آیا نی نوشیدنی برای سلامتی مضر است؟

تورنگ / 30 شهریور 1399

وقتی صحبت از تابستان و نوشیدنی سرد می‌شود نی پلاستیکی به ذهن خطور می کند، از لیموناد تا میلک شیک، ما عادت کرده ایم برای نوشیدن این نوشیدنی های خوشمزه از نی پلاستیکی استفاده کنیم. و نی پلاستیکی را در انواع نوشیدنی ببینیم. به گفته برخی، نوشیدن نوشیدنی با نی بسیار راحت تر است، به گفته برخی، نوشیدن با آن حتی طعم نوشیدنی را بهبود می بخشد.

اما مطمئن باشید پس از اینکه با معایب آن آشنا شوید، دیگر هرگز نمی خواهید نوشیدنی خود را با نی بنوشید. نی ها باعث چروک شدن سریع لب می شوند، درست مانند سیگار.
بر خلاف تصور رایج، نی در حفظ سلامت دندان و سفید نگه داشتن آنها موثر نیست.
اگر هدف شما از استفاده از نی محافظت از دندان هایتان است، خبر ناراحت کننده ای برای شما داریم. زیرا نی آنقدرها که فکر می‌کنید در محافظت از دندان ها موثر نیست. در واقع بسته به نحوه استفاده از آن، ممکن است به برخی از دندان های شما آسیب بیشتری وارد شود.

برای اینکه نی واقعا از دندان‌های شما محافظت کند، بیشتر آن باید در داخل دهان باشد و مستقیماً به گلوی شما برسد بدون اینکه هرگز دندان‌هایتان را لمس کند و البته این نوع نوشیدنی حتی می‌تواند باعث خفگی شما شود. در عین حال باعث می شود که طعم نوشیدنی که می نوشید را به هیچ وجه نگیرید.
 جدای از آن، هر یک از روش های استفاده از نی پلاستیکی روی دندان ها و حتی کل سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد. مخصوصاً کسانی که از نی با همان طرف دهان خود استفاده می‌کنند باعث می‌شوند برخی از دندان هایشان بیشتر در معرض نوشیدنی قرار گیرد و باعث می‌شود که دندان ها آسیب ببینند و زودتر زرد شوند.
 استفاده از نی پلاستیکی باعث تجمع بیشتر گاز در روده می‌شود و می‌تواند منجر به شرایطی مانند درد گاز و نفخ شود.
 وقتی نوشیدنی با نی مصرف می‌شود، هوای بیشتری نسبت به نوشیدن مستقیم از لیوان وارد بدن می‌شود. این ورودی هوا باعث کمبود گاز در بدن ما می‌شود. 
 همانطور که می‌بینید، نی آنچنان که به نظر می‌رسد تاثیرات زیبایی روی بدن ما ایجاد نمی‌کند. در عین حال، نی یکی از مهم ترین علل نفخ و درد شکم محسوب می‌شود.

از آنجایی که استفاده از نی باعث تجمع گاز در بدن ما می‌شود، آن را عامل مهمی برای نفخ و درد شکم نیز می‌دانند. به خصوص اگر شما هم از جمله کسانی هستید که نوشیدنی خود را در زمان نوشیدن با نی خیلی سریع تر تمام می کنید.
نی ها به دلیل موادی که از آن ساخته شده اند، خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان دهان را افزایش می‌دهند .
همانطور که می‌دانید نی ها از موادی به نام پلاستیک ساخته می‌شوند و حاوی مقدار زیادی مواد مصنوعی هستند.  همانطور که همه می‌دانند، این مواد بدن ما را در برابر سرطان ضعیف تر می‌کنند .
تخمین زده می شود که روزانه بیش از 500 میلیون نی پلاستیکی در جهان مصرف می‌شود. 
 نی ها که یکبار مصرف هستند و پس از تبدیل شدن به زباله در محل های دفن زباله بزرگ جمع آوری می‌شوند، به اقیانوس ها ختم می‌شوند. نی های پرتاب شده به اقیانوس ها، همانطور که می‌توانید تصور کنید، هم باعث آلودگی آب می‌شود و هم باعث مرگ بسیاری از موجودات آبزی از جمله نهنگ ها می‌شود.

انسان‌ها هزاران سال است که از نی نوشیدنی استفاده می‌کند. تاریخچه نی نوشیدی به 3000 قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، وقتی سومری‌ها از لوله‌هایی ساخته‌شده از طلا آبجو می‌نوشیدند. در قرن نوزدهم مردم از ساقه‌ی گندم به‌عنوان نی نوشیدنی استفاده می‌کردند. نی کاغذی در سال 1888 ساخته شد و نی نوشیدنی پلاستیکی بعد از سال 1970 کم‌کم محبوب شدند.
امروزه بیشتر ازآنچه فکر می‌کنید از نی نوشیدنی استفاده می‌شود. هرروزه در آمریکا چیزی بین 170 میلیون تا 490 میلیون نی نوشیدنی استفاده می‌شود. نی نوشیدنی به راحت‌تر و بهداشتی تر نوشیدن مایعات کمک می‌کند و همچنین به افراد با معلولیت جسمی کمک می‌کند تا راحت‌تر غذا بخورند. البته استفاده از نی نوشیدنی همیشه هم خوب نیست و در طول زمان باعث اثرات مخربی روی سلامتی و محیط زیست می‌شود.

خرید نی نوشیدنی

 

مزیت های نی نوشیدنی

استفاده از نی نوشیدنی فواید خودش را دارد که عبارت‌اند از:

  • راحتی

هنگام نوشیدن مستقیم مایعات، باید لیوان را به‌طرف صورت خم کرد که احتمال ریخته شدن را افزایش می‌دهد. استفاده از نی نوشیدنی کمک می‌کند بدون این مشکل مایعات نوشیده شوند مخصوصاً وقتی داخلشان یخ دارند. این مسئله ممکن است ساده به نظر بیاید اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در قرارهای مهم یا هنگام پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت یا در برخورد با کودکان این ریسک را نپذیرند.

  • رعایت بهداشت

هنگام نوشیدن از قوطی‌های فلزی استفاده از نی نوشیدنی بسیار بهداشتی تر از وقتی است که دهان مستقیم به قوطی برخورد می‌کند. باکتری‌های مضر می‌توانند روی در قوطی‌های آلومینیومی زنده بماند که در طی پروسه‌ی انبار کردن، حمل‌ونقل و جابه‌جایی در مغازه‌ها روی آن رفته‌اند. حتی اگر در رستوران‌ها ممکن است که لیوان‌ها خوب شسته نشده باشند و استفاده از نی نوشیدنی انتخاب بهداشتی تری است.

مشاهده و خرید آنلاین نی نوشیدنی

  • کمک به معلولیت‌های جسمی

نوشیدن از لیوان ممکن است برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی، ضعف عضلانی یا دشواری در بلع هستند کار سختی باشد و استفاده از نی نوشیدنی به این افراد کمک می‌کند که به‌راحتی غذا بخورند.

  • جلوگیری از زرد شدن دندان

نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان در طول زمان شوند. استفاده از نی نوشیدنی از تماس این نوشیدنی‌ها با دندان‌ها جلوگیری می‌کند. البته برای جلوگیری از زردی دندان باید نی نوشیدنی را کمی جلوتر از ردیف دندان‌های جلویی قرارداد.

خرید نی نوشیدنی

معایب نی نوشیدنی:

حالا که از فواید نی نوشیدنی صحبت کردیم، نوبت اشاره کردن به تعدادی از مشکلاتش است.

سندروم لب سیگاری:

استفاده از نی نوشیدنی نیاز به جمع‌کردن لب‌ها درد و باگذشت زمان ممکن است باعث ایجاد چروک در لب‌ها شود که به سندروم لب سیگاری شناخته می‌شود. این اصطلاح وقتی به کار می‌رود که لب‌ها به خاطر کشیدن مداوم سیگار جمع می‌شوند.

نفخ

هنگام قرار دادن نی در نوشیدنی مقداری هوا در آن گیر می‌کند و این هوا درنهایت وارد سیستم گوارش و باعث ایجاد نفخ می‌شود به همین علت برای درمان نفخ توصیه می‌شود که از نی استفاده نکنید.

موارد بالا ضررهای مستقیم نی های نوشیدنی هستند. یکی از مشکلات نی نوشیدنی آسیب‌های زیست محیطی آن است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها شروع به تولید نی نوشیدنی کاغذی و فلزی کرده‌اند اما همچنان در سراسر جهان استفاده از نی پلاستیکی همچنان زیاد است. ضررهای غیرمستقیم نی پلاستیکی بر سلامتی عبارت‌اند از:

خرید نی نوشیدنی

افزایش آلودگی هوا

محصولات پلاستیکی، مثل نی پلاستیکی، با انواعی از مواد شیمایی ساخته می‌شوند و پروسه‌ی ساخت این محصولات مواد شیمیایی زیادی را وارد هوا می‌کند که با اسم آلاینده‌های خطرناک شناخته می‌شوند. تنفس این آلاینده‌های خطرناک باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سلامتی انسان‌ها می‌شود. این مواد بدون رنگ و بدون بو هستند برای همین زیاد موردتوجه مردم عادی قرار نمی‌گیرند.

غیرقابل بازیافت بودن

نی پلاستیکی از پلاستیک شماره 5 (No.5) ساخته می‌شود که قابل بازیافت است اما نی های نوشیدنی به خاطر سایز کوچک نمی‌توانند بازیافت شوند و وقتی وارد ماشین غربالگری بازیافت می‌شوند از سوراخ‌های آن به بیرون می‌افتند و وارد آشغال‌ها می‌شوند.

آسیب زدن به زیست دریایی

در آخر همه‌ی این نی ها وارد آب اقیانوس‌ها می‌شوند و باعث به خطر انداختن زیست دریایی می‌شوند. در اقیانوس پلاستیک به تکه‌های کوچک‌تر که میکرو پلاستیک نام دارند تبدیل می‌شود. حیواناتی مثل لاک‌پشت‌ها، ماهی‌ها و مرغ‌های دریایی در صورت خوردن این میکرو پلاستیک‌ها آسیب‌های جدی می‌بینند. درنهایت بعضی از این حیوانات توسط انسان‌ها خورده می‌شوند که باعث می‌شود میروپلاستیک‌ها وارد سیستم انسان‌ها شوند. این مسئله تا حدی پیش رفته است که فعالان محیط زیست در تلاش‌اند که استفاده از نی نوشیدنی پلاستیکی را ممنوع کنند. این قانون در بعضی نقاط جهان مثلاً ایالت کالیفرنیا ثبت‌شده است.

خرید نی نوشیدنی

اگر شما مشکلات خاصی دارید که استفاده از نی نوشیدنی کمک بزرگی برای سلامتی شما است، حتماً باید از آن‌ها استفاده کنید اما بقیه مردم باید در مواقع غیرضروری از استفاده از نی نوشیدنی خودداری کنند یا به‌جای استفاده از نی پلاستیکی از نی کاغذی یا نی نوشیدنی فلزی استفاده کنند.

مشاهده و خرید آنلاین نی نوشیدنی

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

6 نی نوشیدنی خلاقانه ی دنیا
6 نی نوشیدنی خلاقانه ی دنیا

نی نوشیدنی یکی از پراستفاده‌ترین ابزار غذا خوردن است. نی نوشیدنی معمولاً پلاستیکی است و شبیه یک لوله‌ی کوچک است اما بعضی نی ها هیچ شباهتی به نی معمولی ندارند.

مطالعه مقاله
پیچیده ترین نی های نوشیدنی دنیا
پیچیده ترین نی های نوشیدنی دنیا

نی نوشیدنی تنها به شکلی که ما می‌شناسیم وجود ندارد. بعضی نی های نوشیدنی صرفاً جهت سرگرمی و زیبایی ساخته می‌شوند و بعضی نی های دیگر جنبه حرفه‌ای‌تری دارند.

مطالعه مقاله