخاب بسته‌بندی مناسب برای خریدار و مصرف‌کننده می‌پردازیم. 

عوامل زیاد و متعددی در بسته بندی کالا اهمیت دارند که  از میان آن‌ها، چهار مورد را اساسی و مهم‌تر را بررسی می‌کنیم.

مسیر و روش خرید کالا: مسیر و روش خرید کالا عاملی مهم و تعیین‌کننده در گزینش نوع بسته کالا است. این‌که محل و فروشگاه موردنظر برای خرید کالا به خانه‌ی شما نزدیک است یا نه، می‌تواند در تعیین نوع بسته بندی اثرگذار باشد. برای نمونه، شما قصد خرید نان دارید و نانوایی در فاصله‌ی 5 دقیقه‌ای از خانه‌ی شما قرار دارد و هوا مناسب است. پس ضرورتی ندارد که از نایلون و نایلکس برای حمل نان به خانه استفاده کنید. در این مورد می‌توانید با استفاده نکردن از نایلون و نایلکس، در مصرف پلاستیک صرفه‌جویی کنید که درنهایت به

‌صرفه‌جویی در تولید پلاستیک، صرفه‌جویی در اقتصاد و البته حفظ سلامت محیط‌زیست منتهی می‌گردد.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

حمل‌ونقل: حمل‌ونقل کالا نیز بسیار مهم است. شاید شما قصد خرید ماهی از فروشگاهی در نزدیکی منزل داشته باشید. این مورد نیز هم چون مورد قبل است ولی چون نوع کالا و به طبع آن بسته بندی کالا متفاوت است، پس نمی‌توان هم چون مورد پیشین از بسته بندی استفاده نکرد. در این خصوص پیشنهاد می‌شود از کاغذ کرافت استفاده کنید. چراکه هم سالم‌تر و هم مقرون‌به‌صرفه است. ولی اگر از پلاستیک هم استفاده کردید، آن را برای مصرف‌های بعدی کنار بگذارید.

نگه‌داری: نگه‌داری کالا در منزل، خود می‌تواند نقشی مهم در انتخاب بسته بندی داشته باشد. اگر بنا دارید کالای موردنظرتان را برای مدتی طولانی در منزل نگه‌داری کنید یا برای مصرف طولانی‌مدت آن را خریده‌اید، از بسته‌بندی‌های سالم و ماندگار هم چون کیسه‌های پارچه‌ای و پلی پروپیلن استفاده کنید.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

استفاده‌ی دوباره از بسته بندی پس از مصرف آن: بهتر است هنگام گزینش و انتخاب بسته بندی، در نظر داشته باشید که آیا بنا دارید پس از مصرف نیز از بسته بندی موردنظر استفاده کنید یا نه. همین مورد می‌تواند در تعیین نوع و گونه‌ی بسته بندی، شمارا یاری دهد. برای نمونه اگر می‌دانید که در آینده برای مصرف‌های دیگر (خرید، نگه‌داری و حمل‌ونقل) به بسته بندی نیاز خواهید داشت، پس بهتر است که برای بسته بندی از ابزارهایی چون کیسه‌های پلی پروپیلن که ماندگاری و دوام بیشتری دارند استفاده نمایید

 اهمیت بسته بندی کالا پس از تولید کالا

اثرگذاری طراحی و بسته بندی پس از عرضه ی کالا بسیار اهمیت دارد. در ادامه قصد داریم تا از نگاهی دیگر (پس از ورود کالا به بازار)، به تحلیل و بررسی طراحی و بسته بندی بپردازیم. >

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

در ادامه به تحلیل جایگاه و نقش طراحی در بازار و خرید مخاطب که البته بسط یافته ی همان مورد های یاد شده است، می پردازیم.

چهار اصل برای طراحی اثرگذار

  1. بر روی قفسه بدرخشد: لازم است طراحی شما چشم نواز، چشم گیر و البته درخشنده باشد. درخشنده به آن معنا که طرح شما بتواند خودش را از کالای رقیب جدا کند و هویت منحصر به فردش را به رخ بکشد.
  2. فروشنده را جلب کند: فروشنده بازاریاب دیگری است که هرچه بهتر بتواند ارتباط خوبی با کالا بر قرار کند، این ارتباط اثرگذاری خود را بر خرید و استقبال مشتری نشان خواهد داد.
  3. داستان بگوید: بسته بندی و طراحی باید بتواند پیام و سخنی را به مشتری القا و منتقل کند.
  4. قانع ساختن مخاطب: بسته بندی و طراحی باید بتواند مخاطب و مشتری را برای خرید قانع کند.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

پیوند طراحی و بازار

چه بخواهید چه نه، مشتری کالای شما را از بازار و فروشگاه تهیه می‌کند و در نهایت شما چاره‌ای ندارید جز این که کالا را در بازار و فروشگاه عرضه کنید و اینجاست که بحث بازاریابی باز و پای بازاریاب به داستان کشیده می‌شود. متاسفانه در این بخش هم عمده‌ی سازمان ها تعریف درست و دقیقی از بازاریابی و بازاریاب ندارند. سازمان‌ها یا به اندازه‌ی کافی برای بازاریابی هزینه نمی‌کنند، یا این هزینه را به طور درست صرف نمی‌کنند یا در مسیر نادرست و توسط فرد نامناسب خرج می‌کنند که همین موضوع سبب به هدررفتن تلاش‌های پیشین می‌گردد.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

در این فاز بازاریاب با بهره گیری از دانش و تخصص خود، مشتری و مخاطب را مجاب می کند تا کالای مورد نظر سازمان (نه کالای رقیب) را تهیه و خریداری کند. روشن است که هرچه بازاریاب دیدگاه و دریافت درست و دقیق تری از طراحی، تفکر نهفته در آن و جنبه های مختلفش داشته باشد، بهتر می تواند مخاطب و مشتری را نسبت به خرید آن کالا قانع کند. در این نقطه است که می توانیم ادعا کنیم طراحی اثر گذار بوده است. به لحنی دیگر:

«طراحی اثر گذار، آمیخته ای است از طرحی جذاب که ضمن ایجاد ارتباط با مخاطب، پیامی را به او القا می کند که هدف آن، قانع ساختن مخاطب برای خرید کالای موردنظر است».

پس با صرف طراحی کردن و بسته بندی، فرآیند فروش کالا پایان نیافته و لازم است تا رسیدن کالا به منزل مشتری، این فرآیند با دقت و تمرکز پیگیری شود.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

لازم است یادآوری کنیم که طراحی خود سازه و عنصری مجزا از کالا است که البته داده، پیام و استانداردهای خاص خود را به مخاطب و مشتری عرضه می‌کند. به همین جهت، پیشنهاد می‌شود که از طراحی و بسته بندی نه به‌عنوان صرف هزینه، انرژی و وقت، که فرصت و زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری و ارزش افزایی ببینیم. فرصتی که گرچه ساده به دست می‌آید، ولی اگر به آن بی‌توجهی شود، ممکن است دیگر فرصت‌ها را نیز مستهلک سازد. گذشته از این، صرف هزینه برای آنچه موردپسند و تمایل مشتری است، درنهایت سبب افزایش وفاداری و احساس تعلق او به سازمان می‌شود که در بلندمدت، استحکام جایگاه سازمان و البته غنای منابع درآمدی را به همراه خواهد داشت

کارکرد بسته بندی کالا در طراحی و ساخت کالا

اثرگذاری طراحی و بسته بندی پیش از عرضه ی کالا بسیار قابل توجه است. 

در این مقاله به تحلیل میزان اهمیت اثرگذاری طراحی و نقش آن در مارکتینگ، عرضه‌ی کالا و البته بسته بندی، می‌پردازیم.‌

طراحی چیست؟

 

پیش از عمیق شدن و پرداختن به قلمرو گسترده بسته بندی و بازاریابی، لازم است که ابتدا تعریفی درخور و مناسب از طراحی داشته باشیم. متاسفانه عموم مخاطب ها، طراحی را پیاده سازی طرح و نقشی بر روی کاغذ و صفحه ی نمایش می دادند. با این حال، طراحی فراتر از این دست تعریف و برداشت های ساده و البته پیش پا افتاده است.

طراحی را بهتر است بازنمایی از بینش، نگرش، جهان بینی و دیدگاه طراح نسبت به پیام، کارکرد و البته اثرگذاری کالا و سوژه ی طراحی بدانیم. هرچه عنصر های یاد شده بیشتر در طرح طراح نمود و بروز بیابند، ضریب نفوذ پیام کالا و حرف سازمان بر ذهن مشتری بیشتر می شود و مشتری تمایل و رغبت دو چندانی نسبت به کالا و حصول آن می یابد و نیازی به گفت و گو ندارد که بی توجهی به آن چه یاد شد، چه آورده هایی را برای سازمان به همراه خواهد داشت.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

 

از سویی دیگر، فراموش نکنیم که مخاطب و مشتری، نه نگاهی مادی، که نگاهی ارزشی و معنوی نسبت به طراحی و بسته بندی دارد. هر چه طراحی از ذوق، بینش و ارزش بیشتری برخوردار باشد، بیشتر احترام مشتری را بر می انگیزد و وی را ترغیب می کند تا ارزش بیشتری برای کالایی که طراحی ارزشمندی دارد، صرف کند.

طراحی صرفا طراحی نیست، طراحی پلی است میان نوآوری و البته اثرگذاری، ی دیگری که لازم به یادآوری است، این است که طراحی تنها بر جنبه های هنری تمرکز ندارد. به لحنی دیگر، طراحی به تنهایی کافی نیست و لازم است تا پیوند اثرگذاری میان طراحی، نو آوری و کارکرد کالا ایجاد شود. تمرکز و توجه یک جانبه نسبت به جنبه های هنری، ممکن است آسیب بزرگی به فروش و زندگی بازاری کالا وارد کند. به همین جهت، لازم است تا نگاهی بر بازار هم داشته باشیم.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

طراحی قلب و شخصیت کالا به شمار می رود. بر این باور هستیم که طراحی را می توان به مانند قلب و شخصیت کالا تعبیر کرد. قلب کالا باید سرشار از احساس باشد و بتواند در هر لحظه، روحی تازه در کالبد کالا بدمد. هم چنین لازم است تا شخصیت کالا، بتواند تعبیر و دریافت به جایی از گذشته، حال و آینده ی کالا به دست مشتری برساند و زبان بیان ارزش و امتیاز کالا باشد.

طراحی باید بتواند انتظار و چشم داشت های مشتری را برآورده سازد.

گذشته از در نظر گرفتن صاحب کالا، طراح و تولید و فروش کالا، طراحی باید بتواند هر آنچه که مشتری مورد نظر (مشتری هدف) از کالا انتظار دارد را برآورده سازد و این ممکن نیست، مگر با ایجاد پیوند عمیق و مستمر، میان مشتری و طراح. روشن است که این مورد به هزینه، زمان و زیرساخت های زیادی نیاز دارد که البته سیستم کسب و کار دیجیتال، این مسیر را هموار کرده است که اگر طراح ها هوشمند باشند، می توانند به خوبی از آن بهره بگیرند.

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

 باید خاطرنشان کنیم که تولیدکننده، کالا، طراح و مصرف‌کننده، چهار محور اصلی طراحی کالا هستند و طراح باید پیوسته با تفکر، بینش و خواسته‌ی آن‌ها در تماس باشد و آن‌ها را برطرف سازد. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در مقاله‌ی بعدی، همین موضوع را در چارچوب بازار و فاز فروش بررسی کند

بسته بندی و طراحی: بزار محصولت سری تو سرا در بیاره

اندر حکایت بسته بندی و چاپ مواد غذایی: بزار محصولت سری تو سرا در بیاره

دانستیم که با گسترش تولید و پدید آمدن تامین کننده های فراوان، مزیت رقابتی را باید در گروه فاکتورهایی چون طراحی و بسته بندی، جست و جو کرد. کافی است نگاهی به فروشگاه های زنجیره ای داشته باشیم تا درک کنیم که روزانه چه تعداد برند و بسته بندی های مختلف و گسترده از کالایی یکسان روانۀ بازار می شوند و می کوشند تا در میان قفسه های فروشگاه جایی برای خود دست و پا کنند.

متخصص های بازاریابی و فروش بر این باور هستند که

کیفیت دیگر نه امتیاز که الزام به شمار می رود

روشن است که در چنین شرایطی از بیزنس، باید در نقطۀ ارائه

و عرضۀ کالا مزیت رقابتی موردنظر خود را بیابیم. به همین دلیل، هرگونه کوتاهی و کاستی در این مورد، می‌تواند اندک شانس سازمان برای عرضۀ کالا را نابود کند. به همین دلیل در این مقاله به تعدادی از نکته‌های مهم در بسته بندی و طراحی کالا می‌پردازیم<

