از کاربردهای کاغذ چه می دانیم؟

مهسا موسوی / 13 اسفند 1400

کاغذ از جمله ابزار و ماده های مهمی است که توسط بشر اختراع و ساخته شده است، و نقش مهم و برجسته ای در زندگی اجتماعی، صنعتی و فرهنگی او ایفا کرده است.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ بسته بندی لباس

با وجود نقش ها و اثرگذاری های برجسته ای که کاغذ در طول زندگی بشر و در صنعت های مختلف داشته است، به نظر می رسد که صنعت چاپ، رسانه و بسته بندی، بیش از دیگر صنعت ها از وجود و ویژگی های کاغذ بهره گرفته اند. بسته بندی کالا های مختلف هم چون کیک، مواد غذایی، نان، ماهی، گوشت، برنج، حبوبات، بسته بندی ماده و کالا های بهداشتی هم چون دستمال کاغذی، چاپ کارت ویزیت، چاپ بروشور، کاتالوگ و نمونه های این چنینی، تنها بخشی از کاربرد و کارکرد های گسترده ی کاغذ در صنعت های بسته بندی، چاپ و تبلیغات هستند که قصد داریم تا در این مقاله به آن ها بپردازیم.

مشاهده و خرید کاغذ پوستی

کاربرد کاغذ در صنعت بسته بندی

کاغذ همواره نقش پر رنگ و اثر گذاری در صنعت بسته بندی، کاور و رپینگ داشته است. از گذشته تا کنون، کاغذ به عنوان رقیب و هم پای دیگر ابزار های بسته بندی هم چون پلاستیک، نایلون و سلفون، جایگاه خوب و مناسبی را برای خود ایجاد کرده است و پا به پای این ابزار ها، در صنعت بسته بندی حضور داشته است.

چاپ کاغذ

کاغذ و استفاده از آن در صنعت چاپ

شاید مهم ترین و برجسته ترین استفاده و کاربرد کاغذ را، بتوانیم استفاده از آن در صنعت و کسب و کار چاپ بدانیم. کاغذ مهم ترین و نخستین ماده ای بوده است که صنعت چاپ از آن بهره برده است و در بیانی دیگر، رونق و گسترش خود را مدیون کاغذ است. صنعت چاپ و نشر، از کاغذ به عنوان ماده ی اولیه برای تولید و چاپ کتاب، دفتر، روزنامه و دیگر نمونه های مشابه استفاده می کند.

 کاربرد کاغذ در بسته بندی کاغذی

کاربرد کاغذ در صنعت تبلیغات

صنعت تبلیغات آخرین صنعتی است که به سراغ کاغذ آمد و کوشید تا با استفاده از آن به عنوان رسانه ای برای درج و نشر پیام های تبلیغاتی، اثر گذاری خود را میان مخاطب و جامعه ی هدف، افزایش دهد و از این راه فروش و ارزش افزایی بیشتری حاصل کند. کاغذ کاربرد و استفاده های مختلفی در صنعت تبلیغات و رسانه داشته است که در ادامه به چند مورد آن می پردازیم:

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ کاهی

 

استفاده از کاغذ برای تولید کاتالوگ: کاتالوگ و بروشور جزو معروف ترین و کاربردی ترین ابزار های تبلیغاتی هستند که همواره مورد توجه و تمرکز شرکت و سازمان های مختلف بوده اند. کاغذهای مختلفی برای چاپ کاتالوگ و بروشور به کار می روند که از میان آن ها، کاغذهای ساده برای بروشور و کاغذهای گلاسه برای کاتالوگ به کار می روند. گرچه این قاعده همیشگی نیست.

  کاربر کاغذ در چاپ و تبلیغات

استفاده از کاغذ برای چاپ تراکت: تراکت از جمله ی معروف ترین ابزار های تبلیغاتی است که بیشتر برای شناساندن برند به مخاطب های انبوه و در مکان های عمومی و پر تردد به کار می رود. کاغذ تنها ابزار و وسیله ای بوده است که برای طراحی و چاپ تراکت به کار می رود.

با وجود همه ی آن چه یاد شد، امروز می بینیم که به لطف تکنولوژی، کاغذ رفته رفته نقش خود را به دیگر ابزار های تبلیغاتی هم چون رسانه های دیجیتال می بازد و این رسانه ها، به جایگزین و معادلی برای کاغذ تبدیل می شوند که البته خود چالش های جدیدی دارد و بحث های دیگری طلب می کند.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ گراف

کاربرد کاغذ در خیاطی

از مهمترین مراحل دوخت لباس کشیدن الگو است، برای کشیدن الگو لباس نیاز به کاغذ است در نتیجه نباید کاربرد کاغذ در کشیدن الگو خیاطی را دست کم گرفت.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ الگو خیاطی

کاربرد کاغذ در قنادی

از کاربردهای کاغذ استفاده از آن برای زیر کیک و به عنوان کاغذ روغنی کف قالب کیک و تزیین کیک و شیرینی در قنادی است.

مشاهده و خرید کاغذ روغنی

مشاهده و خرید کاغذ سولفات


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله