آیا واقعا زیبایی در سادگی است؟ نگاهی به بسته بندی مینیمالیست و دلایل محبوبیتش

تورنگ / 24 شهریور 1399

درحالی‌که بسیاری از کسب ‌و کار ها هنوز درگیر این هستند که بسته بندی هایی بارنگ‌ها و تایپوگرافی های پرزرق‌وبرق طراحی کنند که وقتی به چشم خریدار می‌خورد فریاد می‌زند «به من توجه کنید»، مدت‌هاست که ترندی راه افتاده که دقیقه مسیر مخالف را در پیش‌گرفته است.
بسته بندی مینیمال بسیار ساده و جذاب است. در میان تمام ترند هایی که جدیداً وارد صنعت بسته بندی شده‌اند، مینیمالیسم می‌تواند یک گزینه‌ی خوب برای ترکیب کردن جذابیت در سادگی و دغدغه‌ی حمایت از محیط ‌زیست باشد.

بسته بندی مینیمالیست چیست؟

روش‌های قدیمی تبلیغات و مارکتینگ به علت بازار پررقابت روز به روز در حال رشد بیش‌ازاندازه و سرسام‌آوری هستند و چشم مصرف‌کننده‌ها دیگر به دیدن تبلیغات پشت سر هم روی هر پلتفرم تصویری عادت کرده است. سالیان سال است که استفاده از رنگ‌های تو چشم و جیغ، یک نوشته با فونت بزرگ و چند خط نوشته و توضیحات زیرش تبدیل به روش اصلی جلب‌توجه مصرف‌کننده‌ها از طریق بسته بندی شده است. این در حالی است که در روش‌های جدیدتر سعی بر این است که با استفاده از طراحی به‌طور مخفیانه و زیرپوستی توجه مصرف کننده را به کالا جلب کنند. هدف بسته بندی مینیمال هم دقیقاً همین است.

بسته بندی مینیمالیست، سبک زندگی مینیمالیست

دنیا همچنان دارد به غرق کردن مردم در دریایی از تبلیغات ادامه می‌دهد و بسیاری از مردم سعی بر این دارند هم‌چین چیزهای بیش‌ازاندازه و بی‌جایی را کاملاً از زندگی‌شان حذف کنند. حتی مخاطبان سایت‌هایی مثل یوتیوب و اسپاتیفای ماهانه مبلغی به این شرکت‌ها می‌دهند تا هیچ تبلیغاتی هنگام استفاده از این سایت‌ها نبینند. به علت رشد کم‌توجهی مردم به تبلیغات، شرکت‌های تبلیغاتی شروع به گذاشتن تبلیغ درجاهای غیرعادی کردند تا بتوانند از این طریق حداقل کمی توجه مخاطب را جلب کنند.
با در نظر گرفتن موارد بالا اصلاً عجیب نیست که بسته بندی مینیمال با خلاف جهت آب شنا کردن انقدر موفق شده است. وقتی همه‌ی کالاهای روی قفسه‌های فروشگاه کنار هم گیج‌کننده به نظر می‌رسند و انتخاب را سخت می‌کنند، یک بسته بندی ساده و مینیمال می‌تواند برگ برنده‌ای باشد که نظر همه را جلب می‌کند و به‌راحتی انتخاب می‌شود. کافی است در ذهنتان تصور کنید تا کاملاً متوجه شوید که یک جعبه‌ی ساده‌ی سفید با یک خط نوشته‌ی مشکی رویش، میان تعداد زیادی از بسته بندی های رنگی و شلوغ با تایپوگرافی های زیاد چقدر به چشم می‌آید.

سفارش چاپ و بسته بندی

تاثیر مینیمالیسم بر محیط‌ زیست

یکی دیگر از دلایلی که مردم به مینیمالیسم یا ساده گرایی علاقه‌مند هستند نقشی که در حفاظت از محیط‌ زیست ایفا می‌کند است. در بسته بندی مینیمال هم مواد زائد کمتری تولید می‌شود و هم اثرات مخرب کمتری روی محیط‌زیست دارد. در بیشتر بسته بندی های مینیمال سعی می‌شود از یک یا دو ماده در بسته بندی استفاده شود. بسته بندی مینیمالیسم نه‌تنها به کم کردن محتوای ظاهری توجه می‌کند بلکه کم بودن موادی که در ساخت آن استفاده می‌شود هم مهم است. این مسئله بازیافت بسته بندی های مینیمال را بسیار راحت می‌کند چون اصولاً نیاز به جدا کردن هیچ‌چیز نامرتبطی از آن‌ها نیست. کالایی که در آن مواد کمتری به‌کاررفته است و پایدار است می‌تواند توسط مصرف کننده دوباره یا چند بار استفاده شود. بسته بندی مینیمالیسم با داشتن تصویر بصری ساده و آرامش‌بخش و قابلیت بازیافت و استفاده دوباره و آسان یک ارتباط روانی و فیزیکی منحصربه‌فرد با مصرف کننده ایجاد می‌کند و همین ساده گرایی روش خاص تبلیغات برای کالا است.