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

  1. سخت نگیر

هرچه طراحی ساده‌تر و مینیمال تر باشد بهتر است. فراموش نکنیم که امروز مشتری از همه سو با برند، طرح، رنگ و بسته بندی های متفاوت احاطه‌شده است و وقت و انرژی کافی برای پی بردن به اسرار نهفته در طراحی شمارا ندارد

  1. از چارچوب بزن بیرون

با گسترش برندهای مختلف، کار برای طراح کالا سخت شده است و طراح خود را در جدالی روزمره با نمونه‌ها و ایده‌های مختلف می‌بیند که از هر سو به سمتش سرازیر می‌شوند. فراتر از چارچوب حرکت کردن، ازجمله راه‌کارها و البته الزام‌هایی است که می‌تواند طراح را در استفاده از ایده‌های نوآورانه یاری دهد. کافی است کمی از تکرار و همسان نگری فاصله بگیریم و بکوشیم معنا و دیدگاهی نوین به طراحی و بسته بندی کالا افزوده کنیم

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

  1. برو رو مخ مشتری

طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها در نگاه اول مشتری را جذب کند، که بتواند کنجکاوی مشتری را برانگیخته و او را به خرید کالا تشویق کند. اگر مشتری وسوسه شود که کالا را لمس کند، بردارد یا درون آن را ببیند، می‌توانیم به طراح تبریک بگوییم. بااین‌حال بهتر است این کنجکاوی به میزانی انگیخته شود که مشتری را به خرید کالا وادار کند

  1. من اینجا هستم

رنگ‌بندی ازجمله عامل‌های تعیین‌کنندۀ طراحی و بسته بندی کالا است. بهتر است که رنگ‌بندی کالا، بُلد، شفاف و تحریک‌کننده باشد. رنگ‌بندی کالا باید به میزانی موثر باشد که بتواند به مشتری چشمک بزند و توجه او را به خود جلب کند

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

  1. قصۀ کالا رو تعریف کن

قصه‌گویی

ازجمله ابزارهای موثر و استراتژیک در طراحی و بسته بندی کالا است. بسته بندی و طراحی کالا باید بتواند سیر تکاملی کالا را از نخستین مرحلۀ تولید تا رسیدن به دست مشتری (و حتی تا مرحلۀ مصرف شدن)، بیان کند. برای نمونه می‌توانیم به بسته‌بندی‌های اسپاگتی اشاره‌کنیم که با استفاده از تصویرهای روی کاور کالا، سیر تکاملی آن را از مزرعه تا پخته شدن در خانه، نشان می‌دهند. قصۀ کالا، این اطمینان را به مشتری می‌دهد که کالای خریداری‌شده، از مسیر درست و تعریف‌شده تهیه گردیده و دستاورد خوبی برای او خواهد داشت

  1. شفاف سازی کن

نکتۀ مهمی که در بسته بندی و طراحی کالا به‌ویژه کالاهای غذایی وجود دارد، بحث شفاف، صریح و خلاصه بودن داده‌های مربوط به کالا است. انتظار نداشته باشید که مشتری در نگاه نخست بتونه تشخیص بده که تاریخ انقضای کالای شما کف بسته بندی، پشت یا بالای آن درج شده است. داده‌های کالا باید به‌گونه‌ای درج شوند که مشتری

با کم‌ترین زحمت

به آن‌ها دسترسی داشته باشد. هرچه داده و حقیقت‌های کالا بیشتر باشند، اعتماد مشتری به کالا و برند موردنظر بیشتر خواهد شد. هرگونه کاستی در بیان داده‌های کالا (به‌ویژه اگر کالا غذایی باشد)، سبب ایجاد بدگمانی در مشتری می‌شود

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

فراموش نکنیم که

«مشتری به سختی پیدا میشه و به راحتی از دست میره».

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی

 انواع بسته بندی کالا و مواد غذایی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل

بسته ‌بندی پاستیل نه‌تنها نقش مهمی در حفظ تازگی و کیفیت این محصول دارد، بلکه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی نیز عمل می‌کند. طراحی‌های رنگارنگ و جذاب بسته ‌بندی می‌توانند...

مطالعه مقاله
ایده و نکات مهم برای بسته بندی زرشک
ایده و نکات مهم برای بسته بندی زرشک

بسته ‌بندی زرشک، همانند سایر محصولات خشک و خوراکی، نقش حیاتی در حفظ کیفیت، طول عمر و جذابیت محصول برای مصرف‌کننده دارد. زرشک به دلیل طعم ترش و مزایای تغذیه‌ای خود...

مطالعه مقاله