بسته بندی مینیمالیست، سبک زندگی مینیمالیست

آینده‌ی بسته بندی مینیمالیست

پیش‌بینی می‌شود با رشد ترند بسته بندی مینیمالیست همه‌چیز قرار است حتی از وضعیت حاضر ساده‌تر شود و مواد کمتری استفاده شود که تأثیر بسیار خوبی روی محیط‌زیست دارد.
با افزایش دغدغه‌های محیط‌زیستی و کم شدن استفاده از پلاستیک و دیگر مواد آسیب رساننده به حیات‌وحش در سطح جهانی، احتمالاً در آینده شرکت‌های زیادی که حتی ترند مینیمالیسم را در طراحی کالاهایشان دنبال نمی‌کنند دنبال روش‌هایی می گردن‌اند تا از مواد کمتر و بی‌ضررتری در بسته بندی استفاده کنند. درنهایت کالاهای موجود در بازار از جوهر، رنگ، برچسب و... کمتری استفاده می‌کنند. در بسته بندی مینیمالیست از یک یا دورنگ استفاده می‌شود. بسته بندی مینیمال با استفاده از ترکیب‌های رنگی کمتر یا نهایتاً دورنگ متضاد همیشه انتخاب اول افرادی است که به حفظ محیط‌زیست اهمیت می‌دهند؛ به همین علت پیش‌بینی می‌شود هرچه قدر مردم ازلحاظ محیط زیستی آگاه‌تر شوند، رشد بازار فروش بسته بندی های مینیمال و ساده گرا هم بیشتر می‌شود.

بسته بندی مینیمالیست، سبک زندگی مینیمالیست

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که بسته بندی مینیمال این‌قدر محبوب شده است که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله‌های دیگر را مطالعه کنید. زیبایی بصری، سادگی، مدرن بودن و ... چند تا از دلایلی هستند که آن‌ها را از بسته بندی های شلوغ متمایز می‌کنند.
بسته بندی مینیمالیست با مخلوط کردن سادگی، المان‌های بصری با حداکثر تضاد (مثلاً استفاده از بسته بندی سفید و نوشته‌ی سیاه)، تایپوگرافی مخصوص و مواد قابل بازیافت توانسته است رشد زیادی در بازار جهانی داشته باشد و کم‌کم صنایع بسته بندی مختلف را از آن خودش می‌کند.

بسته بندی مینیمالیست، سبک زندگی مینیمالیست

اگر دنبال روشی هستید تا در میان انواع اقسام بسته بندی شلوغ‌پلوغ با المان‌های گرافیکی بالا به چشم بیایید سادگی یا بسته بندی مینیمال می‌تواند انتخاب خوبی باشد. نه‌تنها بسته بندی های مینیمال با روش به‌خصوص خودشان باعث متمایز شدن شما می‌شوند بلکه استفاده از مواد کمتر در بسته بندی می‌تواند ازلحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه باشد و کار شمارا راحت می‌کنند.
همان‌طور که قبلاً اشاره شد، کره‌ی زمین در وضعیت خوبی قرار ندارد و مردم بیشتر از قبل به این مسئله آگاه شده‌اند و سعی در حفاظت محیط‌زیست دارند. ازآنجایی‌که صنعت بسته بندی سهم زیادی در تولید زباله دارد، بعید نیست که در آینده قوانین سفت و سختی برای بسته بندی محصولات و مواد استفاده در آن‌ها برای کم کردن آسیب‌های محیط‌زیستی وضع شود. حالا چه بازور و چه از روی اختیار، با استفاده از مواد کمتر و حتی مقدار کمتر (مثل رنگ و جوهر) در بسته بندی مینیمال و کم کردن تأثیرات کربن می‌توانید مارکت رو به رشد حامیان محیط‌زیست را جذب کنید. آمار نشان می‌دهد که مینیمالیسم و علاقه‌مندی مردم به این ترند رو به رشد است اما اینکه مینیمالیسم قرار است چقدر پیشرفت کند و بازار را تصرف کند فقط با گذر زمان مشخص می‌شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله